Нови автобуси – най-рано след Нова година. Автобусните превозвачи Карат С и МТК са победителите в конкурса за отдаването на концесия на 49 автобусни линии от градския транспорт в София.
Нови автобуси – най-рано след Нова година. Автобусните превозвачи Карат С и МТК са победителите в конкурса за отдаването на концесия на 49 автобусни линии от градския транспорт в София.
Това стана ясно в началото на октомври и бе потвърдено за АВТОБУСИ от зам.-кмета по транспорта на столицата Велизар Стоилов, който каза, че вече има кметска заповед за обявяване на резултатите от конкурса. При надпреварата линиите бяха разделени в три пакета, което означаваше, че могат да бъдат спечелени най-много от три фирми. В случая Карат С взима два от лотовете, а МТК – един. В конкурса освен победителите са участвали и Етап-Адрес, Еридан транс, Биомет и общинското дружество Столичен автотранспорт. По време на процедурата заради несъответствие с изискванията на конкурса от участие са спрени Етап-Адрес, Еридан транс и Биомет. Общинската фирма Столичен автотранспорт пък е предложила по-високи цени на километър от тези, заявени от другите кандидати, и също е отпаднала от надпреварата.
Защо 49
Отдаването на линиите на частни оператори е по изискванията на Европейската банка. Една трета от транспортната задача в обществения градски транспорт трябва да е в частни ръце, при това само на първо време. И понеже тролейбусни и трамвайни линии не могат да се отдават на частници заради контактната мрежа, предписанията трябва да се изпълнят от автобусния транспорт. С дадените досега на частни оператори 16 линии общият брой маршрути, които няма да се обслужват от общинската фирма, става 64. Като една от дадените на концесии линии бе спечелена преди време точно от Столичен автотранспорт. Всъщност доведеният сега до успешен край конкурс вече беше стартиран в началото на лятото и по-късно отменен със заповед на кмета Бойко Борисов. Това стана заради решение на Комисията за защита на конкуренция (КЗК), което гласеше, че заложените в конкурсната документация изисквания за допустимост до надпреварата ограничават конкуренцията. Комисията визираше основно изискването към кандидатите за опит в пътническия транспорт в градове с най-малко половин милион жители и оборот от тази дейност през последните 5 години от минимум 40 млн. лв. След преработка на условията от Общинския съвет конкурсът започна отначало и финишира в края на септември. Отдаването на частни оператори на тези 49 линии би трябвало да вкара в градския транспорт на столицата 164 нови или почти нови автобуса.
Ще има ли нови автобуси
Натовареността и маршрутите на включените в пакетите линии изискват тази бройка коли за работа във върхови часове и това е заложено в изискванията на конкурсната документация. Със задължителния резерв от автобуси от 15 на сто бройката става 185. Нови или почти нови, защото конкурсът допуска до участие фирми с автобуси на възраст до 5 години. По линиите от градския транспорт, които „Карат С“ спечели на предишни конкурси, фирмата неизменно пускаше нови автобуси Mercedes-Benz – от моделите Conecto и Citaro. Според г-н Стоилов и сега дружеството е заявило при участието си същата марка. Другият печеливш – МТК, каза зам.-кметът, се е включил в надпреварата с марката BMC, която също се експлоатира в градския транспорт на София и досега. Със сигурност обаче до края на годината новите автобуси няма да тръгнат в столицата, категоричен е Велизар Стоилов. Според него сега са възможни съдебни обжалвания от страна на загубилите кандидати, които трябва да минат, преди операторите да се въведат в експлоатация. Дни след като резултатите станаха ясни, зам.-кметът бе цитиран в средствата за масова информация, че отдаването на тези линии на концесия ще донесе на общината близо 35 млн. лв. извънредни разходи за 1 година. Причината – предложените цени на одобрените кандидати са близо 44% над сегашните. Договорите на частниците са седемгодишни, като предложените цени са 3,30 – 3,50 лв./км.