Произведеният в Дортмунд електрически градски минибус Tremonia CITY 75 ELECTRIC спечели титлата Minibus of The Year 2025. Престижният приз бе връчен на победителя на специална церемония, на 21 октомври, в навечерието на голямото международно автобусно изложение FIAA 2024 в Мадрид. Tremonia CITY 75 ELECTRIC става четвъртият победител в престижната международна надпревара след като Iveco Daily Tourys бе обявен за Minibus of The Year 2017, Mercedes-Benz Sprinter City 75 грабна приза Minibus of The Year 2019, а моделът Shaula на Car-Bus спечели Minibus of The Year 2023.
Tremonia CITY 75 ELECTRIC спечели наградата, която се присъжда на всеки две години, след традиционния тридневен паралелен пътен тест – този път в оспорваната конкуренция на още петима кандидати за славата. Тестът, както обикновено се проведе в Мадрид, в дните преди откриването на най-голямото за тази година автобусно изложение FIAA 2024. Организатори на Minibus Euro Test 2024 бяха испанското специализирано издание Autobuses y Autocares и главният му редактор Мигел Саес, мадридският изложбен център IFEMA Madrid, където се провежда FIAA и международното жури Автобус на годината. Minibus Euro Test 2024 бе спонсориран от JMB, Somauto и Solaris Bus and Coach.
Наградата Minibus of The Year 2025 бе присъдена от журито Автобус на годината, след като членуващите в него експертни журналисти изпробваха като водачи и пътници кандидатите за наградата в продължение на 3 дни. След обстойни дебати и оценка на качествата на участващите в теста минибуси – от гледна точка на водача, пасажерите, транспортните оператори и въздействието върху околната среда, международното жури с гласуване определи победителя. И той се казва Tremonia CITY 75 ELECTRIC, защото експертните журналисти го оцениха като най-завършен и качествен продукт в теста. Tremonia CITY 75 ELECTRIC се понрави с маневреността си – въпреки, че бе най-дългият участник в теста, с пътното си поведение и комфортната возия, с тихата работа на силовата си линия, с комфорта на просторния и светъл салон, с лесния достъп при качване и слизане…
Трябва да се отбележи, че макар и да звучи сравнително непознато, компанията Tremonia Mobility има изключително сериозен опит в производството на минибуси – градски, междуградски и туристически. Базираният в Дортмунд производител на практика е наследник на някогашното подразделение на Daimler Buses и EvoBus – Mercedes-Benz Sprinter Minibuses. Преди около 2 години немският гигант реши да аутсорсва това производство и продаде фабриката си за минибуси в Дортмунд. Частната компания Tremonia Mobility, която я придоби, продължи производството опирайки се на трупания близо 40 години опит и запазвайки голяма част от работниците и специалистите, както и продължавайки сътрудничеството си с Mercedes-Benz.
Изборът на журито след теста не беше лесен, тъй като и всеки от останалите пет конкуренти имаше сериозен набор от достойнства. На старт в Мадрид, логично, застанаха още 4 електрически превозни средства – румънската марка Aveuro – с модел, базиран на новия Mercedes-Benz еSprinter, eUrban ZEROID, който идва от каталунската компания Car-Bus.net, минибусът e-B6 на френския производител BLUEBUS, който се продава в Испания от INDCAR и познатият и популярен вече eCentro е на турския производител Otokar.
Трансформацията Mercedes-Benz Reform-S City на унгарската компания Inter Traction Electrics пък бе единственият минибус в теста, задвижван от добрата стара дизелова технология, но пък безпроблемно можеше да работи ни биодизел.
Всички минибуси в теста бяха изпробвани по един и същ маршрут, дълъг около 20 км. Трасето в Барахас, мадридският квартал в близост до изложбения център IFEMA Madrid, бе подбрано така, че да постави конкурентите в естествената им среда за експлоатация.
То включваше прави отсечки от градски булеварди, равни участъци – редуващи се с продължителни изкачвания и спускания, завои под прав ъгъл, кръгови кръстовища и множество светофари.
Трафикът бе умерен, към лек, които пък даде възможност да се изпробва спокойно динамиката на превозните средства, както и да се усети ефективността на рекуперацията при електрическите минибуси. Множеството повдигнати пешеходни пътеки и изкуствени неравности по пътя, пък бяха добър тест за работата на окачването на конкурентите в теста и за качеството на сглобката в салоните им.
Наградата Minibus of The Year 2025 бе връчена от президента на Международното жури Автобус на годината Том Терйесен на Йоза Принц (вляво на снимката), Изпълнителен и технически директор на Tremonia Mobility GmbH. Журито Автобус на годината, което с гласуване определи победителя, се състои от 24 експертни журналисти от сферата на автобусите и автобусния транспорт, идващи от 24 европейски държави. Представител на България в журито е списание КАМИОНИ.
Повече за теста и за представянето на кандидатите в него – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – transport-press.bg.