Съветите на Лутц Асекуранц за какво да внимаваме при застрахователните условия.
Обезпокоително експлозивният ръст на случаите на големи щети в товарния транспорт води до все по-чувствително увеличаване на щетимостта по CMR полиците. Най-често става въпрос за кражба на камиони (включително и с техния товар), обир на неохраняеми паркинги, фалшифициране на документи и т.нар. „превозвачи фантоми“. Нарастващите загуби естествено обтягат отношенията със застрахователите. Често реакцията е да се прекрати полицата или да се увеличи значително премията. Какви са превантивните действия за избягване на тези главоболия – вижте съветите на специалистите от Лутц Асекуранц.
Днес вече са в сила много по-строги критерии (в сравнение с тези от близкото минало), по които се определя дали застрахованият и/или неговите законни представители умишлено или поради груба небрежност са допуснали грешки при организирането на дейността на фирмата. Ето защо е от съществено значение например притежателят на полицата или неговите представители да инструктират писмено шофьорите за техните задължения. Необходимо е още водачите да потвърдят инструктажа с подпис, за да може в случай на претенция да се представи съответното доказателство за правилна организация на дейността. Правилната организация на дейността служи и за избягване възникването на лесно предотвратими щети. За съжаление обаче някои застрахователи или брокери не обясняват тази важна тема.
Най-добрият съвет
По закон застрахователните брокери са задължени да дават на клиентите възможно най-добрите съвети. Какво всъщност означава терминът „най-добър съвет“? Дали става въпрос само за това клиентът да получи най-евтиното застрахователно покритие или има и нещо повече? Всъщност „най-добрият съвет“ означава да се предложи „най-добрият продукт“.
Оценката за него се състои в обобщението на много компоненти. Ето кои са най-важните от тях.
- Рейтинг/платежоспособност на застрахователите;
- Цялостна информация за сътрудничеството със застрахователите (включително критични доклади в медиите; препратка към брокерски платформи и т.н.);
- Квалифицирани лица за контакт при застрахователите;
- Бързо изплащане на обезщетения;
- Застрахователни суми, съобразени с риска;
- Липса на подлимити за рискове, които застрашават съществуването на дружеството (напр. 29, параграф 2 от CMR);
- Без годишни агрегати, без политики за отписване;
- Широк обхват на покритието (напр.член 29, параграф 2 от CMR и съответните разпоредби на националното законодателство; каботажна застраховка; различни разходни фактори и т.н.);
- Да не се пренебрегват съответните рискове (например да не се изключват превози с хладилни камиони, ако притежателят на полицата в момента разполага с хладилен парк);
- Съзастраховане на защитата срещу неоснователни искове (изненадващо, но все още има полици, които не покриват това), включително поемане на разходи за адвокати, съдебни разноски и др.;
- Застрахователните сертификати да се признават от клиентите (важно при възлагане на транспортни заявки).
Често никак не е лесно клиентът да сравнява условия на предложена застраховка с тези на настоящата си полица. Причините за това са няколко, като най-честите са, че текстът е поднесен на читателя на „застрахователен жаргон“, съдържа множество правни, технически термини. Лутц Асекуранц с удоволствие ще ви помогне и ще ви посъветва. Всъщност най-важните елементи на застрахователните условия са:
Предмет на застрахователния договор;
Местна област на валидност;
Обхват на застраховката;
Изключения;
Лимити на застрахователното обезщетение;
Премии;
Задължения (както и тяхното нарушаване и последици);
Клаузи за уреждане на претенции;
Различни законови разпоредби.
Предмет на застрахователния договор
Всички CMR полици включват застраховка на отговорността на притежателя на полицата. Някои включват и застраховка на външни превозвачи, наети от притежателя на полицата; други полици включват възможност за застраховане на отговорността на притежателя на полицата, когато използва подизпълнители. Когато се застрахова отговорността на самия притежател на полицата, трябва да се застрахова не само отговорността с камиони, които са собственост на притежателя на полицата, но също така и при използване на лизинг, под наем или назаем. Разбира се, това трябва да бъде посочено в застрахователните условия. В случай на полици, свързани с регистрационни номера, не трябва да се забравя да се регистрират и камиони за застрахователно покритие, както и полици с индивидуална регистрация на съответните транспорт и пътуване. В случай на полици, свързани с оборота, трябва да се гарантира, че се декларира и оборотът с наети и взети назаем камиони, т.е. целият оборот въз основа на транспортните заявки, възложени на притежателя на полицата.
Застраховка на подизпълнител
Застраховката на подизпълнител е препоръчителна, ако фирмата, използвана от основния превозвач, няма застраховка CMR или няма достатъчна застраховка CMR (същото се отнася и за случаите, когато спедитори сключват договори за превоз и след това възлагат на превозвачите да го извършат). В такъв случай или не трябва да се сключва договор с подизпълнителя, или превозвачът се договаря със своя подизпълнител да сключи за него застраховка „трети лица-превозвачи“. Така отговорността на подизпълнителя е застрахована и той също трябва да плати премията. Основният превозвач удържа 3-4 % от навлото на подизпълнителя и ги плаща на застрахователя като застрахователна премия.
Друг риск, който трябва да бъде застрахован, е собствената отговорност на превозвача към неговия възложител, когато той използва подизпълнител. Съгласно член 3 от CMR главният превозвач носи отговорност за своите подизпълнители. Дори подизпълнител, който сам по себе си е оптимално застрахован, може да не е платил застрахователната си премия или да е извършил нарушение на задълженията си, така че неговият застраховател да не плати в случай на претенция. Ако има голяма щета, могат да възникнат значителни проблеми в случай на пълна загуба на високостойностни стоки. Основният превозвач е отговорен пред своя възложител поради член 3 от CMR; подизпълнителят може да не е достатъчно финансово силен, за да плати претенцията, и неговият застраховател да откаже покритие. Следователно основният превозвач трябва в крайна сметка сам да заплати щетите, освен ако няма сключена допълнителна застраховка за собствената си отговорност. Спедиторската застраховка би следвало да покрие подобни рискове, в рамките на застрахователния договор и поради това е незаменим инструмент за защита от риск за всеки добросъвестен превозвач, който използва подизпълнители. Премията за този вид застраховка най-често се изчислява въз основа на оборота на компанията от спедиторската й дейност.
Търговско задължение за полагане на грижи
Всеки добросъвестен превозвач следва да:
1.Сключи застраховка CMR, ако превозът се извършва със собствени (под наем, лизингови, взети назаем) камиони;
2. Възлага транспорт само на надлежно застраховани подизпълнители или да сключи за тях застраховка „застраховка за подизпълнител“;
3. Сключи и допълнителна застраховка за собствена отговорност, когато използва подизпълнители.
Лутц Асекуранц с удоволствие ще ви съдейства и за трите варианта – с помощта на най-подходящите модели за застраховане.
Следва продължение!
Практически съвети:
Всеки добросъвестен превозвач трябва да сключи CMR застраховка за собствените си, но също и за камионите на лизинг, под наем или назаем.
*В случай, че се използват подизпълнители и те не са застраховани или са недостатъчно застраховани, следва да се сключи CMR застраховка за подизпълнители.
*В случай, че се използват подизпълнители, при всички случаи е препоръчително да се сключи и допълнителна CMR застраховка за покриване на собствената отговорност в съответствие с член 3 от CMR.
*Съществуват различни модели на застраховки и Lutz Assekuranz е на разположение за консултации и сключване на застрахователни договори.
За повече информация, можете да се свържете се с:
Bilyana Lazarova
Sales Manager BG
Lutz Assekuranz Versicherungsvermittlung Ges.m.b.H. – клон България
Phone: +359 882 607 540
e-mail: bilyana.lazarova@lutz-assekuranz.eu
www.lutz-assekuranz.eu