„Следпродажбен пазар готов за бъдещето. Продукти и услуги за днес. Решения за утре.“ Това е мотото на Knorr-Bremse TruckServices. Освен за камионите на пътя, то важи и за ефективността на сервизите и кръговата икономика.
В Knorr-Bremse TruckServices кръговата икономика обхваща не само рециклиране и намаляване на употребата на суровини. Заводът за възстановяване в Либерец (Чехия) показва колко безпроблемен може да бъде цикълът на продуктите и материалите. Междувременно усъвършенстваният софтуер Knorr-Bremse Diagnostics и мултибранд диагностиката Jaltest повишават ефективността, като позволяват по-целенасочено използване на ресурсите в сервиза. Експерти от Knorr-Bremse TruckServices коментират многократния живот на продуктите, мултибранд диагностиката и картонените опаковки за многократна употреба.
„Нашата мисия е да предоставим на пазара решения, които увеличават безопасността и ефективността на пътя. Това е особено важно за сервизите и автомобилните паркове. Непрекъснато се стремим да помагаме на сервизите, обслужващи всички марки, да стават още по-ефективни. За операторите на автопаркове целта е да пускат в движение икономически най-изгодното превозно средство във всеки един момент и да направят състоянието на превозното средство възможно най-прозрачно. Кръговата икономика е както стратегическа цел, така и основа за ремонти с оптимално съотношение цена – качество“, обяснява Флориан Шлютер, директор „Глобално продуктово управление за следпродажбеното обслужване“. За да постигне максималните ползи от кръговата икономика, Knorr-Bremse TruckServices се фокусира върху два основни аспекта – самият продукт и всички услуги, предлагани през целия му жизнен цикъл.
Обслужване: концепциите на сервиза са от решаващо значение
Партньорските сервизи Alltrucks и сервизите на експертната мрежа играят ключова роля за концепцията за обслужване и кръговата икономика в Knorr-Bremse TruckServices. Сервизите решават дали дадена задача изисква ремонт, възстановяване, или използване на нови продукти. „За да могат сервизите ефективно да използват нашето портфолио, ние се грижим те да разполагат с най-високо ниво техническа експертиза, например чрез различни обучителни програми и предоставяне на онлайн техническа документация. Освен това механиците получават незабавна помощ чрез техническата ни гореща линия при проблем, възпрепятстващ ремонтния процес. За да попълним нашите предложения и да увеличим ефективността, оборудваме сервизите със специализирани инструменти и софтуер за мултибранд диагностика“, казва Флориан Шлютер.
Комплект за ремонт: бърза помощ за сервизи и оператори
С увеличаването на мехатронните компоненти в превозните средства и разрастващите се дигитални услуги от Knorr-Bremse TruckServices предлагат комплекти за ремонт в допълнение към резервните части. Тези комплекти позволяват на сервизите или операторите да удължат жизнения цикъл на продуктите на разумна цена, избягвайки преждевременното бракуване или възстановяване. Knorr-Bremse винаги се грижи комплектите за ремонт да отговарят на специфичните нужди на клиентите на пазара.
Мултисистемна диагностика: интуитивно решение
Мултибранд и мултисистемният диагностичен инструмент Jaltest може да извършва сложни диагностични и ремонтни дейности по превозните средства по лесен и интуитивен начин. Бетина Токарски, ръководител на екипа „Управление на продуктово портфолио за следпродажбено обслужване и маркетинг“, описва ползите: „Независимите сервизи могат да изпълнят повечето задачи с един-единствен диагностичен инструмент. С това диагностично решение в Knorr-Bremse TruckServices достигаме и до операторите на много стари превозни средства, като им предоставяме продукти до края на жизнения цикъл на превозното средство.“ Така камионът може да остане на пътя дори и с ремонтиран управляващ блок. Занапред сервизите ще могат бързо и лесно да го получат чрез услугата за ремонт на ESB REMAN ECU, предлагана от Jaltest и Knorr-Bremse TruckServices. От 2025 г. Knorr-Bremse TruckServices предлага като услуга за доставчици и сервизи ремонт на ECU за над 2500 различни управляващи блока от повече от 30 производители на оригинално оборудване и дистрибутори от първо ниво. След това дефектните ECU могат да бъдат изпратени чрез експресна услуга, ремонтирани и върнати в сервиза в рамките на 36 часа (в зависимост от местоположението). По този начин се избягва излизането от употреба на електрическо и електронно оборудване, което оказва значително въздействие върху околната среда и баланса на CO2, тъй като съдържа метали, като никел, мед или злато.
Дистанционна диагностика: поддръжка на превозното средство на пътя
През 2024 г. Knorr-Bremse TruckServices превключва от предишния софтуер за диагностика NEO към Knorr-Bremse Diagnostics, който може да се използва в рамките на добре познатата система за мултибранд диагностика Jaltest. Успоредно с това Knorr-Bremse TruckServices движи други разработки, инициативи и партньорства, за да разшири обхвата на услугите за дистанционна диагностика (мониторинг на състоянието) и да постигне напредък в областта на прогнозната поддръжка на пазара. „Получените в резултат на това гъвкави интервали за поддръжка и прогнозно планиране на поддръжката подобряват изключително много ефективността в сервиза. Така например мениджърите на автопаркове могат да реагират предварително, като съчетаят предстоящото сервизно обслужване след три седмици с текущото посещение в сервиза, за да запазят превозното средство по-дълго време в движение“, обяснява Бетина Токарски.
Възстановяване: верига на стойността от най-високо качество
Изборът на професионално възстановен продукт представлява една от най-високите вериги на стойността в кръговата икономика. Томас Майер, отговарящ за възстановяването, описва трите основни предимства: „Първо, суровините се въвеждат директно обратно в цикъла. Второ, съществуващите продукти на Knorr-Bremse получават втори живот чрез марката EconX® Genuine Remanufactured. И трето, тези продукти удължават жизнения цикъл на по-старите камиони.“
Преди да започне първият живот на който и да е продукт, се разработва оригиналното оборудване. На този етап в Knorr-Bremse методът EcoDesign полага основите на възможността за поправка и рециклиране на продуктите. Този екологичен дизайн на продуктите също е в основата на марката EconX® на Knorr-Bremse, създадена през 2016 г., която вече включва над 500 различни възстановени продукта. Те покриват същите стандарти за безопасност като новите части и включват спирачни апарати за дискови спирачки, компресори, модули EBS и електронни задвижвания на съединителя. Докато дисковата спирачка има само един допълнителен живот от съображения за безопасност, компресорите имат до три.
Центърът на европейското рециклиране се намира в чешкия завод в Либерец
Служителите тук обработват, преглеждат и сортират 160 000 стари продукта годишно. Продуктите в лошо състояние се изпращат директно за рециклиране на суровини, докато тези в добро състояние се изпращат за почистване. Оставащите продукти се разделят на отделни компоненти и се сглобяват в нов продукт EconX® – те не могат да бъдат вградени в нито един оригинален продукт. Скрапът, получен по време на процеса, се предава в непроменено състояние на рециклиращите предприятия, като по този начин се спестяват ценни суровини и енергия. За да се намали количеството на скрапа, процесът на възстановяване непрекъснато се подобрява и оптимизира за ефективност. Заедно с института Фраунхофер например Knorr-Bremse разработи система за серийно почистване, която повиши степента на регенериране при промишлената преработка на управляващи блокове в Либерец. „Единствено доставчик на оригинално оборудване като Knorr-Bremse може да осигури такова професионално възстановяване на про-дуктите – казва Томас Майер, описвайки ползите за операторите. – По-рентабилните продукти EconX® са идеални за ремонт, съобразен с цената на автомобили с по-кратък оставащ експлоатационен живот. Колкото по-стар е камионът, толкова по-разумно е от гледна точка на общите разходи за притежание да се инсталира възстановен продукт.“
Възстановяване: полезно за развитието
Прилагайки своя метод EcoDesign, Knorr-Bremse разглежда възможността за разделяне на отделните компоненти още на етапа на разработка на продукта. С тези си действия Knorr-Bremse изпреварва предстоящото законодателство – Европейската директива за екодизайн и правото на ремонт. Възстановяването също така подпомага продуктовите иновации в отдела „Системи за търговски превозни средства“, тъй като разработчиците на отдела могат да разберат много за поведението на продуктите по време на дългосрочна експлоатация. Като използва план за възстановяване и работейки на проектен принцип, Knorr-Bremse TruckServices проследява продуктите, които вероятно ще навлязат на независимия пазар на резервни части в близкото бъдеще. Най-напред е необходимо да има резервни части за даден продукт, като продуктите за възстановяване са по-търсени след около шест години. Самата технология, независимо дали става дума за компонент за двигател с вътрешно горене, или за електромотор, е от второстепенно значение.
Екологично и икономическо значение
Knorr-Bremse TruckServices е добре подготвен за нарастващите изисквания от страна на операторите за доказване на икономии на материали и CO2 с продуктите EconX®. Както обяснява Томас Майер, „можем да покажем намаляването на емисиите на CO2 за всяка част, като използваме нашите оценки на жизнения цикъл. Например производството на един спирачен апарат EconX® SN7 с използвани компоненти спестява до 44,9 кг емисии в еквивалент на CO2“. Екологичните ползи от индустриалното възстановяване са многобройни: през 2023 г. Knorr-Bremse спестява 3648 метрични тона CO2, 1220 метрични тона материали и 18,98 MWh енергия от възстановени продукти в Европа. Още повече че възстановяването генерира икономическа стойност за Knorr-Bremse. Продажбите на пазара за следпродажбено обслужване на възстановени продукти (железопътни и товарни), включително труд и резервни части, възлизат на около 11% от груповите продажби през 2022 г.
Опаковка: вече подлежаща на повторно използване
Бетина Токарски знае как опаковките за повторно използване подпомагат надеждния цикъл на възстановените продукти: „Нашите продукти EconX® имат специална опаковка, която винаги ще пътува поне в две посоки – до клиента и обратно. Това е така, тъй като трябва да получим обратно използваните продукти, например дискови спирачки, за да можем да ги възстановим, когато е възможно.“ А за клиентите има голям стимул да ги изпращат обратно, тъй като Knorr-Bremse TruckServices внася депозит за използваните части и също така награждава доставчиците и сервизите в партньорската програма на експертната мрежа за повторно използване на опаковките в процеса на връщане. Опаковките за повторна употреба, като пластмасовите кутии, използвани в производството, не са опция в този случай.
Документация: дигитализирана и удобна за клиентите
Knorr-Bremse TruckServices въведе дигитална документация за продажби и обслужване – прозрачен и удобен за клиентите подход, който спестява купища хартия. Дигиталната документация за сервизите включва продуктови каталози и подробни ръководства за обслужване, например тези за ремонт на спирачната система. Дигиталните ръководства с виртуални описания носят безспорни предимства: анимациите и инструкциите за ремонт улесняват работата на техниците в сервизите.
Кръговата икономика облагодетелства всички: опитните експерти и талантливите новобранци в сервиза, по-младите и по-старите съществуващи превозни средства и разбира се, околната среда и бизнеса с рециклиране.