През 2008 година в България бяха регистрирани точно 15 000 нови вана, което представлява увеличение с 5,7% в сравнение с предходната година. За пореден път най-търсени бяха малките ванове (7663 бр., +5,4%), следвани от представителите на тежкия клас (4849 бр., +7,3%) и пикапите (965 бр., +17%). Какво е разпределението на силите във всяка от категориите и кои са „отличниците“ в отделните дисциплини, ще разберете от следващите редове.
През 2008 година в България бяха регистрирани точно 15 000 нови вана, което представлява увеличение с 5,7% в сравнение с предходната година. За пореден път най-търсени бяха малките ванове (7663 бр., +5,4%), следвани от представителите на тежкия клас (4849 бр., +7,3%) и пикапите (965 бр., +17%). Какво е разпределението на силите във всяка от категориите и кои са „отличниците“ в отделните дисциплини, ще разберете от следващите редове.
Logan доминира в ниския клас
Категорията „малък ван“ (с товарен обем от 2,5 до 4 куб. м), чиито представители по традиция са най-търсените лекотоварни автомобили в България, успя да завоюва над 50% от целия пазар и през 2008 година (7663 бр., +5,4%). С най-голяма заслуга за това постижение беше румънският бестселър Logan Van/MCV (2570 бр.), на който се дължат над 1/3 от всички продажби в тази категория. По разбираеми причини по-предпочитаната от двете му модификации беше пътническата MCV (1730 бр., +72%), но и версията Van (840 бр., +73%) се хареса на значително повече клиенти, отколкото който и да било друг товарен модел на пазара. За база и на двете изпълнения служи седанът Logan, което наклонява везните в полза на 7-местното комби, но в никакъв случай не омаловажава работните характеристики на вана.
Ръстът при втория в класацията – Volkswagen Caddy, не е толкова голям („само“ 23%), но реализираните 1054 бр.
от него бяха достатъчни за натрупване на преднина пред миналогодишните „отличници“ Peugeot Partner и Citroёn Berlingo. За разлика от Logan обаче „народният“ автомобил се продаваше еднакво добре и като товарен (521 бр.), и като пътнически ван (533 бр.).
За пръв път през последните няколко години Citroёn Berlingo (866 бр., -18%) успя да изпревари технологичния си двойник Peugeot Partner (810 бр., -32%). Като оправдание за влошените резултати на двете френски марки може да се посочи смяната на моделните им поколения през пролетта и свързаните с това трудности при изпълняване на поръчките. Все пак досегашните версии на Berlingo и Partner останаха в продажба под имената Berlingo First и Partner Origin и благодарение на по-ниските си цени се радваха на по-голяма популярност от новите попълнения. Както винаги моделите на концерна PSA бяха по-предпочитани за превоз на пътници, отколкото за транспорт на товари.
Ford Connect също регистрира необичайно голям спад в продажбите
(459 бр., -37%), но запази мястото си в Топ 5 на най-продаваните малки ванове в България. Също както и през предходните години, по-търсеният от двата му варианта беше товарният Transit Connect (332 бр.), докато пътническият Tourneo Connect се отчете само със 127 доставки. Плътно зад него се наредиха Skoda Roomster/Praktik (410 бр., без промяна спрямо предходната година) и FIAT Doblo (407 бр., -23%).
Opel Combo (376 бр., +6%) надделя над прекия си съперник Renault Kangoo (364 бр., -46%), който претърпя смяна на поколенията в средата на годината, но за разлика от „сънародниците“ си Partner и Berlingo не запази стария модел в производство. Лекотоварното трио Citroёn Nemo/Peugeot Bipper/FIAT Fiorino, което наскоро се окичи с титлата „Ван на годината – 2009“, се зае с нелеката задача да наложи нови стандарти в класа си едва през месец май, но въпреки това успя да привлече вниманието на 347 клиенти (166 от тях гласуваха доверие на Citroёn, 131 – на Peugeot и 50 – на FIAT).
„Транспортерите“ тъпчат на място
Вановете от средния клас (с товарен обем от 4 до 10 куб. м), които по незнайни причини са принципно недолюбвани от българските клиенти, и този път не успяха да прескочат психологическата бариера от 1000 продажби. През 2008-а у нас бяха реализирани 935 „транспортера“, което представлява едва 6,2% от целия пазар. Ключовата фигура в категорията отново беше моделът, станал нарицателно име за всички представители на класа – Volkswagen Transporter. Въпреки че доставките му не се увеличиха в сравнение с предходната година (356 бр., -0,6%), те се равняват на цели 38% от всички нови регистрации на средни ванове.
Opel Vivaro изскочи на второ място със 162 продажби (+13%) в тон с успехите на марката от Рюселсхайм във всички останали класове, които бяха постигнати с нечувани промоции. Досегашният №2 – Toyota Hilux (42 бр., -77%), отпадна от ранглистата на петте най-популярни модела заради липсата на големи поръчки от страна на „обичайните заподозрени“ – електроразпределителните дружества.
Щутгартският дует Vito/Viano укрепи позициите на Mercedes-Benz в този клас със 124 доставки (+14%), които бяха почти поравно разпределени между Viano и пътническите и товарните модификации на Vito. „Близнаците“ Peugeot Expert (86 бр., -2%) и Citroёn Jumpy (64 бр., +167%) си поделиха последните две места в челната петица с тенденцията да си сменят позициите през 2009 година.
Transit налага темпото при най-големите
Ръстът в продажбите на големи ванове (с товарен обем от 10 до 17 куб. м)
успя да изпревари, макар и със съвсем малко, общото нарастване на българския пазар на нови автомобили.
В страната бяха регистрирани 4849 големи вана (+7,3%), като над 90% от тях бяха доставени от 7 марки – Ford, Peugeot, IVECO, Citroёn, Mercedes-Benz, Renault и Volkswagen.
Несменяемият лидер Ford Transit остана на върха в класацията с 1276 продажби (+6%), но зад него настъпиха размествания. Миналогодишният му подгласник – IVECO Daily, този път се задоволи с 694 доставки (-15%), което позволи на Peugeot Boxer (767 бр., +11%) да се изкачи на второ място. На пръв поглед промяната не е чак толкова голяма, но е показателна за нежеланието на транспортните фирми да инвестират средства в по-скъпи автомобили по време на финансова криза.
Във врата на италианския представител на най-тежката артилерия в лекотоварния клас вече „диша“ Citroёn Jumper, чието търсене се увеличи с цели 50% до 646 бр. Стабилно беше присъствието на Mercedes-Benz Sprinter (496 бр., +18%), следван на почетно разстояние от Renault Master (307 бр.,
+6%). Непосредствено след тях се нареди произвежданият заедно със Sprinter Volkswagen Crafter (298 бр., +81%).
Търсенето на пикапи се увеличава
17% е ръстът в регистрациите на нови пикапи в България през 2008 година. Пазарът на тези нетипични „черноработници“ се увеличи до 965 бр. благодарение на появата на един доста опростен, но функционален нов модел – Dacia Logan Pick Up. Само през първите няколко месеца от присъствието си на пазара румънският „новобранец“ беше предпочетен от 121 клиенти, колкото е и общото увеличение на продажбите в тази категория.
№1 сред пикапите отново е Toyota Hilux, чиито 336 доставки обаче съответстват на 4% намаление в сравнение с предходната година. Вторият и третият в миналогодишната класация – Nissan Navara и Mitsubishi L200, също отчетоха спад в продажбите (-13% за Navara и -1% за L200). Mitsubishi излезе на втора позиция със 157 бр., а за Nissan (151 бр.) остана незадоволителното трето място.
Ford Ranger показа, че е на път да възвърне позициите си отпреди няколко години, когато предишното му поколение играеше ключова роля в класа на пикапите. Неговите 136 доставки се равняват на увеличение с 58%, постигнато със спечелването на няколко по-големи поръчки. Технологичният му „донор“ Mazda BT-50, се задоволи само с 36 продажби (-23%), въпреки че се предлагаше по-изгодно.
През 2008 година на нашия пазар стъпи вторият по големина производител на аксесоари за пикапи в света – тайландската компания Carryboy, което е още едно доказателство за стабилните темпове на развитие в този автомобилен сегмент.