Дуетът пикапи Ford Ranger – Volkswagen Amarok, новото поколение на офроуд-хищника Ford Ranger Raptor или новият Toyota Hilux GR Sport 2. Кой от тези претенденти ще грабне престижния приз International Pick-Up Award 2024?
Отговорът на този въпрос ще дойде след проведения в средата на октомври паралелен международен тест IPUA 2023, в който членовете на международното жури, присъждащо наградата, сред които и представител на списание КАМИОНИ, изпробваха тримата кандидати на пътя и извън него, за да излъчат най-достойния победител. А той ще стане известен и ще получи наградата си през втората половина на ноември на специална церемония по време на международното изложение за автомобили за работа и транспорт SOLUTRANS 2023 в Лион, Франция.
Живописните крайбрежни пътища и стръмните склонове на околните планини в най-южната част на полуостров Атика, в района на Лавреотики, на около 50 км южно от гръцката столица Атина бяха арената на тазгодишната Битка на пикапите. Тестът IPUA се провежда на всеки две години в една от страните, членуващи в журито. През тази година домакин на IPUA 2023 бе гръцкото специализирано издание TPOXOI&TIR, а с перфектната организация на теста се бе заел тест-редакторът на списанието Василис Дарамоускас.
И така на 16 октомври всичко за вълнуващата надпревара бе на лице – 17 членове на международното жури Ван на годината (IVOTY), които участват и в журито присъждащо международната награда за пикап, дузина нови, лъскави и мощни пикапа, хиляди конски сили, октомврийско лято в Гърция, перфектни пътища и предизвикателен офроуд маршрут… Тестът можеше да започне.
Новите Ford Ranger и Volkswagen Amarok застанаха на старта в деликатна ситуация. От една страна двата пикапа са плод на разрастващото се партньорство между Ford и Volkswagen. Те споделят обща платформа и силова линия, които идват от Ford. Ranger и Amarok се произвеждат в едни и същ завод в Южна Африка. От друга страна – при разработката на моделите, всеки от двамата водещи производители е вложил сериозни усилия и средства, за да вплете, запази и изтъкне ДНК-то на марката си във визията и характеристиките на своя модел.
За Ranger всичко е ясно – новото поколение на най-успешния еднотонен пикап на европейския пазар стъпва на традициите на предишните генерации на модела, надгражда ги сериозно, като заявява, че ще продължи да бъде лидер. За това говори и големия брой деривати на Ranger, които се предлагат при новото поколение на модела.
Инженерите на Volkswagen обаче са се постарали Amarok да бъде сериозен конкурент и използвайки платформата на партньорите си от Ford, са променили доста неща в новия си модел, стъпвайки на доказаните във времето дизайн, технологии и опит на немската марка. Amarok се различава от братовчеда си не само по емблемите, предната маска, калниците, арматурното табло, седалките, но и по материалите в салона, използвания софтуер, системите за сигурност, управлението на силовата линия…
Двата модела се отличават и по опциите, които предлагат различните им нива на оборудване. А абсолютно идентично като размери и форма е товарното им пространство, в което разстоянието между арките на колелата е увеличено с 53 мм в сравнение с преди и е над 1200 мм, така че да е достатъчно за превоз на два европалета. Товарната дължина от 1513 мм пък най-добрата в класа.
В крайна сметка, въпреки, че разликите между Ford Ranger и Volkswagen Amarok са много повече от 7, международното жури реши да ги включи в надпреварата като един кандидат. Причината е, че, ако в избора бъде предпочетен единият или другият пикап, това със сигурност би омаловажило усилията, вложени при разработката на новия модел, от единия от двамата партньори.
Не така стоят обаче нещата с Ford Ranger Raptor – уникалният офроудър, за който вече е казано много. Второто поколение на този „хищник“ бе пуснато малко преди новата генерация на Ranger. Макар да се разглежда като част от гамата на Ranger, Raptor е разработен в Австралия и се произвежда в Тайланд. Новият Raptor отново, както и при първото поколение на модела, използва независима платформа и собствена конфигурация на силовата линия, които нямат нищо общо с тази на другите два пикапа. За това Raptor бе допуснат като отделен участник в международния тест.
Третият кандидат за славата влетя малко неочаквано и в последния момент в надпреварата и появата му в Гърция стана на практика негова премиера. Става дума за Toyota Hilux GR Sport 2. Две години след като последното поколение на Toyota Hilux спечели Международната награда за пикап (IPUA) след тестовете в Задар, Хърватия, японците пускат на пазара специално изпълнение на модела в тон със спортната си линия GR Sport, позната и от леките автомобили на Toyota.
Извън класирането, за тестове в Гърция бе наличен и еднотонният електрически пикап Maxus T90 EV. Той идва на европейския пазар от големия китайски производител SAIC Motor. За сега се предлага само със задно задвижване, което го поставяше в неравностойно положение спрямо останалите пикапи и не му позволи да участва в надпреварата, но шофирането му си заслужаваше дори само заради факта, че е един от електрическите пионери в сегмента на пикапите.
През първия ден от тестовете в Гърция, кандидатите бяха изпробвани на шосе по крайбрежието южно от Атина, а през втория ги чакаше предизвикателен офроуд маршрут в националния парк Соунион, разположен на високо плато в сърцето на южната част на Атика.
Повече за теста – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.
Атина – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ