Експертите от отдела „Класически автомобили“ към Volkswagen Лекотоварни автомобили разкриха поредното историческо бижу, с което допълниха невероятната колекция от класически образци на легендарния Volkswagen Bulli.
След впечатляващата трансформация на микробуса за офроуд употреба в триосно изпълнение и задвижване с гъсенични вериги отзад, сега класическият отдел представя официално своята най-нова находка – уникален железопътен вариант на микробуса от 1955 г., известен като Klv-20. Интересното в случая е това, че не става дума за обичайното при ремонтни дейности или аварии заместващо влаковете средство за автобусен транспорт, а за истински VW микробус, трансформиран за движение по железопътните релси – своеобразна невероятна кръстоска между влакова мотриса и VW Bulli. Класическият отдел на Volkswagen Лекотоварни автомобили (VWNO) ще представи това необичайно превозно средство на феновете на марката на 2-ри юни 2024 година в Хановер в рамките на първото събитие „Bulli & Coffee” и в чест на международното събитие International VW Bus Day.
През 1954 г. Германските федерални железници (Deutsche Bundesbahn) са изправени пред предизвикателството да открият и да закупят най-подходящите нови компактни железопътни превозни средства за екипите на техническото обслужване. В крайна сметка и след оценка на наличните предложения и възможности, отговорниците взимат оригинално решение – вместо да се разработва ново превозно средство от нулата, да се използва трансформирана с ходова част за движение по железопътни релси версия на универсалния Volkswagen Transporter.
Дейностите по проектирането на трансформацията и изработката на компактното превозно средство с двигател с вътрешно горене и обозначение Klv-20, са възложени на две компании. В рамките на една година фирмите Мартин Байлхак (Martin Beilhack) от Розенхайм и Вагон унд Машиненбау ГмбХ (Waggon-und Maschinenbau GmbH) от Донаувьорт преработват успешно за ползване от железниците по 15 автомобила Volkswagen. Образецът, който сега се включва в класическата колекция на VWNO, е произведен от Beilhack.
Железопътните варианти на легендарния Bulli са били използвани главно в депата за поддръжка на железопътния състав и сигнализацията, за извършване на инспекции по железопътните трасета и за придвижване на специалистите по поддръжка до съответните участъци. В крайна сметка Klv-20 остават в експлоатация доста дълго време и са окончателно изведени от употреба едва през 70-те години на ХХ век. Днес са останали броени Klv-20, които са все още в и в добро техническо състояние-като добавения към класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили екземпляр с фабричен номер 20-5011.
Конструкцията на Klv-20 е съставена от три основни компонента –каросерията, заимствана от лекотоварния T1 Kombi, боксерния бензинов ДВГ на Volkswagen с максимална мощност 21 кВт/28 к.с. и специално разработената ходова част с хидравличен механизъм за повдигане и обръщане, който позволява Klv-20 да бъде повдигнат, обърнат и поставен обратно на релсите от един човек. По този начин компактната мотриса може да продължи движението си нормално и направо по същия коловоз, вместо да се налага да се връщана задна предавка до първата възможна точка за маневриране. По този начин Klv-20 се превръща в уникално и много гъвкаво за употреба железопътно превозно средство.
За да се осигури пълното съответствие на „железопътния Bulli“ с изискванията по отношение на обслужващия железопътен състав, обичайните за модела предни и задни светлини са отстранени и тези отвори в каросерията са покрити със стоманени панели. След това на необходимите за целта места са монтирани предвидените за железопътните превозни средства стандартни светлини -две бели светлини отпред и една червена отзад.
Включеният в колекцията на VWNO екземпляр от Klv-20 започва своята железопътна кариера в депото на гара Платлинг, Федерална провинция Бавария и на по-късен етап е използван в депото за поддръжка на сигнализацията в Платлинг. След извеждането му от експлоатация през 70-те години на миналия век, железопътният микробус намира нов дом в региона Пфалц в Югозападна Германия, а през 1988 година е придобит от колекционер на железопътна техника от провинция Хесен. Отскоро „железопътният Bulli“ вече е част от колекцията класически превозни средства на Volkswagen Лекотоварни автомобили в Хановер.