Българо-румънският проект FAST Danube 2 цели да се гарантират добри условия за корабоплаване 340 дни в годината.
Европейската комисия избра общо 134 проекта, които ще получат над 7 милиарда евро безвъзмездни средства от ЕС по линия на Механизма за свързване на Европа. Това е инструментът на ЕС за стратегически инвестиции в инфраструктура.
Очаква се България да получи финансиране за общо 6 проекта – 3 национални и 3 многонационални (с участието на организации и от българска страна).
FAST Danube 2
Зелена светлина от Европейската комисия получи и съвместният българо-румънски проект FAST Danube 2. Той е подготвен в партньорство между България и Румъния и включва драгажни и укрепителни дейности в общата част на реката, така че да се гарантират добри условия за корабоплаване 340 дни в годината. С проекта значително ще се подобри свързаността на Дунавския регион и ще се улесни движението на товари и пътници по основната TEN-T мрежа. Общата му стойност е почти 112 млн. евро, от които 95 млн. евро са европейски средства.
426 нови паркоместа за тежкотоварни превозни средства
Над 26,7 милиона евро се предвиждат за проект за изграждане на 6 нови зони за паркиране на камиони с 426 паркоместа за тежкотоварни превозни средства на четири ключови места от мрежата TEN-T в България, в близост до градски райони и автомагистрали. Проектът „Безопасна и сигурна мрежа от паркинги за тежкотоварни превозни средства за постигане на интелигентна мобилност в България“ е на Сдружение „Аутомотив Клъстер България“. Проектът предвижда създаване на мрежа от паркинги в страната, свързани с електронна система за резервации, която ще позволява на компаниите по-добре да планират своите пътувания и престой в България. Те ще са разположени в областите София, Перник и Пазарджик, като мрежата ще бъде поетапно надграждана. Очаква се проектът да стартира през септември тази година и да приключи до февруари 2027 г.
Два проекта в железопътния сектор
Сред одобрените инвестиции са и два проекта в железопътния сектор. За модернизация на тягови подстанции Червена вода и Хитрино (край границата с Румъния при Гюргево) са отпуснати 12,4 млн. евро на НК „Железопътна инфраструктура“.
Вторият проект е за развитие на железопътната мрежа на територията на пристанищни терминали „Бургас-Изток 2“ и „Бургас-Запад“. Той включва изграждането на около 4 км нови жп линии и нова разпределителна гара на пристанището. С увеличаването на капацитета на жп линиите в бургаското пристанище значително ще се подобрят връзките между железопътния и морския транспорт, твърдят от българското транспортно министерство. Общата стойност на дейностите е 10,7 млн. евро, а бенефициент е „БМФ Порт Бургас“ ЕАД.
Механизмът за свързване на Европа – Транспорт е инструментът за финансиране на осъществяването на европейската политика в областта на транспортната инфраструктура. Тя има за цел да подкрепи инвестициите в изграждането на нова транспортна инфраструктура в Европа и в модернизирането на съществуващата. От 2014 г. насам Механизмът е подкрепил над 1 500 проекта с 37,5 милиарда евро.