Вановете на Mercedes-Benz са известни не само със своя комфорт, но и с редица други качества, сред които изпъкват икономичността, безопасността и екологичността. Ето защо е съвсем логично желанието на щутгартския производител да демонстрира достиженията си в тези области под формата на концептуалния прототип Vito BlueEFFICIENCY. Той показва какъв е скритият потенциал на новите технологии при съвременните лекотоварни автомобили.
Вановете на Mercedes-Benz са известни не само със своя комфорт, но и с редица други качества, сред които изпъкват икономичността, безопасността и екологичността. Ето защо е съвсем логично желанието на щутгартския производител да демонстрира достиженията си в тези области под формата на концептуалния прототип Vito BlueEFFICIENCY. Той показва какъв е скритият потенциал на новите технологии при съвременните лекотоварни автомобили.
Защо BlueEFFICIENCY е толкова важен за Mercedes-Benz? Защо германският концерн му беше отредил централно място на щанда си на изложението IAA Nutzfahrzeuge в Хановер? Само заради великолепния му външен вид или заради някакви скрити заложби? Ние успяхме да хвърлим поглед под ламарините на BlueEFFICIENCY и видяното ни кара да вярваме, че този модел съвсем скоро ще намери място на конвейера. Защото в днешния автомобилен свят няма нищо по-важно от икономичността, а въпросният футуристичен Mercedes може да ограничи разхода с 1,5 л/100 км. Ето как става този фокус:
С горивни клетки? Не! Германските инженери са съгласни с идеята, че водородът е горивото на бъдещето, но смятат че и конвенционалните системи за задвижване имат голям, неизползван досега потенциал. Например с елементарни промени по предавателния механизъм.
BlueEFFICIENCY е оборудван с 6-степенен механичен предавателен механизъм, който е малко по-различен от предавателните кутии на стандартните модификации на Vito. Той е съобразен със специфичните условия на експлоатация на вана: 1-ва предавка е много „бавна“, за да позволява на автомобила да потегля плавно и да изкачва наклони в натоварено състояние. Когато колата се движи с висока скорост, „бързата“ 6-а предавка ограничава до минимум оборотите на двигателя, което се отразява благоприятно върху икономичността, вредните емисии и шума. В зависимост от условията на експлоатация потенциалната икономия може да достигне 0,5 л/100 км. Още 0,2 до 0,6 л/100 км могат да се спестят, ако главното предавателно число се подбере в съответствие с индивидуалните изисквания на клиента.
Вторият важен елемент от стратегията на Mercedes-Benz за намаляване на разхода на гориво е системата ECO start/stop, която от няколко месеца се предлага като опция при Mercedes-Benz Sprinter. Тя автоматично гаси двигателя, ако автомобилът спре на място за повече от 2 секунди, без да е на скорост и без да е натиснат съединителят. В момента, в който бъде натиснат съединителят, двигателят се рестартира автоматично.
Функцията ECO start/stop е напълно вградена в системата за управление на акумулатора и алтернатора. Когато акумулаторът е зареден, алтернаторът се изключва и оставя акумулатора да захранва електрическата система на превозното средство. Акумулаторът се зарежда, когато се натисне спирачният педал и когато автомобилът забавя движението си. Степента на зареждане на акумулатора се следи с помощта на сензор, предотвратявайки спадане на напрежението под номиналната му стойност. Взети заедно, ECO start/stop и електронната система за управление могат да допринесат за намаляването на разхода с още 0,4 л/100 км.
Трето, сервоусилвателят на BlueEFFICIENCY работи само тогава, когато има действителна нужда. Наистина, какъв е смисълът помпата на кормилната уредба да функционира с пълна мощност, когато автомобилът се движи направо? Ако за завъртането на колелата се изисква малко усилие, „умната“ помпа намалява дебита в хидравличната система, в резултат на което се ограничава и разходът на енергия на помпата. По този начин консумацията на гориво може да се съкрати с още 0,1 л/100 км.
Освен всичко това прототипът на Mercedes може да се похвали и с многобройни аеродинамични подобрения, благодарение на които коефициентът му на въздушно съпротивление е значително по-нисък в сравнение с конвенционалните версии на Vito. Под пода на автомобила например са монтирани специални панели за успокояване на въздушния поток, а в арките зад колелата са вградени вентилационни отвори, които спомагат за необезпокояваното излизане на въздуха от моторния отсек. Като бонус може да се разглежда положителният ефект от тези мерки върху динамичното излъчване на вана.
Охладителната система също е преработена с цел максимална горивна ефективност. Пред радиатора са монтирани три вентилационни планки, които се отварят и затварят автоматично според скоростта на превозното средство и температурата на охладителната течност. В идеалния случай тези планки са затворени и намаляват още повече въздушното съпротивление.
В списъка с по-дребни оптимизации попадат напълно скритите чистачки, както и новата форма на покрива, която предотвратява завихрянето на въздуха в задната част. Общият ефект на всички мерки за подобряване на аеродинамиката се равнява на около 0,1 л/100 км.
„Черешката“ на тортата са камерите за обратно виждане, които са монтирани на мястото на страничните огледала. Освен че допринасят за намаляването на челната площ, те ограничават и външната ширина на автомобила, позволявайки му да се провира през тесни пространства. Водачът има поглед върху картината от камерите чрез два монитора, разположени от двете страни на челното стъкло. Ето как може да се спести още 0,1 л/100 км!
Поредната спестена една десета от литъра се дължи на използваните специални гуми с ниско съпротивление при търкаляне. И най-накрая, светлинните тела са светодиодни, т.е. много по-икономични в сравнение със стандартните крушки с нажежаема жичка.
Ето че капка по капка успяхме да натрупаме въпросната обща икономия от 1,5 л, оттам и намаляване на емисиите CO2 с 40 г/км. И най-важното: всичко това е постигнато, без да се влоши практичността на вана. Mercedes побърза да обяви, че в близко бъдеще някои от компонентите на BlueEFFICIENCY ще бъдат включени в стандартното оборудване на Vito. На по-късен етап на пазара ще бъдат предложени и модификации от типа на Vito Hybrid, които притежават още по-голям потенциал за икономии.