Регистрациите на нови автобуси в ЕС са се увеличили с 9,2% през 2024 г. в сравнение с 2023 г., достигайки 35 579 броя. Това сочат данните от статистиката на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).
Най-съществен принос за този ръст на регистрациите на нови автобуси в ЕС през 2024 г. има Италия, където увеличението е 26,7%. В Испания увеличението е 10,3%, а във Франция – 2,2%. От друга страна, най-големият автобусен пазар в Европа – Германия, отбеляза спад от 2%. В държавите от EACT (Европейската асоциация за свободна търговия) единствено Исландия отчита положителни резултати от 37,8%, докато в Норвегия и Швейцария има спад от съответно 16,9% и 14,8%. В напусналата ЕС Великобритания данните са повече от добри (+56,7%). На тези общо 31 пазара през миналата година са регистрирани 45 867 автобуса спрямо 39 953 през 2023 г.
Статистиката на ACEA обхваща регистрациите на нови автобуси и мидибусове с допустима максимална маса над 3,5 тона. В нея, за съжаление, отново липсват данни за България, както и за Малта. Ако погледнем данните от официалната статистика на МВР, ще видим, че регистрациите на нови автобуси в България през 2024 г. (128) бележат драстично намаление спрямо предходната 2023 г., когато са били регистрирани 347 пътнически превозни средства. През миналата година бе отбелязан и антирекорд при регистрациите в тежката категория М3 (превозни средства за превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса над 5 т) – едва 53. Предходната най-ниска точка е била 129 броя през 2020 г. Сериозният спад идва след две поредни години ръст на регистрациите в тази категория. В категория М3 освен типичните автобуси попадат и минибусове, и мидибусове с допустима максимална маса над 5 т, някои от които са пътнически изпълнения, изградени на базата на големи ванове, предлагани от автомобилните марки. В категория М2 фигурират пътнически превозни средства с над 8+1 места за сядане и технически допустима максимална маса до 5 тона. В повечето случаи това са мини- и мидибусове, изградени на базата на лекотоварни модели. Тук има лек ръст – 75 броя през 2024 г. спрямо 72 през 2023 г.
В статистиката на ACEA регистрациите на нови автомобили за работа, в това число и автобусите, са разгледани и според вида на зареждане и горивото, като са разделени на електрически, хибридни и други (FCEV, LNG, CNG, LPG, E85 и др.), бензинови и дизелови. От това разделение става ясно, че през 2024 г. регистрациите на нови електрически автобуси в ЕС са се увеличили с 26,8% 2023 г., като общият им брой е 6587. Най-впечатляващи са данните от съседна Гърция, където през 2024 г. са били регистрирани 271 електрически автобуса спрямо едва 7 през 2023 г., което означава ръст от 3771,4%. Положително се открояват също данните за пазарите в Чехия (+883,3%), Ирландия (+345,1%), Люксембург (+202,5%), Финландия (+200,9%), Италия (+161,7%) и Нидерландия (+129,8%). Регистрациите на хибридни автобуси (HYBRID и MILD HYBRID) бележат спад от 16,1% през 2024 г. в сравнение с 2023 г. Автобусите с вид гориво от типовете „други“ (FCEV, LNG, CNG, LPG, E85 и т.н.) отбелязват минимален ръст от 2%. При бензиновите пътнически превозни средства има спад от 84,6%, а при дизеловите – ръст от 11,1%.