От 9 до 12 септември в Лос Анджелис, САЩ, на Световните финали по автомоделизъм с водородна клетка българските отбори сътвориха чудеса! Наши ученици спечелиха световната титла в клас Stock и вицешампионската в клас Hybrid.
България бе представена от най-добрите ученически екипи:
– В клас Hybrid участваха ученици от 18. СОУ „Уйлям Гладстон“, София, ръководени от Емил Карамфилов, и от СТМК – Враца, с ръководител Ивайло Иванов;
– В клас Stock участваха ученици от Професионалната гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“, София, също с ръководител Карамфилов.
Световна титла за ПГТЕ „Хенри Форд“
В клас Stock отборът на ПГТЕ „Х. Форд“ започна състезанието със страхотна битка срещу фаворитите от Австралия, Франция и САЩ. В първите 90 минути напрежението бе на максимум, но след това нашите успяха да излязат начело и доминираха до края на 6-часовото състезание! Финалът им бе триумфален, като оставиха след себе си HydroTeam (Франция) и Team Kia Kaha (Нова Зеландия). Победата бе българска и то още при дебюта на учениците от ПГТЕ „Хенри Форд“ и клас Stock!
Сребърен медал за 18. СОУ „У. Гладстон“
В драматична битка в най-бързия и технологичен клас – Hybrid, отборът на 18. СОУ още от началото бе между водещите претенденти за титлата. След огромно напрежение и 6 изтощителни часа те завършиха на второ място, изпреварени само от местните легенди и многократни световни шампиони Oakwood Pink от Холивуд! Третото място спечели отборът на Чехия.
Стартът на другия български отбор – СТМК, Враца, бе истински труден, след като попадна в катастрофа още в първата обиколка. Техническите проблеми го преследваха през голяма част от състезанието, наложи се да прекарат много време в бокса, но екипът не се отказа и завърши състезанието, класирайки се на 11-о място!
Това е исторически успех за българския автомоделизъм и нашите ученици на световната сцена! Досега български отбор само се бе качвал на подиума и се бе борил за победата, но за първи път си тръгва с титлата! Успехите са още по-ценни, тъй като много от отборите са спонсорирани от автопроизводители, докато българските отбори не получават такава техническа помощ.
Главен спонсор на надпреварата бе Тойота.