2007-а беше добра година за търговията с нови лекотоварни автомобили в България. У нас бяха продадени 13 620 вана, което представлява увеличение с над ¼ спрямо резултата от предходната година. Какъв е приносът на отделните марки към това постижение, на какво точно се дължи промяната при всяка от тях, какви общи тенденции се забелязват на пазара – ще намерите отговорите на тези въпроси на следващите редове…
2007-а беше добра година за търговията с нови лекотоварни автомобили в България. У нас бяха продадени 13 630 вана, което представлява увеличение с над ¼ спрямо резултата от предходната година. Какъв е приносът на отделните марки към това постижение, на какво точно се дължи промяната при всяка от тях, какви общи тенденции се забелязват на пазара – ще намерите отговорите на тези въпроси на следващите редове.
Допреди няколко години пазарът на лекотоварни автомобили в България трудно можеше да бъде наречен „динамичен”. На него властваха три марки – Peugeot, Citroën и Ford, които си поделяха „по братски” ¾ от всички продажби. Мнозинството от останалите регистрации на нови ванове се дължаха на „тежката артилерия” в лицето на IVECO и Mercedes-Benz, чиито пазарни дялове също бяха непоклатими като бетон.
През 2006 година за пръв път започнаха да се забелязват признаци на раздвижване – Ford изпревари Citroën в битката за второто място, представителството на Renault-Nissan започна да наваксва изоставането от периода на смяна на българския дистрибутор, а Порше БГ продължи още по-настъпателно да налага лекотоварната гама на Volkswagen.
На този фон развитието на пазара на ванове през 2007-а беше съвсем логично – Ford излезе начело в класацията, румънското дете-чудо на Renault – Dacia, регистрира гигантско 14-кратно увеличение на продажбите, а Volkswagen прескочи 10-процентната бариера по пътя към средноевропейското си постижение от 15%.
Промяната в челото не се дължи на главозамайващи постижения на новия лидер Ford, който се задоволи с ръст от само 3,1% (основната причина за този „скромен” на общия фон резултат е недостигът на производствен капацитет на турския завод на марката). Това обаче му беше съвсем достатъчно предвид 13,9-процентното отстъпление на досегашния №1 – Peugeot, дължащо се главно на намалелите продажби на поостарелия бестселър Partner (продажбите на неговия наследник ще стартират през тази пролет).
„Двойникът” на Partner в гамата на Citroën – хитовият модел Berlingo също не успя да надскочи себе си в края на периода, предшестващ смяната на поколенията. Все пак „шевроните” успяха да задържат третото място в ранглистата с едни гърди пред предвидимата „изненада” Dacia. 1005 от продажбите на румънския „отличник” по предмета „цена/качество” се дължат на 7-местната му пътническа версия Logan MCV, а останалите 485 бр. са от товарната модификация Logan Van.
По-предпочитани от клиентите са били и пътническите варианти на най-малкия модел в лекотоварната гама на Volkswagen – Caddy (549 бр. пътнически срещу 308 бр. товарни). Забележително силно (над 100% ръст) е представянето на най-новото поколение на легендарния Transporter, който вече е едноличен първенец в неособено популярния у нас сегмент на средните ванове.
За поредна година дилърите на Iveco успяха да се „закачат” за положителната тенденция в бранша и дори да я изпреварят с малко, достигайки 6% пазарен дял. Тяхното постижение придобива още по-голяма стойност предвид факта, че почти половината от продажбите им (380 бр.) са реализирани в класа с обща маса над 3,5 тона.
Въпреки че част от 55,5-процентния ръст на Fiat се дължи на трансформирани леки автомобили, основната заслуга за увеличението на пазарния дял на италианската марка е на „чистокръвните” ванове Doblo и Ducato. Пътническото Doblo се предлага в 5- и 7-местни изпълнения (наречени съответно Combinato и Panorama), които отстъпват по популярност на товарната версия, макар че ползват данъчен кредит.
Товарният Renault Kangoo Express също е доста по-търсен от 5-местната пътническа модификация и заедно с по-големия Master е на път да възвърне позициите на френската марка отпреди три години, когато тя беше представена у нас от Промобил. На другия полюс е „тежкоатлетът” Mascott – продукт на Renault Trucks, чието представителство в България в момента е под въпрос.
22,5-процентният спад в продажбите на Opel е обвързан до голяма степен с идентичните модели от гамата на Renault. Наистина е трудно да се очакват търговски подвизи от ванове, конструирани от друг производител и продавани от него на по-ниска цена. Единственото изключение от това правило – малкият Combo, също отбеляза леко отстъпление от миналогодишните си позиции, дължащо се най-вероятно на преклонната му възраст.
Голямото търсене на новия Sprinter осигури 31,3-процентно увеличение на продажбите на ванове Mercedes-Benz. За разлика от него „близнаците” Vito/Viano не реализираха напредък, но все пак останаха едно от най-предпочитаните решения в класа на шатъл-бусовете.
Непосредствено след щутгартската марка се нареди Toyota благодарение главно на модела Hilux, който с 349 продажби „циментира” първото си място в сегмента на пикапите. Изключително успешна година регистрира и доста опростеният, но сочен като еталон за надеждност ван Hiace.
Странно слаби резултати отчете Kia, чиито шаси-кабини от серията K2500/2700 се простиха с почти 80% от миналогодишните си продажби. За пореден път намаляха и продажбите на ванове GAZ и Hyundai.
Сред останалите участници на „лекотоварния” пазар се отличиха пикапът Mitsubishi L200 (+103,8%) и товарната версия Praktik на Škoda Roomster с 90 продажби (спрямо 14 през 2006 година). Новата Mazda BT-50 също успя да „открадне” доста от досегашните клиенти на идентичния в конструктивно отношение Ford Ranger благодарение на по-ниската си цена.
От пазара на практика изчезнаха микровановете, които досега бяха що-годе прилично представени от далекоизточните марки Daewoo и Wuling. В момента фронтът в този недолюбван от средностатистическия българин клас се държи единствено от италианския производител Piaggio със символичните 4 продажби.
Ако направим бърза справка със статистиката на продажбите по класове, можем да установим че двата най-популярни класа – тези на малките и на големите ванове, държат общо над 80% от българския „лекотоварен” пазар. Увеличението при тях е стабилно (съответно 28,4% и 21,3%) и се колебае около средната стойност за целия пазар (25,4%).
Твърде показателно е обаче положителното развитие на средните ванове (+57,6%), чиито компромисни качества (товарен обем / маневреност) тепърва предстои да бъдат оценени от транспортните фирми у нас. Все по-осезателно (+43,2%) започва да става и присъствието на нови пикапи по нашите улици. В този аспект българският пазар просто следва общата тенденция в Европа (тя пък от своя страна се движи по стъпките на Америка), според която тези натъпкани с екстри „черноработници” ще се радват на все по-голямо търсене.
За повече подробности кликни ТУК.
www.vanove.bg