В последния брой за годината КАМИОНИ и неговото специализирано ежемесечно приложение АВТОБУСИ решиха да видят с какви впечатления хората от бранша изпращат старата година и какво очакват от предстоящата 2009 г. Предлагаме ви анкета с представители на официалните вносители и дилъри на автобуси у нас. На отзовалите се на поканата за участие зададохме едни и същи въпроси:
– Как оценявате изминалата година за пазара на автобуси у нас – по-добра ли беше, или по-лоша от предишните и защо?
– Колко нови автобуса продадохте през отминаващата година на нашия пазар?
– Какви са очакванията ви за развитието на пазара през следващата година и от какво са породени те?
– Автобусният парк у нас се нуждае от обновяване. Как то може да се случи в кратки срокове?
– Какви новости да очакваме на нашия пазар през 2009 г. от представляваната от вас марка?
В последния брой за годината КАМИОНИ и неговото специализирано ежемесечно приложение АВТОБУСИ решиха да видят с какви впечатления хората от бранша изпращат старата година и какво очакват от предстоящата 2009 г. Предлагаме ви анкета с представители на официалните вносители и дилъри на автобуси у нас. На отзовалите се на поканата за участие зададохме едни и същи въпроси:
– Как оценявате изминалата година за пазара на автобуси у нас – по-добра ли беше, или по-лоша от предишните и защо?
– Колко нови автобуса продадохте през отминаващата година на нашия пазар?
– Какви са очакванията ви за развитието на пазара през следващата година и от какво са породени те?
– Автобусният парк у нас се нуждае от обновяване. Как то може да се случи в кратки срокове?
– Какви новости да очакваме на нашия пазар през 2009 г. от представляваната от вас марка?
Станимир Стоев, ръководител продажба на автобуси в Балкан Стар Аутомотив ЕООД:
– Годината беше по-добра от гледна точка на активност на повечето превозвачи, изразяваща се с яснота за необходимостта от подмяна на автобусния парк. По-добра беше и с оглед на постигнатите резултати в продажбите, което отразява и по-добрата икономическа база, респективно – възможностите на фирмите и нуждите им от нови автобуси, т.е. повишените изисквания на пасажерите-туристи от гледна точка на висока сигурност на превозите. През годината от една страна имаше доставки на градски автобуси по обществени поръчки, а от друга отбелязахме замразяване и забавяне темпа на кредитиране като цяло (вкл. на транспортни фирми), което възпрепятства покупката на нови автобуси. Не може да не се отчете и стагнацията на автобусния пазар след средата на годината в резултат на повишените цени на горивата от второто тримесечие на годината, а след това набързо въведената рестриктивана политика на кредитните институции като защитна реакция на развихрящата се вече икономическа криза.
– Балкан Стар Аутомотив, като представител на двете най-продавани марки в Европа – Мercedes-Benz и Setra, е лидер по продажби и в България. До 30 ноември имаме продадени около 80 автобуса в действителния сегмент автобуси – над 10 м дължина.
– През 2009 г. очакваме да продължи тенденцията на развитие както на туристическия,така и на масовия превозен сегмент – междуградски и градски автобуси. Тенденциите в развитието на пазара ще се характеризират с:
– все по-неотложната нужда от обновяване на всички сегменти;
– тенденция към все по-скъпо финансиране, което ще промени сега деформираните цени на билетите на превозите;
– залагането от страна на пасажерите на сигурните превозни средства.
Всичко това косвено ще доведе до прегрупиране на превозвачите – уголемяване и отпадане на нискотарифните – дъмпингови играчи на пазара.
– Необходимо е да се установи тотален контрол от страна на овластените органи, на които им е законово вменено в задълженията им, върху вноса само на хомологизирани в Европейския съюз автобуси. Нужно е оказване на съдействие и подкрепа от страна на финансови и държавни институции към браншовите интереси на автобусните превозвачи и транспортните фирми при закупуване на нови автобуси, както и преференции за фирмите, закупили нови екологични автобуси, и тотален контрол на вноса от другите страни, нечленки на ЕС, по отношение на действащото в момента екологично законодателство.
– През 2009 г. предстои представянето и реализацията в България на най-новите системи за сигурност, естествено единствено вградени вече във високите класове на двете марки – флагманите Travego на Mercedes-Benz и TopClass на Setra. На нашия пазар ще се появят високообемните градски нископодови автобуси Conecto G на Mercedes-Benz, 15 метровия междуградски автобус NF на SETRA – автобус на 2009 г. С едно изречение – всичко най-добро, което предлага концернът Daimler на многобройните си клиенти в Европа и в частност България.
Борекс Интернешънъл ООД, представител на Temsa:
– Като цяло 2008 г. оценяваме като по-слаба от предходната поради няколко основни причини, а именно: конкурсите за автобусни линии в клас градски автобуси, който засега нашата фирма не покрива, както и купените през 2007 г. значителен брой нови автобуси ТЕМСА, което до известна степен забавя или по-скоро отлага повторната покупка с цел обновяване на парка за след няколко години.
– През отминаващата година бяха реализирани около 40 нови автобуса в различните сегменти.
– Очакванията ни за развитието на пазара през 2009 г. не са оптимистични. Очакваме дори по-слаба година по отношение на продажбите в сравнение с 2008 г. – отново поради причините, посочени по-горе, плюс допълнителни фактори като затягането на условията по финансирането на сделките чрез лизинг вследствие на финансовата криза, която се очаква най-силно да бъде усетена през 2009 г. в България.
– Според нас обновяването на автобусния парк у нас няма да се осъществи в кратки срокове (дори изобщо) докато се прилагат високите норми Евро-4 и от октомври 2009 г. Евро-5 към фабрично новите автобуси, от една страна, а от друга страна, към автобусите втора употреба продължават да се прилагат снижени критерии към нормите за екологичност на двигателите. Това в съчетание с пъти по-ниските цени на употребяваните превозни средства, значително ще забави обновяването на автобусния парк у нас.
– През 2009 г. ще започнем предлагане у нас на новите модели Temsa Avenue и Temsa Prestij Deluxe (за тях – на стр. 18 – бел.ред.).
Николай Данаилов, търговски директор на ВДЛ Бова България:
– Смятам, че в края на 2007 г. и началото на 2008 г. пазарът на автобуси у нас беше в един от пиковите си моменти на развитие. Като първопричина отбелязвам редките (като времеви показател) и особено мащабни конкурси за междуградски и градски линии (на първо място в София). Що се отнася до периода, изключващ конкурсите, мисля, че пазарът запазва своите стабилни нива.
– ВДЛ Бова България реализира на пазара 16 броя фабрично нови автобуса до декември 2008 г.
– Развитието на автобусният бранш и зависимият от него пазар на автобуси е следствие от съществени фактори. Един от най-важните е ангажимент на държавните органи, администриращи, оторизиращи и регулиращи транспортната дейност. Друг фактор е пряката връзка на цялостното състояние в секторите туризъм, икономика, регионално развитие, образование, социална политика и др. Така че определено този въпрос не е никак лесен за отговор и обосновка. Естествено вярваме, разчитаме и сме убедени, че осъвременяването на автопарка е процес, който не само не е завършил, но тепърва следва да се състои.
– На въпроса за обновяването на автопарка най-адекватно и професионално може да отговори единствено автобусен превозвач.
От моя гледна точка положителни резултати ще даде подобряването на капацитета на работа на оторизираните държавни органи, които регулират този вид транспорт. Разбира се, и създаването на видове преференции за превозвачите, които обновяват автобусния парк по съществуващи схеми в ЕС или създават локални такива.
Например преференции в областта на екологията и сигурността. Както в транспортния бранш, така и в сектора на продажба на автобуси съществува конкуренция, така че нека провокираме конкурентите ни да следят прекрасната ви рубрика с новини от Bova.
Деян Тодоров, мениджър продажба във Волво Бус Корпорейшън:
– За Волво Бус Корпорейшън настоящата година е първата с активно присъствие на българския пазар. Същевременно оценките за последните две-три години относно развитието на нашия пазар бяха силно положителни и допринесоха за решението Volvo да стартира продажби на свои автобуси чрез изградената си структура в България.
– До момента смe реализирали три автобуса от флагмана на гамата – модел 9700, единият в специално V.I.P. изпълнение по отношение на комфорта.
– Очакванията ни за 2009 г. са умерено оптимистични. От една страна, през 2009 г. в България ще бъдат по-осезателно почувствани последиците на международната финансова и икономическа криза, а именно затруднен достъп до финансиране и поскъпване на ресурса, свиване броя на ваканционните пътувания и т.н. От другата страна, са надеждите за запазване тенденцията на обновяване на автобусния парк, и потенциалната реализация на все пак ограничен, но достатъчен брой туристически автобуси в най-висшия сегмент. Volvo има амбициите да разшири своето присъствие точно тук. Търсенето на модерни градски автобуси също ще продължи,
въпреки че някои проекти могат да бъдат отложени. И тук ние ще предложим още в началото на 2009 г. конкурентен, икономически ефективен и екологичен продукт.
– Подмладяването на парка е постепенен процес, и не е логично да бъде рязко ускорен без наличието на съществени външни спомагателни фактори от икономически или законов тип – субсидиране по европейски транспортни програми, екологичните стандарти и т.н. По отношение на градските и междуградски автобуси обновяването става много по-бързо и промените са качествени. От средата на 2009 г. ще се предлагат и два нови агрегата с увеличен работен обем, но с по-голяма горивна икономичност и още по-оптимизирани експлоатационни разходи.
Стойчо Стойчев, отдел продажба на автобуси MAN и Neoplan в Еврокамион:
– Продажбите през 2008 година стартираха с обичайния възходящ темп, като към края на тази година се забелязва намаляване на търсенето. Като причина за тази негативна тенденция може да посочим финансовата криза, обхванала почти всички държави както в Европа, така и по света. Изхождайки от тази гледна точка, бих казал, че изминалата година е достатъчно успешна, но не оправда очакванията за високи темпове на растеж.
– През отминаващата година реализирахме на нашия пазар 6 нови автобуса.
– Автобусният бранш като цяло (търговия с автобуси и автобусни превози) е част от икономиката на страната. Предвид икономическите показатели за развитието на икономиката на Европейския съюз, част от който е и България, смятам, че нивото на продажби ще се запази и се надявам, че няма да претърпи спад.
– България се нуждае от обновяване на автобусния парк, за което активна роля трябва да играят както превозвачите, така и държавният апарат, ангажиран с обновяване на законодателството, свързано с автобусните превози. Необходимо е обединяване на усилията на транспортните фирми и държавната администрация с цел оползотворяване на възможностите за използване на средства по програми на Европейския съюз, както и обновяване на законодателството, което да стимулира транспортните фирми за обновяване на автобусния парк, което в крайна сметка ще повиши сигурността и комфорта на пътниците. Пример може да вземем от редица европейски държави.
– През 2009 г. очакваме MAN и Neoplan да представят дългоочакваните двигатели Евро-5 без AdBlue, което намалява експлоатационните разходи на автобусите. MAN продължава развитието на хибридни двигатели, които са екологично чисти и с нисък разход на гориво. Очакваме и нов дизайн на отделни автобусни детайли в нашите марки.
Пламен Йорданов, продажба на автобуси Irizar Scania в Скания България:
– Годината оценяваме като по-успешна от предишната.
– През 2008 година реализирахме в страната 4 нови туристически автобуса.
– През следващата година очакваме забавяне темпа на развитие на пазара предвид икономическата обстановка и финансовата ситуация. Това ще доведе до намаляване на търсенето на нови автобуси.
– Обновяването на автопарка може да стане с желание от страна на власт имащите. Държавата трябва законово да промени (регулира) нормативната база и изискванията към продавачите.
– През следващата година от Irizar Scania очакваме нови двигатели, покриващи нормите Евро-5, които са по-икономични и работят с екологично по-чисто гориво. Тези новости ще обхващат всички сегменти, предлагани от марката Scania.
Ивайло Ненов, маркетингов директор в Соф Ко, официален вносител на Isuzu:
– Годината беше по-добра – има ръст на търсенето на нови автобуси поради въвеждането на европейските стандарти на сигурност и обслужване и повишаването на цените на консумативи и поддръжка.
– При нас в продажбите на автобуси през 2008 г. има нарастваща тенденция с не по-малко от 20%.
– Очакваме пазарът през 2009 г. да се отваря все повече поради навлизането на европейските стандарти и поради необходимостта от обновяване на остарелия парк, предизвиквана от регулаторни механизми, изострена конкуренция, динамизиране на индустриалните и битовите човекопотоци и предпочитанията на пасажерите.
– Има много и най-различни лостове за въздействие върху обновяването на автопарка: рестриктивни мерки срещу вноса на втора употреба, която не съответства на действащите еконорми – Евро-4/5/6/, целеви кредити и грантови схеми за финансиране с гратисен период за превозвачите, прозрачност при провеждане на конкурсите за градски и междуселищни линии…
– През 2009 г. очакваме на нашия пазар новия модел съвременен автобус City Mark, предназначен за вътрешноградски превози на до 75 пътници – общо седящи и правостоящи.