От големите пазари на Стария континент само италианският бележи сериозен ръст
35 592 нови автобуси са регистрирани през изминалата 2010 г. в Европа според статистиката на АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители), публикувана през януари 2011 г. Свиването на пазара спрямо слабата 2009 г., когато по пътищата на Европа са тръгнали 39 226 нови автобуса, е с 9,3%, които се натрупват към регистрирания спад през 2009 г. спрямо 2008 г. от 19,5%…
От големите пазари на Стария континент само италианският бележи сериозен ръст
35 592 нови автобуси са регистрирани през изминалата 2010 г. в Европа според статистиката на АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители), публикувана през януари 2011 г. Свиването на пазара спрямо слабата 2009 г., когато по пътищата на Европа са тръгнали 39 226 нови автобуса, е с 9,3%, които се натрупват към регистрирания спад през 2009 г. спрямо 2008 г. от 19,5%.
Вижда се, че в Европа спадът в продажбите на мидибуси и тежки автобуси – пътническите превозни средства с допустимо тегло над 3,5 т, включени в статистиката, е продължил и през 2010 г. Данните, публикувани от АСЕА, включват 28 европейски държави – членуващите в ЕС (без Кипър и Малта), но плюс Исландия, Норвегия и Швейцария като представителки на EFTA (ЕАСТ – Европейската асоциация за свободна търговия). Въпреки че Унгария фигурира в таблицата, срещу тази страна също е отбелязано, че данните за продажбите не са на разположение.
Финалът на годината
Сегментът на автобусите е единственият на пазара за автомобили със стопанско предназначение в страните от ЕС, който бележи спад през декември. Понижението на продажбите през декември 2010 г. спрямо същия месец на 2009 г. е с -1,4% – от 3244 на 3198 броя. И това въпреки положителните резултати, отчетени в Испания (32,0%) и Италия (74,7%). Спадът варира от -18,1% в Германия до -22,4% във Великобритания и до – 33,% на големия пазар във Франция.
В същото време само за декември в общата статистика за автобусите във всичките 28 държави се отчита ръст от 4,7% спрямо същия месец на 2009 г. Това се дължи на скока в продажбите в Норвегия от 218,9%, където през последния месец на м.г. са регистрирани 303 автобуса срещу 95 година по-рано. Интересен е и фактът, че в т.нар. „15 стари” членки на ЕС понижението за декември е 7,7% – от 2895 на 2640 броя. В общата статистика за съюза този спад се компенсира от новите членки на съюза, които отчитат 44,9% повишение на декемврийските регистрации – от 385 на 558 автобуса, като дори в България продажбите са нараснали от 8 на 22 броя.
Спад и на годишна база
Още по-голямо е свиването на продажбите за цялата 2010 г. Ако за всичките 28 държави, участващи в статистиката, спадът в сравнение с 2009 г. е 9,3 на сто, то само за ЕС понижението е 10,4 %, т.е. регистрациите са паднали от 37 448 на 33 554 нови автобуса. Италия е единственият от големите пазари, където се отчита сериозен ръст от 24,5%, като през миналата година на Ботуша са тръгнали 3769 автобуса при 3027 година по-рано. Другите значими пазари бележат отстъпление – Германия със 7% (от 5612 на 5219 автобуса), Испания с 8,2% (от 2644 на 2428), Великобритания с 13,2% (от 7557 на 6562). Лидер по спад на продажбите сред големите пазари е френският, където през 2010 г. са регистрирани 5906 автобуса, докато новите пътнически превозни средства през 2009 г. са били 7432 – това е снижаване с 20,5%. Стабилен пазар като холандския също е слязъл надолу с 40,8% – от 1156 на 684 нови автобуса. Очаквано е доста голямото сгромолясване на гръцкия пазар – 60,2 на сто. Там през 2010 г. са продали 403 автобуса срещу 1012 година преди това. Общо за 28-те държави спадът в продажбите е по-малък заради активизирането на пазара в Норвегия, който се е качил с 27,8% през 2010 г. спрямо 2009 г., от 1160 на 1482 нови автобуса. Другите две държави от ЕАСТ са на диаметрални позиции. В Швейцария спадът е от 610 на 531 автобуса или 13 на сто, докато Исландия бележи ръст от цели 212,5%, но продадените в островната държава 25 автобуса са по-малко от капка в морето на общия фон.
Къде сме ние?
Българският автобусен пазар никога не е бил особено голям и не би могъл да окаже сериозно влияние върху общоевропейските тенденции. За жалост спадът у нас от 51,7%, отчетен от АСЕА, е сред най-високите. Изпреварват ни само Гърция, за която вече стана дума и братска Румъния, където снижението е 61,5% – от 893 на 344 нови автобуса съответно през 2009 г. и 2010 г. Все пак северните съседи са реализирали на пазара си над четири пъти повече нови автобуси, отколкото са продадени у нас. Тук трябва да направим уговорката, че не всички представители и вносители на автобусни марки в България членуват в нашата Асоциация на автомобилните производители и не подават данни за продажбите си към нея, и съответно не всички, продадени у нас автобуси, попадат в статистиката на АСЕА. Съпоставка на европейските данни със статистиката на АВТОБУСИ (основана на данни от вносителите и публикувана в бр. 1/2011 г.) показва, че реално спадът на пазара у нас е дори по-голям – 65%. Малка утеха е това, че реално продадените у нас през м. г. 92 автобуса са повече от отчетените от АСЕА 85 нови превозни средства. Лошото е, че трета поредна година у нас се поддържа тенденцията за спад на автобусния пазара от порядъка на 60 и повече на сто. Светъл лъч може да е статистиката на АСЕА за декември, според която през последния месец на 2010 г. у нас са регистрирани 22 нови автобуса при само 8 година по-рано. Това си е ръст от цели 175% и може да е признак за някакво съживяване на пазара.