• Вход
No Result
View All Result
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание Камиони » Водородната екосистема на HYVIA се развива бързо

Водородната екосистема на HYVIA се развива бързо

Renault Master Van H2-TECH - 400 км с едно зареждане и нулеви емисии


07.10.2023
A A
Лъчезар Апостолов
Reading Time: 1 min read
Водородната екосистема на HYVIA се развива бързо

През първите две седмици на октомври HYVIA събра в Париж над сто участници, посветили се на разработването и използването на водорода като гориво в автомобилния транспорт. Целта на един от пионерите във водородната мобилност бе да представи своята водородна екосистема, която се развива вече над 2 години.

Базираната във Франция HYVIA е създадена през 2021 г. като съвместна компания с равно участие на Renault Group и американската Plug, която е специализирана в производство на водородни горивни клетки и компоненти за водородни задвижвания. В името на новата компания HY идва от водород, а VIA – от път. Това очертава мисията на HYVIA – да проправи нов път напред към мобилност без въглерод с решения за мобилност, базирани на водород.

HYVIA вече предлага цялостна и уникална екосистема, която включва разработване и производство на лекотоварни превозни средства с водородни горивни клетки, станции за зареждане с водород, производство, чрез електролиза и доставка на „зелен“ водород без въглерод, услуги за финансиране и поддръжка на автопаркове с водородни превозни средства.

Зад всичко това стоят опитът и ресурсите на двамата участници в HYVIA. От една страна е Renault Group, която, подкрепена от алианса си с Nissan и Mitsubishi Motors и уникалния си опит в електрификацията, няма нужда от представяне.

От другата страна е Plug, която изгражда зелена водородна екосистема от край до край – от производство, съхранение и доставка на водород, до генериране на енергия от водород. На първия жизнеспособен пазар за технологии, базирани на водородни горивни клетки, компанията вече е внедрила над 60 000 системи с горивни клетки и над 180 зарядни станции – повече от всеки друг в света и в момента е най-големият купувач на течен водород на планетата.

Заради плановете си за изграждане и експлоатация на зелени водородни магистрали в Северна Америка и Европа, Plug вече изгражда модерна гигафабрика за производство на електролизатори и горивни клетки и множество заводи за производство на зелен водород, които ще произвеждат 500 т течен зелен водород дневно до 2025 г.

С този експертен опит HYVIA вече е успяла да внедри цялостната си и уникална H2 екосистема. Сред клиентите на HYVIA са поели по пътя на водородната мобилност компании като Orange, Engie, Equans, Chronopost и Alpine – във Франция, GP Groot, Warmtebouw, Pot Verhuizingen – от Холандия, Airbus, Hamburger Hafen und Logistik AG, Packeta, Maximator Hydrogen GmbH – в Германия.

HYVIA обяви и ново партньорство с Atawey, водещ играч в сферата на зарядните станции за водород. Двете компании ще създадат новия бранд HYWELL™. HYVIA също обяви, че засилва партньорството си с HYSETCO, компанията която оперира най-голямата зарядна станция за водород в Париж.

За да осигурят следпродажбеното обслужване на своите автомобили, задвижвани с водород, участниците в H2-екосистемата вече развиват сервизна мрежа, в която влизат редица обекти – Renault Rungis, Renault Lyon Sud във Франция, Stam Amersfoort, Terwolde Groningen, Bochane Arnhem и Van Mossel Rotterdam, в Холандия. За да отговори на технологичните предизвикателства, HYVIA разчита и на индустриални партньори като FORVIA, Bosch, Garrett Motion, AVL и Plastic Omnium.

Renault Master Van H2-TECH

Първопричината и основата на екосистемата на HYVIA е разработеният от компанията голям водороден ван Renault Master Van H2-TECH, който вече е по пътищата на Европа. Renault Master Van H2-TECH се движи с нулеви въглеродни емисии, има увеличен пробег с едно зареждане и се презарежда бързо.

Изграден е на базата на големия ван Renault Master – L3H3 – с габаритна дължина 6225 мм и височина 2850 мм, който предлага полезен товарен обем от 12 куб. м, височина на товарното пространство 1800 мм и има товароносимост 1086 кг при собствено тегло от 2854 кг. Въпреки, че допустимата максимална маса е 3940 кг, ванът може да бъде управляван с шофьорска книжка категория В, заради дерогацията, насърчаваща развитието на автомобили с нулеви емисии. Master Van H2-TECH е наличен и като пътнически ван и като шаси-кабина.

В покрива на превозното средство отпред са интегрирани 4 резервоара за водород от композитен материал с обща вместимост 6,4 кг при налягане 700 бара. Зад тях е модулът с водородната горивна клетка с мощност 30 кВт, в който са интегрирани и компресор, филтър, овлажнител и нагревател за постъпващия въздух, както охладителна система от тръбопроводи и вентилатори и управляваща електроника. В зависимост от условията този запас от водород осигурява пробег с едно зареждане от около 300 км, като разходът е около 2 кг за 100 км.

Още около 100 км е пробегът на ток, при заредена напълно батерия, която е монтирана под пода на товарното пространство и е с капацитет 33 кВтч и работно напрежение 400 В. Куплунгът за зареждане на батерията е зад дясната врата на автомобила, а този за водород – зад шофьорската. Електрическата система включва и бордово зарядно устройство с мощност 7 кВт. Електродвигателят е с мощност 57 кВт и предлага максимален въртящ момент от 225 Нм.

В Париж, домакините от HYVIA дадоха възможност за тестово шофиране и зареждане на Master Van H2-TECH. Очаквано, пътното поведение на вана не се различава от това на електрически автомобил – бързо ускорение, достатъчно въртящ момент, безшумно придвижване. Единственият лек доловим шум идва от тавана, когато горивната клетка се натовари максимално и може да се сравни със свистене на лек вятър.

За сега интерфейсът в кабината е отделен за електрическата и водородната система, но това ще бъде коригирано много скоро, когато на пазара излезе новото поколение на Master. На приборния панел са показанията за заряд на батерията и моментна консумация на енергия или рекуперация. Вдясно от него монтиран  дисплей, показващ запаса от водород и моментното натоварване на горивната клетка.

Водородната и електрическа системи работят в интелигентна свързаност. Клетката зарежда батерията и през цялото време я държи на ниво около 60% заряд. Много често, когато теренът позволява, зарядът в батерията расте от рекуперацията. При подаване на газ се вижда кака натоварването на клетката расте, но ако батерията е напълно заредена тя може да се изключи.

При тестовете в Париж бе изпробвано собственоръчно зареждане на водородната станция на HYSETCO, която е най-голямата и работи с 6 зарядни точки при налягане от 700 бара. Водородният Master бе зареден лесно за около 5 минути, а цената на водорода бе 18 евро за кг.

Производството

Renault Master Van се произвежда във Франция, в завода на компанията в Батили. Електрическата и водородна трансформация, които включват и усилване на конструкцията, заради разположените на покрива елементи се правят край Париж от PVI, дъщерно дружество на Renault Group. Електродвигателят идва в завода в Клеон. Водородните резервоари са от френския партньор в проекта Faurecia.

Сглобяването на горивната клетка и водордната система става в завода на Renault Group във Флин, на двайсетина километра северозападно от Париж. 20  до края на годината. Огромното производствено съоръжение в миналото е било един от най-големите завода за леките автомобили на марката. От няколко години е трансформирано в Refactory – завод за рециклиране, а в част от него е организирано производството на HYVIA. Тук се сглобяват водородните горивни клетки, идващи от Plug, след което в общ блок се монтират всички – общо 450 компоненти на водородното задвижване на Master Van H2-TECH. Прецизна апаратура аз изпитване на параметрите на готовите модули, роботизация и чистота впечатляват във фабриката. При двусменен режим на работа годишният капацитет е 1000 модула с водородни горивни клетки.

HYVIA вече има разработена и собствена зарядна станция за водород, която се произвежда във Флин. Тя позволява бързо зареждане с водород за около 5 минути. Водородът за нея може да се генерира на място чрез електролиза или да се доставя със специализирани ремаркета. Системата компресира водорода в резервоара на станцията., преди да го отдели в автомобила, когато е необходимо. Водородните зарядни станции на HYVIA могат да бъдат закупени или взети под наем.

Пред цеха на HYVIA във Флин работи и собствен електролизер на компанията с мощност 1 мВт за производство на зелен водород. Компанията е решила да произвежда зелен водород за собствените си нужди вместо да го купува. Сметките показва, че за дневното производство на 450 кг водород се изразходва 1,2 мВт. А това количество водород се равнява на над 20 000 км водородна мобилност.

Обслужването

Във франция вече работят два обекта, оборудвани и подготвени за обслужване на водородните ванове – Renault Rungis и Renault Lyon Sud. Съоръжения робят или са в процес на изграждане и в Нидерландия и Германия.

По време на представянето на дейността си в  началото на октомври HYVIA даде възможност на участниците да посетят Renault Rungis в Париж. Това е търговско сервизен център на Renault Pro+ – подразделението за лекотоварни на френския производител. Тук са изградени шоурум и работни места за обслужване на водородните ванове. Над всичко са мерките за сигурност – сензори, датчици и камери следят непрекъснато за евентуални течове на водород, който е много взривоопасен.

Мястото на Renault Rungis е доста специално. Центърът се намира на 7 км от Париж в рамките на Rungis Market – може би една от най-големите европейски борси за свежи стоки – от месо и месни изделия, през сирена и млечни продукти, плодове и зеленчуци и всякакви храни, до цветя… Основното натоварване тук е нощем, като всяка нощ в периода между 0 и 6 ч на територията на борсата влизат над 27 000 товарни и лекотоварни автомобила.

И останалите числа са впечатляващи – годишен оборот от 10 млрд. евро, 1200 фирми-наемателки на складове и хладилници, 12 000 работници, 1,7 млн. тона влизащи продукти на ден, складови площи от 234 хектара, вътрешна транспортна система от десетки километри пътища, жп-линии и речен път… А годишно през борсата преминават над 6,6 милиона превозни средства. Какво по-подходящо поле за действие на водородните ванове. За това от HYVIA подчертаха, че мястото на сервизния център не е избрано случайно. И че очакват някои от бъдещите ким клиенти за Master Van H2-TECH да са от компаниите, опериращи в борсата.

Повече – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.

Париж – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ


Други публикации от категорията

Ford Trucks с нова сервизна точка в България

11.07.2025

1144 нови ремаркета са регистрирани за първите 6 месеца на 2025 г.

10.07.2025

1807 нови тежки камиони са регистрирани у нас за полугодието на 2025 г.

10.07.2025

Всички асове имат амбиции да спечелят на Нюрбургринг

10.07.2025

Daimler Truck обяви нова стратегия за развитие Stronger 2030

09.07.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
Ford Trucks с нова сервизна точка в България

Ford Trucks с нова сервизна точка в България

11.07.2025
2288 нови ремаркета са регистрирани до края на октомври 2023 г.

1144 нови ремаркета са регистрирани за първите 6 месеца на 2025 г.

10.07.2025
3654 нови тежки камиони регистрирани в България до края на ноември 2023 г.

1807 нови тежки камиони са регистрирани у нас за полугодието на 2025 г.

10.07.2025
Всички асове имат амбиции да спечелят на Нюрбургринг

Всички асове имат амбиции да спечелят на Нюрбургринг

10.07.2025
Daimler Truck обяви нова стратегия за развитие Stronger 2030

Daimler Truck обяви нова стратегия за развитие Stronger 2030

09.07.2025
Тест: MAN TGE Next Level – малкото лъвче скочи на горното ниво

Тест: MAN TGE Next Level – малкото лъвче скочи на горното ниво

09.07.2025
В момента няма други публикации по темата.
ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

18.06.2025
IVECO отбеляза 50 години с новия IVECO S-eWay Artic

IVECO отбеляза 50 години с новия IVECO S-eWay Artic

12.06.2025
2288 нови ремаркета са регистрирани до края на октомври 2023 г.

1144 нови ремаркета са регистрирани за първите 6 месеца на 2025 г.

10.07.2025
Schmitz Cargobull и GT Trailers обявиха стратегическо партньорство

Schmitz Cargobull и GT Trailers обявиха стратегическо партньорство

18.06.2025
Unimog и Arocs – готови за офроуд приключения

Unimog и Arocs – готови за офроуд приключения

18.06.2025
Григор Бъров е големият шампион във Volvo Aero Trucker 2025

Григор Бъров е големият шампион във Volvo Aero Trucker 2025

04.07.2025
затвори
затвори
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Ново в БГ
  • Пазари
  • За бизнеса
  • Н.В. Клиентът
  • Борса Камиони
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Интересно
  • Е-списания
  • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Кат. Авт. за работа
  • спр. Кой какъв е
  • bageri.bg
  • logistika.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с kamioni.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Начало
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Ванове
  • Камиони
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Н.В. Клиентът
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Bageri.bg
  • Logistika.bg
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Каталог Автомобили за работа
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Борса Камиони
  • Абонамент
  • Интересно

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT