По традиция започваме обзора на пазара с класа на малките ванове, умишлено пропускайки трансформираните леки автомобили, които присъстват в нашата статистика по една-единствена причина – възможността за данъчен кредит. Въпреки че в този клас се появиха три нови модела, едновременно носещи званието „Ван на годината“ – тризнаците“ Citroёn Nemo, FIAT Fiorino и Peugeot Bipper, продажбите през първото полугодие намаляха до 1459 бр., отбелязвайки спад от почти 63% в сравнение със същия период на миналата година.
По традиция започваме обзора на пазара с класа на малките ванове, умишлено пропускайки трансформираните леки автомобили, които присъстват в нашата статистика по една-единствена причина – възможността за данъчен кредит. Въпреки че в този клас се появиха три нови модела, едновременно носещи званието „Ван на годината“ – тризнаците“ Citroёn Nemo, FIAT Fiorino и Peugeot Bipper, продажбите през първото полугодие намаляха до 1459 бр., отбелязвайки спад от почти 63% в сравнение със същия период на миналата година.
Малки ванове
По традиция започваме обзора на пазара с класа на малките ванове, умишлено пропускайки трансформираните леки автомобили, които присъстват в нашата статистика по една-единствена причина – възможността за данъчен кредит. Въпреки че в този клас се появиха три нови модела, едновременно носещи званието „Ван на годината“ – „тризнаците“ Citroёn Nemo, FIAT Fiorino и Peugeot Bipper, продажбите през първото полугодие намаляха до 1459 бр., отбелязвайки спад от почти 63% в сравнение със същия период на миналата година.
Със своите 357 доставки румънският бестселър Logan Van/MCV запази първата си позиция в пазарната статистика, но успя да постави и рекорд по намаление на продажбите: -70,8%. Огромният спад при Logan започна да се оформя още в края на зимата, когато на автовозите на Willi Betz им се налагаше да чакат със седмици натрупването на поръчки, за да бъдат натоварени в Миовени. Всичко това загатна за появата на една нова тенденция: този, който е „изпилил“ цените си още преди началото на кризата, след това трудно намира начин да убеди закъсалите си клиенти, че е невъзможно да им направи по-сериозна отстъпка.
На второ място в класацията изскочи Citroёn Berlingo (298 бр.), който успя да изпревари Peugeot Partner (263 бр.) и VW Caddy (127 бр.). Солидното представяне на Berlingo (спадът в продажбите му е „само“ 26,2%) е с основна заслуга за изкачването на Citroёn до върха в общата „лекотоварна“ статистика. Пети остана Opel Combo (102 бр.), а една от най-неприятните изненади поднесе Ford Connect, който реализира само 57 бр., съответстващи на -81%!
Средни ванове
Неизменният лидер в средния клас през последните няколко години – VW Transporter, „закова“ брояча на 200 бр., с което стана единият от двата вана в България, реализирали ръст, макар и само с 10,5%. Все пак трябва да се отбележи, че 70 от тези продажби бяха на сметката на Министерството на здравеопазването, а доставката беше вследствие от сделка, сключена още през миналата година. Успехът на Transporter донесе дивиденти за целия среден клас, чийто спад от 24,2% се оказа минимален на фона на останалите категории.
40 бр. Mercedes-Benz Vito/Viano (-39,4%), 37 бр. Opel Vivaro (-11,9%), 14 бр. Citroёn Jumpy (-54,8%) и 11 бр. Peugeot Expert (-73,8%) – с това се изчерпват средните ванове, които успяха да прескочат границата от 10 продажби през първите 6 месеца от годината. С разочароващите 3 доставки (-91,2%) се отчете един от доскорошните лидери на пазара – Toyota Hiace.
Големи ванове
№1 при големите ванове (за пръв път след 2005 г.) не е Ford Transit, чиито едва 178 продажби се равняват на спад от 76,7%. Името на модела, който успя да наруши хегемонията на Transit, е Citroёn Jumper, чието търсене беше само с 22,5% по-слабо от миналогодишното и допринесе за реализацията на 203 бр.
Третият в подреждането – Peugeot Boxer, регистрира 132 доставки (-66,2%), а Mercedes-Benz Sprinter с 99 бр. (-62,2%) надделя с минимална разлика над IVECO Daily (-76,1%). Като цяло „тежкият“ клас се характеризира със спад 65,7%, който е по-голям в сравнение с всички останали лекотоварни сегменти. Обяснението: за разлика от малките и средните ванове, които могат да се използват както за работа, така и за лични нужди, големите лекотоварни автомобили служат само за бизнес. А бизнесът в момента куца…
Пикапи
Шест продадени нови Ranger-а за шест месеца – това е възможно най-краткото описание на българския пазар на пикапи в момента. По същото време на миналата година моделът на Ford можеше да се похвали с 89 доставки, т.е. спадът при него е 93,3%! Не е много по-розово положението при Nissan Navara (14 бр., -82,1%) и Mitsubishi L200 (17 бр., -76,1%), като дори и нискобюджетният Logan Pick Up (21 бр.) демонстрира спад над 50%.
На този фон изглежда странно, че Toyota Hilux бележи ръст от 5,9% със своите 108 продажби. Японският пикап обаче има възможно най-високия
имидж (също както е при другото изключение от статистиката – VW Transporter), а и навика да печели големи корпоративни поръчки. Съотношението на силите в този клас обаче вероятно ще се промени значително до края на годината, тъй като предстоят няколко подобни търга, а вече се знае, че Toyota не е сред печелившите в тях.
В заключение
Не е трудно да се предвиди, че пазарът на нови ванове няма да „цъфне и върже“ до края на годината. За разлика от леките автомобили той просто е „обречен“ да следва доста по-плътно ограниченията, налагани на бизнеса по време на криза. Доказателство за това са намалелите дялове на малките и големите ванове в общия автомобилен „кюп“ (16 721 бр. през периода 1–6/2009 и 32 844 бр. през периода 1–6/2008) – съответно от 12,0% на 8,7% и от 8,1% на 5,4%. По същата причина се наблюдава по-голям спад при товарните (-67,8%) спрямо пътническите лекотоварни модификации (-49,0%).
Все пак да припомним, че колкото и да е плачевно състоянието на нашия „лекотоварен“ пазар в момента, през тази година на него ще бъдат реализирани поне с 1000 бр. повече в сравнение с не толкова далечната 2003 година. През 2010-а не е изключено да достигнем нивата от 2004-а, през 2011-а
да гоним резултатите от 2005-а и т.н. Накратко, „ще се оправим“. Рано или късно…