Едва 41 нови автобуса от тежката категории М3 са регистрирани в България за първите седем месеца на 2024 г. Още 37 са новите регистрации в по-леката категория M2. Това сочат данните от официалната статистика на МВР – Пътна полиция.
Така, според статистиката, през първите седем месеца на 2024 г. на пътя в България са пуснати 78 нови превозни средства за превоз на пътници общо в двете категории М2 и М3, което вероятно е антирекорд за последните повече от 15 години. Тези данни са от официалната статистика за регистрираните нови автобуси по марка модел и категория.
Категория М3 обхваща пътнически превозни средства с повече от 8+1 седящи места и допустима максимална маса над 5 т. В нея влизат типичните големи градски, междуградски и туристически модели. В категория М3 обаче освен класическите големи автобуси с дължина над 10 м за статистиката попадат и мидибуси, и минибуси под този размер, но с допустима максимална маса над 5 т, някои от които са изградени на базата на големите ванове, предлагани от автомобилните марки. В категория М2 са пътнически превозни средства с над 8+1 седящи места и допустима максимална маса до 5 т. В повечето случаи това са мини- и мидибусове, изградени на базата на лекотоварни модели.
Като цяло бройката регистрирани нови автобуси през първите 7 месеца на 2024 г. е доста тревожна, дори за пазар като българския, който никога не е бил особено силен. Ако статистиката не се подобри сериозно до края на годината със сигурност ще бъде “счупен” антирекордът, постигнат на автобусния пазар у нас през 2020 г., когато за 12-те месеца бяха регистрирани само 129 автобуса от категория М3 и 51 от по-леката категория М2.
Лидер при регистрациите в категория М3 за през първите седем месеца на тази година е Akia с 12 автобуса модел Ultra L 9, което е резултат от продължаващи доставки по отдавна спечелена обществена поръчка. Otokar е втори с общо 9 регистрирани пътнически превозни средства в тази категория – 5 от малкия градски модел Centro и 4 броя от по-големия туристически Navigo. По-нататък по регистрации в категория М3 следват Temsa със 7 разнородни автобуса, SOR с 5 градски електрически превозни средства с дължина 11 м, Scania с 3 големи туристически автобуса, Mercedes-Benz с по 2 автобуса, IVECO с два мидибуса и Isuzu с 1 мидибус.
Стагнацията на пазара на туристически автобуси не е само у нас и за нея си има обективни причини. Производителите отчитат, че в Западна Европа едва през последните месеци поръчките на такива превозни средства започват да се раздвижват и пазарът върви бавно към възстановяване от срива следствие на ковидкризата. В България, обаче, тези процеси идват по традиция с леко закъснение.
За нищожната бройка автобуси в графата М3 у нас допринасят и доста рехавите през 2024 г. доставки на големи градски автобуси по обществени поръчки за общински и държавни компании. Точно тези доставки през последните години държаха автобусния ни пазар малко над точката на замръзване.
В статистиката на МВР сe откриват и данни за регистрациите на нови превозни средства според вида, марката и екологичната им категория. В нея в графа Автобуси са включени пътническите превозни средства от категории M2 и M3, но за пореден път данните на Пътна полиция за общата бройка (77 превозни средства) в тази таблица се различават с 1 бройка от данните в таблицата, където автобусите дадени по марка, модел и категория.
За пълнота на статистиката сме приложили и таблица с регистрации на пътнически превозни средства от обхващащата леките автомобили Категория М1. В таблицата са включени само микробусите с до 8+1 седящи места. Това обикновено са т.нар. комби версии средни или големи ванове. Причината да покажем и тази статистика е, че всички модели големи ванове имат и варианти, попадащи в Категория М2, когато са оборудвани с повече от 8+1 седящи места.
* Категория М1 – превозни средства за превоз на пътници с не повече от 8+1 места за сядане и без места за правостоящи пътници;
* Категория М2 – превозни средства за превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса до 5 т, в които освен местата за сядане, може да има места за правостоящи пътници;
* Категория М3 – превозни средства з превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса над 5 т, в които освен местата за сядане, може да има места за правостоящи пътници