Зелена вълна обхвана автобусните производители.
Зелена вълна обхвана автобусните производители.
Голямото международно изложение за товарни автомобили и автобуси IAA’08 в Хановер вече е в историята. За десетина дни в германския град среща си дадоха всички световни производители на автомобили за работа. Не малка част от тях бяха производителите на автобуси. Като се прибавят към тях и фирмите, представящи оборудване и аксесоари за автобусния бранш, става ясно, че този атрактивен и бързоразвиващ се отрасъл на автомобилостроенето беше представен сериозно в Хановер. 12-а палата на изложението беше събрала по-голяма част от производителите на автобуси. Отделно от Daimler бяха предпочели автобусите Mercedes-Benz да бъдат на щанда на концерна, а със самостоятелен щанд участваше Setra. Продук-тите на NEOMAN – автобусите МАN и Neoplan, също бяха показани на общия щанд на мюнхенския производител. И макар автомобилната техника да напредна неимоверно и конкурентите вече трудно могат да се изненадат едни други, изложението очерта някои тенденции в автобусостроенето, които, разбира се, не са от вчера. Повече от 27 бяха само производителите на автобуси на IAA’08. Естествено никой от големите не си позволи да отсъства, а редом с тях се подредиха и по-малки бодибилдери, и екзотични производители дори от Африка. Удобство и комфорт на водача и пътниците, сигурно поведение на пътя – подплатено с активни и пасивни системи за сигурност, екологичност и икономичност на двигателите, алтернативни горива, вписване в натоварения градски трафик. Това бяха основните тенденции, на които залагат почти всички производители на автобуси и най-вече големите, надпреварата между които е жестока. Но най-често срещаните термини, когато стане дума за градски автобуси по щандовете, бяха Евро-5, EEV, CNG, хибридно задвижване, водородни клетки.
Irisbus Hynovis
Ще си позволя да започна краткия преглед на тенденциите с Irisbus Hynovis, един експонат от щанда на IVECO. Не за друго, а защото това не беше премиера, а бе концептуален градски автобус, обявен като транспорта на бъдещето. Hynovis е резултатна сътрудничество между Irisbus IVECO и Paris Public Transport Authority (RATP). Това е 12-метров хибриден градски автобус, пълен с иновации. Уникалността му в Хановер тръгваше от трите управляеми моста с независимо окачване, като двата са отпред, а един е заден. Управляемостта помага да се постигне малък радиус на завой при сравнително дълга колесна база. Предните два моста са с нископрофилни гуми, по-малки по размер от тези на задния мост. Като цяло конструкцията е иновационна. Това му позволява да тежи с тон по-малко от обичайните 12-метрови градски автобуси, като капацитетът за пътници е увеличен. Производителят определя паралелната Diesel-hydraulic hybrid system като абсолютна новост на европейския и световния пазар. Хибридното задвижване намалява разхода на гориво и емисиите на СО2 с до 30%. Пътен тест е показал, че и съдържанието на NOx в отработилите газове може да бъде свалено с 50%. Hynovis разполага с две хидравлични системи – функция Stop&Start и система за оползотворяване на енергията от спиране. Употребата на сдвоен преден мост с нископрофилни гуми позволява пътеката между седалките в салона да стане 1200 мм вместо обичайните 900. Оттам се улеснява придвижването на пътниците, намалява се времето за престой на спирките и се увеличава производителността на автобуса, смятат от IVECO. Комфортът е подобрен благодарение на намалените подресорни маси и амортисьорите на всички колела, които редуцират вибрациите в салона. Прилагането на сравнително малък дизелов двигател с работен обем от 6 литра пък намалява вътрешния шум с 6 дБ. В Хановер IVECO показа и Hybrid Daily. 16+1-местният минибус разполага с 16-клапанен, 2,3-литров дизел с максимална мощност 116 к.с., който работи паралелно с трифазен електромотор-генератор с мощност 32 кВт. IVECO продължава разработките си и на градски автобуси, работещи с природен газ. По време на представянето си в Хановер компанията подчерта, че въпреки високите екологични показатели на дизеловите двигатели, отговарящи на стандартите Евро-5 и EEV, CNG двигателите на фирмата са готови за покриване на еконормите и през следващото десетилетие.
Чистият Citaro
В няколко изключително екологични варианта беше представен в Хановер и хитовият високотехнологичен градски автобус Citaro на Mercedes-Benz. На щанда на Daimler можеше да се види автобус с водороден двигател. Всъщност за гиганта Daimler това не е ново. Между 2003 и 2006 г. компанията е създала цял парк от 36 автобуса на базата на Citaro, които работят с водородни клетки. По време на пътни тестове в Европа, Китай и Австралия тези автобуси са доказали качествата. Сега не липсват запитвания от редица градове за предоставяне на такива автобуси за двугодишни тестове. 36-те автобуса досега са изминали над 2 млн. км и имат 132 000 часа оперативна работа. На открито в Хановер бе показан и съчлененият вариант на модела, оборудван с хибридно задвижване. В оформлението на прототипа Citaro G BlueTec Hybrid е вложено прикачното устройство от гиганта CapaCity. Във външния и вътрешния вид на двата модела могат да се открият безброй прилики. До края на годината Daimler очаква да започне серия от клиентски тестове на този автобус. От компанията са на мнение, че високоекологичният, тих и евтин за експлоатация автобус има бъдеще. Необслужваемите литиево-йонни батерии са разположени на покрива на автобуса, а електрическото задвижване става чрез електромотори с мощност 80 кВт, монтирани в главините на колелата на средния и задния мост. Citaro се предлага и с двигатели, покриващи нормите Евро-5 и EEV, означен като Blue Angel. Като алтернатива при желание на клиентите Blue Angel може да бъде предложен и със CNG двигател. Метробусът CapaCity, който също бе показан в Хановер, пък се предлага с двигател с работен обем 12 л и мощност от 354 к.с., който може да покрива нормите Евро-4, Евро-5 и EEV, използвайки технологията BlueTec.
MAN Lion’s City Hybrid
Хибридната технология имаше своето място и на щанда на MAN чрез представения градски автобус MAN Lion’s City Hybrid. Той, както цялата серия Lion’s City, е с обновен стил, а така също като всички, представени в Хановер автобуси на производителя, е снабден с двигател, работещ по технологията MAN PURE DIESEL. Пак в преследване на екологичност, представените на изложението туристически автобуси Neoplan дебютираха пред публика с дизелови двигатели, които покриват стандарта EEV. Става въпрос за моделите от VIP класа на производителя – Starliner, Cityliner и Tourliner. С двигатели EEV бяха показани и моделите на MAN – Lion’s Coach и Lion’s Regio. Благодарение на технологията MAN PURE DIESEL потребителите на автобуси MAN и Neoplan не се нуждаят от добавки за постигане на високите стандарти. При Lion’s City Hybrid се разчита на това, че при градския транспорт движението в натоварен трафик е идеален момент за използване на енергията от спиране. Отчита се това, че превозно средство с тегло 18 т в града се движи с не повече от 40 – 50 км/ч, при това с чести спирания и потегляния, които заемат около 40 на сто от времето. При конвенционалните автобуси енергията, отделена от спирачките, се губи. При хибрида на MAN тя се използва за зареждане на акумулаторите, а инженерите на производителя пресмятат, че автобусът пести до 25 – 30 на сто гориво спрямо конвенционално превозно средство. Според производителя това е доказано при тест от 35 000 км, които са изминати безпроблемно от хибрида. Дизеловият двигател на MAN Lion’s City Hybrid също е подходящ за работа с втората генерация биогорива, което има значение за по-нататъшно намаляване на CO2 в отработените газове. Моторът е с мощност 260 к.с. Генераторът е с мощност 150 кВт, а двата електродвигателя имат по 75 кВт. Автобусът с последователно хибридно задвижване се очаква да влезе в серийно производство през 2010 г.
Solaris
Парадът на хибридите в Хановер се допълваше и от полската марка Solaris. Специализираният в градските автобуси производител е сред най-бързо развиващите се в бранша. За справка – от началото на годината фирмата е произвела над 720 автобуса. В момента Solaris е лидер в продажбите на нископодови и автобуси с нисък вход в Полша, като държи 55 на сто от пазара. През 2007 г. делът е бил 47%. В Германия производителят има 5,41% от пазара на автобуси, като до края на годината по немските пътища ще се движат вече 1000 Solaris-а.
Серията градски автобуси Urbino 12 и Urbino 18 бяха представени в Хановер като New Edition – с обновено арматурно табло и шофьорско място и ред подобрения по интегрирания вътрешен дизайн. Съчлененият Solaris Urbino 18 беше показан във версия Hybrid – второ поколение. Първата версия бе показана преди 2 години. Опирайки се на опита, придобит в експлоатацията, производителят е доразвил продукта си. Новият автобус пести между 22 и 24 на сто гориво и намалява вредните емисии до 78 на сто. Solaris Urbino 18 Hybrid използва трансмисия, разработена от американските специалисти на Allison. Тя е подобна на паралелното хибридно задвижване и предлага гъвкавост на офертите в зависимост от желанията на клиентите. Тази система вече има над 1000 клиенти в САЩ и Канада. В сътрудничество с Allison полският производител е адаптирал системата към европейските особености. Дизеловият двигател на хибрида е Cummins ISBe5 250B, с работен обем 6,7 л и мощност 242 к.с. Двигателят е адаптиран за работа с хибридна система и покрива нормите Евро-5. Електродвигателите са два – всеки с мощност 75 кВт. При първата генерация на хибрида силовата линия е в първата секция на съчленения автобус и задвижва втория мост. Сега двигателят е във втората секция, както при повечето от конвенционалните автобуси. Изчисленията на германските специалисти сочат, че полският хибрид носи сериозни икономии на потребителите си. Първото и второто поколение на Solaris Urbino 18 Hybrid вече се експлоатират успешно в няколко немски и полски градове.
VDL Bus&Coach
Съчленен хибрид Phileas представи в Хановер и холандският производител VDL Bus&Coach. За разлика от най-дългите 26-метрови версии на модела, които са от 3 секции, експонатът беше с две секции. Това обаче не му пречеше да изглежда като автобус от близкото бъдеще – въпреки че метробусът не е непознат и вече успешно се експлоатира в Истанбул и други градове. На щанда на холандския производител можеше да се видят почти всичките му марки и модели.
Туристическите хитове Bova Futura и Bova Magiq, двуетажният Sinergy, Jonckheere, Axial са снабдени изключително с двигатели, които покриват еконормите Евро-5 или EEV.
Зелената вълна се допълваше от междуградските и градски моделите на VDL, покриващи стандарта EEV. Иновативният Ambasador бе показан в 12-метров вариант с двигател от 225 к.с. Два 12-метрови модела на градския Citea – изцяло нископодовият LF и LE – автобус с частично нисък под, му правеха компания. Експонатите бяха снабдени с двигатели от 250 к.с.
И още
Австрийският бодибилдер Kustenits също показа хибриден градски автобус. Градският нископодов Hydra City се предлага като опция с хибридно задвижване. Иначе автобусът се произвежда в 5 дължини – от 7,8 до 11,1 м и се оборудва с двигатели от Mercedes-Benz Atego или MAN TGL. Производителят предлага освен дизеловите версии и автобуси с двигатели на пропан-бутан и природен газ, като вариантите за екологичност са Евро-4, Евро-5 и EEV. С премиерен хибрид на изложението участваше и Volvo, но за него става дума в отделен материал. Scania показа градският автобус Scania Omnicity. 12-метровият автобус е с 9-литров двигател с мощност 280 к.с., покриващ нормите EEV с EGR технологията. Вторият експонат беше добре познатият луксозен туристически Scania Irizar PB, 14-метров на три оси с максимална мощност на двигателя от 480 к.с. И този шведски производител не е останал назад от зелената вълна, обхванала бранша. Scania разполага с градските модели Scania Concept Hybrid и Scania Etanol Hybrid. Разбира се, сред автобусите в Хановер имаше още много какво да се види и извън хибридните возила. Списъкът на изложителите продължаваше с турските производители Temsa, BMC, Otokar, Isuzu, Cobra. Както и с белгийската марка VanHool, полската SolBus, словашката Probus. Sitcar и Maestro представяха италианските бодибилдери. В Хановер бяха и португалският производител Caetano, украинският LAZ, руският Volgabus, китайският King Long. Произвежданите в Бразилия от Volkswagen автобуси Volksbus и египетските автобуси MCV – с шаси и двигател от Mercedes-Benz, допълваха пъстротата от изложители на IAA’08.