Volvo Trucks увеличи своя дял на пазара на тежкотоварни камиони в Европа до рекордните 20,1% през първото тримесечие на 2025 г., въпреки 15% спад в регистрираните обеми на пазара, според последния финансов отчет на компанията.
Volvo Trucks постигна нов връх на европейския пазар на тежкотоварни камиони, отчитайки рекорден дял от 20,1% за първото тримесечие на 2025 г., въпреки значителния спад на годишна база на доставките в региона. Шведският производител, част от Volvo Group, също отчете рекорден комбиниран дял от 30,6%, ако се включат показателите и на Renault Trucks.
Според финансовия отчет на компанията за първото тримесечие на 2025 г., доставките на камиони в Европа намаляват с 18% до 24 047 броя. Този спад се дължи главно на 36% спад в доставките на леки камиони, свързан с обновяването на моделните гами. В контраст, поръчките на книга в целия континент се увеличават с 25%, достигайки 31 362 броя. Само поръчките за тежки и средни камиони нарастват с 35%.
В цяла Европа пазарът на тежкотоварни камиони се свива с 15% през първото тримесечие, което прави нарастването на пазарния дял на Volvo Trucks особено забележително. Renault Trucks също подобрява присъствието си в сегмента на тежките камиони, постигайки пазарен дял от 10,5%.
„В Европа Volvo Trucks постигна рекорден пазарен дял от 20,1% в сегмента на тежкотоварните камиони. Заедно с Renault Trucks, дялът на групата е рекордните 30,6%“, се посочва в отчета.
Въпреки този успех, глобалният бизнес на Volvo Group в сферата на камионите отчита 12% спад в общите доставки, които възлизат на 48 833 броя. Глобалните нетни продажби в сегмента на камионите намаляват с 9% до 82,2 млрд. шведски крони (7,53 млрд. евро). Този спад допринася за 35% намаление на оперативния доход, който възлиза на 8,46 млрд. шведски крони (775,2 млн. евро). Оперативният марж в сегмента намалява до 10,3% спрямо 14,5% през същия период на 2024 г.
Компанията изтъква, че по-ниския доход е в резултат на намалени обеми превозни средства, по-неблагоприятна структура микса от марки и продукти, преминаването към новата платформа за камиони в Северна Америка и недостатъчното натоварване на производството в САЩ. Тези ефекти са частично компенсирани от подобрената производителност в сервизните услуги, по-ниските разходи за транспорт и намалените разходи за НИР и административни дейности.
Що се отнася до електрическите камиони, групата отчита 51% годишно нарастване на поръчките, дължащо се главно на по-леките модели. Въпреки това, доставките намаляват с 9%. В европейския сегмент на електрическите тежкотоварни камиони Volvo постига 36,5% пазарен дял, докато Renault Trucks заема 23,6%, спрямо съответно 56,8% и 15,4% през първата четвърт на 2024 г.
„Ясно е, че нашите клиенти оценяват новите ни камиони и ползите, които те носят за техния бизнес“, заяви Мартин Лундстед, президент и изпълнителен директор на Volvo Group, в изявление, придружаващо отчета.
Въпреки макроикономическите предизвикателства и променящите се регулации, настроението на клиентите в Европа остава позитивно. Компанията отбелязва, че тясното сътрудничество и иновациите в продуктите са играли ключова роля за поддържане на динамиката.
„Имаме висока удовлетвореност на клиентите и силни взаимоотношения, а във времена на несигурност е по-важно отвсякога да работим в тясно сътрудничество с нашите клиенти“, добави Лундстед.
Volvo Group изтъква, че по-широкото възприемане на електрическите камиони в Европа все още е в начална фаза, а бъдещият растеж ще зависи главно от няколко взаимосвързани фактора. Те включват наличността и географското покритие на зареждаща инфраструктура, общата цена на притежание в сравнение с дизеловите камиони, и продължаването или разширяването на държавните стимули на национално и ЕС ниво. Компанията подчертава, че добре разработената система за подкрепа – обхващаща инфраструктурни инвестиции, предсказуеми регулации и финансови стимули – е от съществено значение, за да се направи преходът към електрически превозни средства жизнеспособен и конкурентен.
Общите приходи на Volvo Group за първото тримесечие на 2025 г. възлизат на 121,8 млрд. шведски крони (11,16 млрд. евро), което е спад от 7% спрямо предходната година. Продажбите на превозни средства намаляват с 9%, въпреки че глобалните приходи от сервизни услуги в сегмента на камионите се покачват леко на годишна база. Коригираният и отчетен оперативен доход възлиза на 13,3 млрд. шведски крони (1,22 млрд. евро), с марж от 10,9% спрямо 13,8% през аналогичния период на 2024 г.