През първите две седмици на октомври HYVIA събра в Париж над сто участници, посветили се на разработването и използването на водорода като гориво в автомобилния транспорт. Целта на един от пионерите във водородната мобилност бе да представи своята водородна екосистема, която се развива вече над 2 години.
Базираната във Франция HYVIA е създадена през 2021 г. като съвместна компания с равно участие на Renault Group и американската Plug, която е специализирана в производство на водородни горивни клетки и компоненти за водородни задвижвания. В името на новата компания HY идва от водород, а VIA – от път. Това очертава мисията на HYVIA – да проправи нов път напред към мобилност без въглерод с решения за мобилност, базирани на водород.
HYVIA вече предлага цялостна и уникална екосистема, която включва разработване и производство на лекотоварни превозни средства с водородни горивни клетки, станции за зареждане с водород, производство, чрез електролиза и доставка на „зелен“ водород без въглерод, услуги за финансиране и поддръжка на автопаркове с водородни превозни средства.
Зад всичко това стоят опитът и ресурсите на двамата участници в HYVIA. От една страна е Renault Group, която, подкрепена от алианса си с Nissan и Mitsubishi Motors и уникалния си опит в електрификацията, няма нужда от представяне.
От другата страна е Plug, която изгражда зелена водородна екосистема от край до край – от производство, съхранение и доставка на водород, до генериране на енергия от водород. На първия жизнеспособен пазар за технологии, базирани на водородни горивни клетки, компанията вече е внедрила над 60 000 системи с горивни клетки и над 180 зарядни станции – повече от всеки друг в света и в момента е най-големият купувач на течен водород на планетата.
Заради плановете си за изграждане и експлоатация на зелени водородни магистрали в Северна Америка и Европа, Plug вече изгражда модерна гигафабрика за производство на електролизатори и горивни клетки и множество заводи за производство на зелен водород, които ще произвеждат 500 т течен зелен водород дневно до 2025 г.
С този експертен опит HYVIA вече е успяла да внедри цялостната си и уникална H2 екосистема. Сред клиентите на HYVIA са поели по пътя на водородната мобилност компании като Orange, Engie, Equans, Chronopost и Alpine – във Франция, GP Groot, Warmtebouw, Pot Verhuizingen – от Холандия, Airbus, Hamburger Hafen und Logistik AG, Packeta, Maximator Hydrogen GmbH – в Германия.
HYVIA обяви и ново партньорство с Atawey, водещ играч в сферата на зарядните станции за водород. Двете компании ще създадат новия бранд HYWELL™. HYVIA също обяви, че засилва партньорството си с HYSETCO, компанията която оперира най-голямата зарядна станция за водород в Париж.
За да осигурят следпродажбеното обслужване на своите автомобили, задвижвани с водород, участниците в H2-екосистемата вече развиват сервизна мрежа, в която влизат редица обекти – Renault Rungis, Renault Lyon Sud във Франция, Stam Amersfoort, Terwolde Groningen, Bochane Arnhem и Van Mossel Rotterdam, в Холандия. За да отговори на технологичните предизвикателства, HYVIA разчита и на индустриални партньори като FORVIA, Bosch, Garrett Motion, AVL и Plastic Omnium.
Renault Master Van H2-TECH
Първопричината и основата на екосистемата на HYVIA е разработеният от компанията голям водороден ван Renault Master Van H2-TECH, който вече е по пътищата на Европа. Renault Master Van H2-TECH се движи с нулеви въглеродни емисии, има увеличен пробег с едно зареждане и се презарежда бързо.
Изграден е на базата на големия ван Renault Master – L3H3 – с габаритна дължина 6225 мм и височина 2850 мм, който предлага полезен товарен обем от 12 куб. м, височина на товарното пространство 1800 мм и има товароносимост 1086 кг при собствено тегло от 2854 кг. Въпреки, че допустимата максимална маса е 3940 кг, ванът може да бъде управляван с шофьорска книжка категория В, заради дерогацията, насърчаваща развитието на автомобили с нулеви емисии. Master Van H2-TECH е наличен и като пътнически ван и като шаси-кабина.
В покрива на превозното средство отпред са интегрирани 4 резервоара за водород от композитен материал с обща вместимост 6,4 кг при налягане 700 бара. Зад тях е модулът с водородната горивна клетка с мощност 30 кВт, в който са интегрирани и компресор, филтър, овлажнител и нагревател за постъпващия въздух, както охладителна система от тръбопроводи и вентилатори и управляваща електроника. В зависимост от условията този запас от водород осигурява пробег с едно зареждане от около 300 км, като разходът е около 2 кг за 100 км.
Още около 100 км е пробегът на ток, при заредена напълно батерия, която е монтирана под пода на товарното пространство и е с капацитет 33 кВтч и работно напрежение 400 В. Куплунгът за зареждане на батерията е зад дясната врата на автомобила, а този за водород – зад шофьорската. Електрическата система включва и бордово зарядно устройство с мощност 7 кВт. Електродвигателят е с мощност 57 кВт и предлага максимален въртящ момент от 225 Нм.
В Париж, домакините от HYVIA дадоха възможност за тестово шофиране и зареждане на Master Van H2-TECH. Очаквано, пътното поведение на вана не се различава от това на електрически автомобил – бързо ускорение, достатъчно въртящ момент, безшумно придвижване. Единственият лек доловим шум идва от тавана, когато горивната клетка се натовари максимално и може да се сравни със свистене на лек вятър.
За сега интерфейсът в кабината е отделен за електрическата и водородната система, но това ще бъде коригирано много скоро, когато на пазара излезе новото поколение на Master. На приборния панел са показанията за заряд на батерията и моментна консумация на енергия или рекуперация. Вдясно от него монтиран дисплей, показващ запаса от водород и моментното натоварване на горивната клетка.
Водородната и електрическа системи работят в интелигентна свързаност. Клетката зарежда батерията и през цялото време я държи на ниво около 60% заряд. Много често, когато теренът позволява, зарядът в батерията расте от рекуперацията. При подаване на газ се вижда кака натоварването на клетката расте, но ако батерията е напълно заредена тя може да се изключи.
При тестовете в Париж бе изпробвано собственоръчно зареждане на водородната станция на HYSETCO, която е най-голямата и работи с 6 зарядни точки при налягане от 700 бара. Водородният Master бе зареден лесно за около 5 минути, а цената на водорода бе 18 евро за кг.
Производството
Renault Master Van се произвежда във Франция, в завода на компанията в Батили. Електрическата и водородна трансформация, които включват и усилване на конструкцията, заради разположените на покрива елементи се правят край Париж от PVI, дъщерно дружество на Renault Group. Електродвигателят идва в завода в Клеон. Водородните резервоари са от френския партньор в проекта Faurecia.
Сглобяването на горивната клетка и водордната система става в завода на Renault Group във Флин, на двайсетина километра северозападно от Париж. 20 до края на годината. Огромното производствено съоръжение в миналото е било един от най-големите завода за леките автомобили на марката. От няколко години е трансформирано в Refactory – завод за рециклиране, а в част от него е организирано производството на HYVIA. Тук се сглобяват водородните горивни клетки, идващи от Plug, след което в общ блок се монтират всички – общо 450 компоненти на водородното задвижване на Master Van H2-TECH. Прецизна апаратура аз изпитване на параметрите на готовите модули, роботизация и чистота впечатляват във фабриката. При двусменен режим на работа годишният капацитет е 1000 модула с водородни горивни клетки.
HYVIA вече има разработена и собствена зарядна станция за водород, която се произвежда във Флин. Тя позволява бързо зареждане с водород за около 5 минути. Водородът за нея може да се генерира на място чрез електролиза или да се доставя със специализирани ремаркета. Системата компресира водорода в резервоара на станцията., преди да го отдели в автомобила, когато е необходимо. Водородните зарядни станции на HYVIA могат да бъдат закупени или взети под наем.
Пред цеха на HYVIA във Флин работи и собствен електролизер на компанията с мощност 1 мВт за производство на зелен водород. Компанията е решила да произвежда зелен водород за собствените си нужди вместо да го купува. Сметките показва, че за дневното производство на 450 кг водород се изразходва 1,2 мВт. А това количество водород се равнява на над 20 000 км водородна мобилност.
Обслужването
Във франция вече работят два обекта, оборудвани и подготвени за обслужване на водородните ванове – Renault Rungis и Renault Lyon Sud. Съоръжения робят или са в процес на изграждане и в Нидерландия и Германия.
По време на представянето на дейността си в началото на октомври HYVIA даде възможност на участниците да посетят Renault Rungis в Париж. Това е търговско сервизен център на Renault Pro+ – подразделението за лекотоварни на френския производител. Тук са изградени шоурум и работни места за обслужване на водородните ванове. Над всичко са мерките за сигурност – сензори, датчици и камери следят непрекъснато за евентуални течове на водород, който е много взривоопасен.
Мястото на Renault Rungis е доста специално. Центърът се намира на 7 км от Париж в рамките на Rungis Market – може би една от най-големите европейски борси за свежи стоки – от месо и месни изделия, през сирена и млечни продукти, плодове и зеленчуци и всякакви храни, до цветя… Основното натоварване тук е нощем, като всяка нощ в периода между 0 и 6 ч на територията на борсата влизат над 27 000 товарни и лекотоварни автомобила.
И останалите числа са впечатляващи – годишен оборот от 10 млрд. евро, 1200 фирми-наемателки на складове и хладилници, 12 000 работници, 1,7 млн. тона влизащи продукти на ден, складови площи от 234 хектара, вътрешна транспортна система от десетки километри пътища, жп-линии и речен път… А годишно през борсата преминават над 6,6 милиона превозни средства. Какво по-подходящо поле за действие на водородните ванове. За това от HYVIA подчертаха, че мястото на сервизния център не е избрано случайно. И че очакват някои от бъдещите ким клиенти за Master Van H2-TECH да са от компаниите, опериращи в борсата.
Повече – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.
Париж – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ