През 2008 година в България бяха регистрирани 4642 нови товарни автомобила, което представлява спад от 1,5% в сравнение с 2007-а. Единствено тежкият клас отбеляза минимален ръст от 4,2%, достигайки 3067 бр., пазарът в категорията 6,5–16 т се сви с 11,3% до 344 бр., а търсенето на лекотоварни автомобили намаля с 10,8% до 1231 бр. И това, при положение че продажбите през първото шестмесечие бяха с почти 50% по-силни от същия период на предходната година! Ето как кризата повлия върху представянето на различните марки.
„Продажбите на нови камиони скочиха с 33%“, така започваше статията ни за българския пазар на товарни автомобили преди една година. Сега можем да перифразираме същото изречение по следния начин „Продажбите на нови камиони щяха да скочат с 33%…“ …ако не бяха последните три месеца от годината! Ако не беше колапсът, в който изпадна целият пазар на превозни средства през миналия октомври – не само на товарни, но и на леки автомобили, ванове, автобуси, строителни машини и т.н.
Бърза справка с продажбите на трите най-популярни марки в тежкия клас по месеци (вж. таблицата на стр. 20) ни убеждава, че за периода януари-септември 2008 година търговците на Mercedes-Benz са изпреварвали графика си от 2007-а с 31,0%, тези на Volvo – с 37,4%, а IVECO – с цели 61,1%. В крайна сметка единствено големият аванс на IVECO му е позволил да запази някакъв, макар и минимален, ръст за 12-те изминали месеца.
Положението при тези три марки е показателно за състоянието на пазара във всички класове. Единственият светъл лъч, който проби трупащите се над транспортния бранш облаци през втората половина на годината – създаването на Рено Тръкс България, така и не успя да повлияе върху статистиката на продажбите заради нежеланието на новия вносител да декларира официално резултатите си. Неофициално още през миналия ноември търговският директор на Рено Тръкс България обяви, че „броят на доставените автомобили към крайни клиенти ще бъде 150“.
Ако тези продажби бяха включени в нашата статистика, щяхме да имаме основание да свидетелстваме за растеж на пазара, ако ще и да е с нищожните 1–2%. При липсата на точни данни за френската марка обаче българският пазар на автомобили за работа през 2008-а
„потъна“ под нивото от предходната година. Продадените в страната 4642 нови товарни автомобила съответстват на спад с 1,5%, който със сигурност ще се задълбочи през 2009-а с оглед на негативната тенденция в търсенето през последните няколко месеца.
Mercedes е №1 при най-тежките
Въпреки 2,6-процентното намаление на продажбите си в тежкия клас щутгартската марка запази неизменната си позиция на лидер на българския пазар. 691 бр. от новорегистрираните в страната тежкотоварни Mercedes-и бяха заслуга на флагмана Actros, а още 123 бр.
към общия резултат добави „резервата“ Axor.
Второто си място в класацията затвърди и Volvo с 628 доставки (-0,3%), от които 480 бр. се падат на бестселъра FH, 138 бр. – на строителния „специалист“ FM и 10 бр. – на универсалния „боец“ FE. След шведския производител се нареди IVECO (519 бр., +7,5%), чийто магистрален „спринтьор“ Stralis (352 бр.) отново беше по-предпочитан от „черноработника“ Trakker (167 бр.).
Доста по-сериозен ръст (+25,9%) отчете четвъртият в статистиката – MAN. Неговите модели TGX и TGS разпределиха помежду си 348 продажби през 12-те месеца, когато бяха носители на титлата „Камион на годината“.
С 11 доставки в категорията над 16 т се разписа по-малкият модел TGM, а благодарение на вече излезлия от производство TGA (73 бр.) марката от Мюнхен „закова“ брояча на числото 432.
Най-осезателното подобрение на резултатите през 2008 година обаче е на сметката на DAF – 342 доставки от моделите XF и CF (+62,9%). Кризата като че ли подмина холандската марка, която дори увеличи продажбите си през втората половина от годината (+25% в сравнение с първото шестмесечие). Доколко това е случайно изключение, което само потвърждава наличието на криза на пазара, или става дума за поредното систематично увеличаване на пазарния дял на DAF у нас, ще стане ясно едва към средата на 2009-а.
Scania регистрира минимално подобрение от 1,5%, достигайки 279 продажби на тежки товарни автомобили – само с 4 повече от 2007 година. В тон с общото развитие в бранша търговците на шведската марка също отбелязаха спад през последните три месеца на 2008-а, когато реализираха средно по 19 бр./мес. срещу 25 бр./мес. за периода януари-септември.
Доста нови товарни автомобили бяха продадени през търговската мрежа на Капитолия (48 бр. DAF XF и CF, 7 бр. MAN TGA и TGX, 2 бр. Volvo FH, по един IVECO Stralis и Scania R420). Тези доставки обаче не са включени в приложената таблица, тъй като фирмата няма статут на официален вносител на нито една от изброените марки.
Почти всички производители, известни със специализацията си в строителния сектор, регистрираха намалено търсене: МАЗ (22 бр., -33,3%), КамАЗ (19 бр., +26,7%), Astra (7 бр., -70,8%) и BMC (4 бр., -60,0%). Най-потърпевш в тази ситуация се оказа Ford Cargo, чийто български вносител се сдоби с продаваеми (Евро-4) модификации едва в края на годината. В очакване на по-екологични версии е и дебютиралият на Пловдивския панаир румънски хит ROMAN, който може да „размъти водата“ на вече доказаните марки самосвали и бетоновози от ниската ценова категория. „По-масов“ и от двете марки се оказа испанският „новобранец“ Ros Roca с една-единствена доставка за целите на сметосъбирането.
IVECO държи 1/3 от средния клас
Моделът IVECO EuroCargo, който през 2007 година беше подгласник на Mercedes-Benz Atego, успя да се наложи, и то убедително в битката за първото място по продажби в средния клас. Реализираните от него 125 бр. на пазара отговарят на ръст от 6,8%, което се оказа достатъчно за натрупване на солиден аванс пред досегашния водач на колоната. Факт е обаче, че през последните три месеца на 2008-а и доставките на EuroCargo намаляха в пъти спрямо същия период на предходната година.
За разлика от италианския си съперник Atego беше в криза през всичките 12 месеца от годината, което допринесе за над двойния спад в продажбите му (64 бр., -50,8%) и го остави на второ място в класацията. Комуналният „експерт“ Unimog също записа неколкократно по-слаб резултат – само 3 бр. (срещу 17 бр. през 2007-а).
С 42 доставки (-49,4%) от моделите TGL и TGM MAN запази третата си позиция в статистиката, но не и пазарния си дял в категорията от 6,5 до 16 т. Във врата на мюнхенския модел вече „диша“ МАЗ с 41 продажби, т.е. със 7-кратно увеличение спрямо 2007-а. Не са за подценяване и възможностите на шведския Volvo FL, който стартира с 10 бр. още през януари, за да завърши годината с 22 бр. (+633,3%).
Isuzu достави 9 бр. от модела NPR 75, a КамАЗ (5 бр., +66,7%) не пропусна възможността да се възползва от епизодичното търсене на единични бройки високопроходими специализирани машини. Разочароващо беше представянето на DAF LF, който след оптимистичните си резултати през предходната година този път записа само 2 продажби (-66,7%).
10,8% спад в лекотоварния клас
Основната причина за намаляването на продажбите в категорията на товарните автомобили с обща маса до 6,5 тона е отстъплението на две от водещите марки – IVECO и Kia, от досегашните им позиции. Италианският модел Daily все още държи първото място в статистиката с 630 сделки, по-голямата част от които (353 бр.) са заслуга на модификации с максимална допустима маса до 3,5 тона. 17,6-процентният спад обаче е истинска изненада, когато става дума за един от най-стабилните играчи на пазара.
Следващият го по петите Mercedes-Benz Sprinter се възползва по най-добрия начин от „вакуума“, в който изпадна Daily след отпадането на един от основните му дилъри през миналата пролет. Германският бестселър регистрира 484 продажби (+23,8%), всичките в категорията над 3,5 тона. Леко рамо му „удари“ по-големият Vario, който добави още 4 бр. към общия резултат на щутгартската марка.
Kia продължи низходящото си представяне след върховата за нея 2006 година (тогава у нас бяха регистрирани рекордните 371 продажби от моделите K2500 и K2700), отчитайки спад от 49,2% до скромните за един толкова масов продукт 97 бр. Bucher достави 9 комунални машини, а Scam се отчете с 5 „чистокръвни“ всъдехода на базата на IVECO Daily.
Предлагането на ремаркета е по-голямо от търсенето
Вместо да преразказваме двете подробни таблици от стр. 22, предпочитаме да ви предложим мнението на г-н Денко Атанасов, управител на фирма Елиа Транс (вносител на Kögel, Meiller и Weka), за състоянието на пазара на прикачна техника: „По наши данни в момента в Европа на склад има около 25 000 нови ремаркета и полуремаркета, които чакат своите купувачи. Към тях през първите месеци на 2009 г. ще трябва да прибавим немалък брой полуремаркета на транспортни фирми в процедура по несъстоятелност, което ще доведе до постоянен ценови натиск. В комбинация с увеличаващите се разходи за финансиране можем да очакваме оживление на пазара и покачване на производството едва през втората половина на 2009 г.“
Ние ще добавим само, че този път не получихме информация от вносителите на Lamberet, PANAV, Mega, Dromech и Merker, което се отрази негативно върху нашата статистика с около 300 бр. Като добавим и обстоятелството, че в нея липсват и директните доставки на Kögel към СОМАТ, става ясно защо отчетеното 11,2-процентно намаление в продажбите на прикачна техника е по-голямо в сравнение със спада при товарните автомобили.