Продажбите на нови товарни автомобили са най-точният барометър за състоянието на транспортния бранш. Предлагаме ви да хвърлите кратък поглед върху нашата статистика, покриваща периода 2000-2010 г. Ето какви са резултатите на различните марки през изминалото десетилетие…
Продажбите на нови товарни автомобили са най-точният барометър за състоянието на транспортния бранш. Предлагаме ви да хвърлите кратък поглед върху нашата статистика, покриваща периода 2000-2010 г. Ето какви са резултатите на различните марки през изминалото десетилетие.
2001: Всичко на всичко 333 продажби на нови товарни автомобили от средния (7,5-16 т) и тежкия (над 16 т) клас. Над половината от всички сделки по това време са заслуга на Iveco (103 бр.) и Scania (76 бр.), които бяха първите марки, създали представителства и дилърски мрежи у нас. Какъв по-удобен момент за стартирането на списание КАМИОНИ, започнало с 40 стр.?
2002: Продажбите се увеличават с цели 118% до 726 бр. Iveco и Scania отново са сред отличниците (съответно 194 и 84 бр.), но този път далеч пред тях е Mercedes-Benz (281 бр.). Марката от Щутгарт поставя началото на 9-годишен период, през който е неизменен лидер на българския пазар. Списание КАМИОНИ също удвоява обема си и вече е 80 стр.
2003: Лек спад в търсенето на нови товарни автомобили – 675 бр. (-7%). Mercedes-Benz оглавява колоната с 229 бр., следван от Iveco (138 бр.) и Volvo (66 бр.). Марката от Гьотеборг за пръв път успява да изпревари сънародниците си от Scania, отбелязвайки поредния обрат в непрекъснато променящото се съотношение на силите между двата шведски производителя.
2004: 757 продажби, 12% ръст – това е скромното начало на последвалия 4-годишен възход на пазара. Mercedes-Benz и Iveco продължават да доминират (съответно 209 и 160 бр.), като зад тях вече се нарежда MAN (114 бр.). Мюнхенската марка заявява открито амбициите си да наложи присъствието си сред водещите доставчици на товарни автомобили.
2005: Българският пазар за пръв път прекрачва границата от 1000 продажби за една календарна година. Реализираните 1042 нови камиона отговарят на ръст от 38% спрямо 2004-а. Mercedes-Benz (265 бр.), Iveco (179 бр.) и MAN (158 бр.) отново са начело в класацията на най-продаваните марки. Очертаващият се бум в търсенето предизвиква появата на няколко нови марки на пазара, сред които се открояват Avia, BMC и Hyundai.
2006: Това е годината, в която пазарът на нови товарни автомобили регистрира най-голям ръст – цели 110%, достигайки 2187 бр. Над 1/3 от тях са на сметката на Mercedes-Benz (784 бр.), следван от Iveco (300 бр.). Спорът за третото място между MAN и Volvo е спечелен с минимална преднина от скандинавската марка, която подобрява резултатите си тройно спрямо 2005-а, следвайки плътно тенденцията към увеличаване на серийността на Volvo в глобален план.
2007: Ако някой си е мислил, че е невъзможно ръстът на продажбите да се задържи на нива от над 50% след силна година като 2006-а, сега е време да коригира представите си за капацитета на пазара. Мнозина тълкуват осъществените 3320 доставки като доказателство за отличното здраве, в което се намира транспортният бранш, но някои вече започват да си задават въпроса: докога ще продължи това?
2008: Годината, чийто неприятен завършек ще се помни още дълго време, започва устремно за търговците на нови товарни автомобили. Към края на септември повечето от тях изпреварват с 35 – 40% графика си от 2007-а (Mercedes-Benz, Volvo и Iveco дори регистрират по над 100 продажби на месец!). На финала на годината обаче общият ръст е едва 3%, прогресирайки все пак до рекордните 3410 бр. Списание КАМИОНИ следва плътно развитието на пазара, също достигайки рекорден обем от 360 стр. (вкл. приложенията ВАНОВЕ, АВТОБУСИ и СТРОИТЕЛНА ТЕХНИКА).
2009: Стана тя, каквато стана! Това е възможно най-краткото и минимално песимистично описание на случилото се през най-кризисната от всички години в обозримото минало. Реализираните 824 продажби (-76%!) връщат пазара на нивата от 2002 – 2003 година, изправяйки косите на дилърите и техните кредитори по скъпите проекти, стартирани през силната 2008-а. Всички се надяват това да е дъното на кризата…
2010: Светлина в тунела, макар и далечна! Всъщност регистрираните 1020 продажби (+24%) не са чак толкова лошо постижение – почти толкова, с колкото завършва и 2005-а, през която стартира последният възход на бранша. Ние в КАМИОНИ се надяваме през 2011-а към тях да се добавят още 24%, а след това още няколко пъти по толкова. Скромно, но от сърце!