MAN Truck & Bus SE отчете силно представяне през фискалната 2023 г. със значителен ръст на продажбите на единица, на приходите от продажби, на коригирания оперативен резултат и на коригираната оперативна възвръщаемост на продажбите. Приходите от продажби възлизат на 14,8 млрд. евро – увеличение от 31% в сравнение с предходната година.
Броят на продадените нови автомобили се е увеличил с 37% спрямо предходната година до над 116 000 единици. Въпреки силните негативни ефекти като по-високите цени на материалите и енергията, коригираният оперативен резултат се е повишил с 935 милиона евро на годишна база до 1,08 милиарда евро – най-добрият резултат в историята на компанията. Коригираната оперативна възвръщаемост на продажбите също се увеличава значително с 6,0 процентни пункта до 7,3% (ФГ 2022: 1,2%).
„MAN постигна впечатляващ обрат през 2023 г., с който можем да се гордеем. Успяхме да постигнем исторически добър резултат и да върнем MAN към предишната му сила. Солидната финансова база е основата за нашата трансформация към неутрална по отношение на климата мобилност. За да продължим по този курс, значително ще разширим нашето продуктово портфолио с технологии с нулеви емисии през 2024 г. и допълнително ще засилим сътрудничеството си в рамките на TRATON GROUP. Навлизаме в настоящата година с голямо изоставане от поръчки. Въпреки това, икономическите условия на нашите основни европейски пазари стават все по-тежки и пазарната среда става все по-трудна. Докато нашият бизнес с автобуси продължава да се възстановява, търсенето на камиони намалява значително. Бизнесът ни с ванове и услуги трябва да остане стабилен.“, заяви Изпълнителният директор на MAN Александър Власкамп.
Фокус върху ефективността на разходите през 2024 г.
„Основата за силното увеличение на рентабилността ни беше целенасочената работа върху цял набор от лостове за увеличение на печалбата“, подчертава финансовият директор на MAN Инка Колйонен. „Това ни даде възможност да завършим успешно дългогогодишната програма за преструктуриране Future Lion в края на 2023 г. Като част от трансформацията ни, ние преструктурираме и автобусния си бизнес. Освен това, работихме последователно за допълнителното намаляване на фиксираните разходи във всички бизнеси на компанията, и значително подобрихме управлението на парични средства по цялата верига на стойност. В комбинация със силен ръст на обемите и много добро представяне в бизнеса ни с услуги за превозни средства, ние приключихме годината с рекордни резултати. Във все по-предизвикателната пазарна среда, ще продължим да се фокусираме върху ефективността на разходите и управлението на паричните средства и през 2024 г.“
2024: Много иновации и по-нататъшни разработки
Със силните си финансови резултати MAN е добре позициониран да продължи успешно трансформацията си към устойчиви и интелигентни транспортни решения. MAN ще пусне на пазара много нови продукти през 2024 г. Например конвенционалните камиони, които ще бъдат пуснати на пазара през 2024 г., са с икономия на гориво до шест процента повече, в сравнение с предишното поколение. Множество нови функции за безопасност също ще бъдат интегрирани в автомобилите. Вановете ще имат изцяло нов дигитален дисплей за още по-комфортно шофиране. Електрификацията на продуктовата гама също набира скорост. Електрическият камион с дневен пробег до 800 км. ще бъде доставен на първите клиенти през тази година. MAN е лидер на пазара за изцяло електрически градски автобуси в Европа през 2023 г., които ще получат и по-голям пробег през моделната 2025 година. Първият тестови парк от електрически автобуси също е планиран за 2025 г.
Пренастройването на производствената мрежа също върви с пълна пара – заводът в Мюнхен работи без прекъсване, за да подготви производството на електрическия камион, докато заводът в Нюрнберг ще отпразнува откриването на производството на батерии през тази година. В Залцгитер MAN в момента разширява своя глобален логистичен център, за да отговори на изискванията на е-мобилността, а изграждането на центъра за разработка на продукти в Анкара напредва. Производството на електрически градски автобуси продължава да се развива бързо в завода в Стараховице, Полша.