Съвременен дизайн, компактни размери и маневреност, 39+1+1 пълноценни седящи места, комфорт като при голям туристически автобус,… С това се характеризира новото поколение на 9,2-метровия туристически автобус Otokar Navigo T, който се предлага на българския пазар от Булавто АД.
В началото на ноември списание КАМИОНИ имаше възможност да направи кратък пътен тест в България на компактния туристически автобус Otokar Navigo T. Чисто новото превозно средство бе предоставено от официалния вносител на турската марка у нас Булавто АД.
Моделът Navigo T
Моделът Navigo Т присъства отдавна в гамата на Otokar, а актуалното му поколение е на пазара от няколко години. То се характеризира с модерен дизайн. Всички елементи в екстериора – като предна маска, странични линии, формата на LED-светлините и изобщо целият силует, с в стила на най-новите модели на марката и подчертават принадлежността на Navigo Т към гамата на Otokar.
Турският производител определя Navigo T като компактен, маневрен и перфектно адаптиран към всяка среда модел. Със своята ефективност и с ниските оперативни разходи Navigo T е идеално решение за различни транспортни задачи. Моделът се предлага с дължина 7,2 м, 7,8 м, 8,4 м и 9,2 м. Въпреки компактните си размери Navigo T предлага достатъчно комфорт на борда, което гарантира, че пътуванията и на средните и на дълги разстояния са еднакво приятни.
Зоната за водача в автобуса е проектирана така, че да бъде едновременно ергономична и функционална. Шофьорът разполага с пневматична седалка с един или два подлакътника, регулируема по наклон кормилна колона, както и с последно поколение системи за сигурност, сред които асистент за аварийно спиране и предупреждение за неволно напускане на лентата за движение.
Комфортът на пътниците също е приоритет. На тяхно разположение са комфортни седалки в конфигурация 2+2 с възможност за странично изместване към пътеката за повече пространство. Седалките са оборудвани с масички и с функция за промяна на наклона на облегалките. Пътниците разполагат с панел за индивидуално осветление и климатизация.
Тестовият автобус
За теста в България разполагаме с Отокар Navigo T – двуосен автобус от категория M3 (с допустима максимална маса над 5 т), клас III (туристическо изпълнение). Версията е най-дългата, която се предлага при модела, като размелите са: дължина – 9175 мм; височина – 3200 мм (с климатика); ширина – 2 295 мм. Междуосовото разстояние е 5070 мм.
Дизеловият двигател е разположен отпред. Силовият агрегат е Cummins B4.5E6E210B и покрива еконормата Евро VI E. Той е 4-цилиндров с работе обем 4500 куб. см и достига максимална мощност: 151 кВт (205 к.с.) при 2300 об./мин на коляновия вал. Максималният въртящ момент е 832 Нм и е на разположение в оборотния диапазон от 1200 до 1450 об./мин. Максимална скорост на превозното средство е ограничена на 100 км/ч. Предавателната кутия в случая е ръчната, 6-степенна – ZF 6S1110BO, но моделът може да се поръча и с автоматична предавателна кутия Allison.
Предното окачване е механично, на ресори, амортисьори и стабилизираща щанга. Задният мост е на въздушни възглавници и стабилизираща щанга. Спирачната система е пневматична, с електронно управление с дискови спирачни механизми – независима, двукръгова. Системите за сигурност включват ЕBS, ABS, ESP, резервна (паркинг) спирачка, с възможност да задържа превозното средство при наклон, ретардер. Колелата са стоманени. Размерът на гумите – 245/70R17.5 не е за пренебрегване с оглед по-ниската цена на по-малките гуми. Резервоарът за дизел е с вместимост минимум 190 л, а този за AdBlue – 26 л.
Конструкцията на автобуса е самоносеща, с антикорозионно покритие с 10 години гаранция. Седящите места са 39+1+1. Салонът е с 2 врати – предна и по средата с отваряне навън и с пневматично управление и с блокировка на потеглянето при незатворена врата. Автоматичен заключващ механизъм, предотвратява принудителното отваряне на вратите, когато автобусът е в движение.
Челното стъкло е монтирано чрез залепване и е с UV защитен слой. Страничните прозорци са стъклопакет. Мощността на климатика в салона е 18 кВт, като въздуховодите му са интегрирани в багажниците за ръчен над седалките. Всеки пътник разполага и с индивидуално LED-осветление. Отоплението е с конвектори работещи с охлаждащата течност на двигателя, плюс допълнителен отоплител Eberspacher – 12 кВт. Кабината на водача е оборудвана и с USB извод, радио, смарт тахограф за работа на двама водачи в един ден. Огледалата за обратно виждане са с електрическо управление и отопление.
Пътническите седалки са тип „туристически“ с двуточкови и триточкови обезопасителни колани и подлакътник откъм пътеката. Оборудването на салона включва и хладилник, диспенсер за топла и студена вода и мултимедия с 15-инчов монитор.
Външните багажници са с впечатляващ за класа обем от 4,8 куб. м. Най-голямото багажно отделение е в задната част на автобуса, като до него има достъп от три страни – от ляво, от дясно и отзад.
Тестът
Тестваме Otokar Navigo T по маршрут от базата на Булавто на столичния Околовръстен път до Калотина и обратно. Маршрутът не е тежък но е комбинация регионален път и магистрала, а на места има изкачвания.
Още в началото прави впечатление маневреността на компактния автобус. Със своите 9,2 м Navigo T бързо преминава първите кръгови кръстовища и поемаме на запад.
Веднага трябва да кажем, ме водачът се чувства удобно, седалката позволява много регулировки. Видимостта навън е отлична, огледалата дават ясна картина какво се случва от двете страни и зад автобуса. Уредите за управление са разположени на удобни места. Макар механичните предавателни кутии отдавна да не са на мода, с лоста за смяна на скоростите в Navigo T се борави лесно, като в лек автомобил, а предавките се превключват прецизно.
В кабината на водача и в салона на автобуса впечатление правят качествените материала и доброто напасване и сглобка на отделните детайли. Това се потвърждава и на пътя, където дори при високи скорости и по нагънатия асфалт на дясната лента в отсечката от Божурище до Сливница, в интериора не се усещат никакви вибрации, паразитни шумове, скърцания и тракания. Това се дължи и на прецизната работа на окачването, която е като при голям автобус.
На пътя автобусът се нрави със стабилност и динамика, което е присъщо за компактните му размери. Дори при висока скорост и в завой Navigo T стои здраво стъпил на асфалта, не се усещат накланяне и нестабилност, а системите за сигурност са готови да сработят. Кормилното управление също е много прецизно и стабилно, благодарение, на което превозното средство държи избраната посока на движение без нужда от постоянни корекции. Нрави се и добрата и ефективна работа на ретардера, който се управлява по обичайния начин – с лост от дясната страна на кормилната колона, но може да бъде автоматично свързан с педала на спирачката, чрез натискане на бутон вляво от водача.
За динамиката на превозното средство няма какво да говорим. Двигателят предоставя предостатъчно мощност и въртящ момент. Силовият агрегат е изключително еластичен – автобусът ускорява много бързо, след което с лекота поддържа максималната скорост, а леките наклони по маршрута ги преодолява на най-високата – шеста предавка.
След всичко казано, можем само да потвърдим, че Otokar Navigo T, макар и малък е съвременеен и пълноценен туристически автобус. А заради значително по-ниските си експлоатационни разходи от един класически 12-метров автобус, превозното средство може да бъде интелигентно, ефективно и гъвкаво решение за превози на средни и дълги разстояния, за всяка транспортна или туристическа компания.
За теста четете и в декемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на http://transport-press.bg.