Консорциум, съставен от Eldrive, E.ON и ZSE, получи 45 милиона евро финансиране от ЕС за разширяване на мрежата от зарядни станции за електрически и товарни автомобили в Европа.
ЕС ще съфинансира инсталирането на 1400 точки за зареждане в 13 европейски държави, включително 430 за тежкотоварни електрически камиони, обявиха от Eldrive.
Инициативата на партньорите, наречена DRIVE-E, бе един от 39-те иновативни проекта, наскоро селектирани от ЕС, които ще бъдат подкрепени при разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. DRIVE-E ще създаде общо 1400 нови обществени точки за зареждане до края на 2027 г.
430 от станциите ще са предназначени за тежкотоварни превозни средства, като всяка от тях ще бъде с капацитет от поне 350 kW.
Проектът ще бъде реализиран в 13 държави-членки на ЕС и значително ще допринесе за електрификацията на европейския товарен и пътнически транспорт, посочват от Eldrive.
Проектът на Eldrive, E.ON и ZSE (базирана в Братислава компания) – DRIVE-E, цели изграждането на станции по основните трансевропейски маршрути за товарен транспорт (TEN-T). Мрежата включва обекти, специално проектирани за зареждане на камиони, както и такива, предназначени и за камиони, и за коли. Друг фокус на проекта е да допълни и разшири съществуващата мрежа за лекотоварни автомобили в зони, където има пропуски.
Планираните точки за зареждане ще бъдат разположени в над 260 обекта в Германия, Австрия, Дания, Италия, Холандия, Швеция, Литва, Чехия, Унгария, Полша, Румъния, България и Словакия.
„Eldrive оперира над 2000 обществено-достъпни зарядни станции в Югоизточна Европа и Балтика. Тази значима инвестиция ни позволява да продължим развитието на широкомащабни паркове за зареждане на EV по основните магистрали. Горди сме да си сътрудничим с E.ON и ZSE, за да насърчим прехода на Европа към по-чиста и устойчива мобилност“, заяви Стефан Спасов, главен изпълнителен директор на Eldrive.
Проектът DRIVE-E е съфинансиран от Европейския съюз по Механизма Инфраструктура за алтернативни горива (AFIF) II. Инструментът е ключов за амбициозния стремеж на ЕС да разшири инфраструктурата за зареждане в TEN-T мрежата, правейки товарния и пътническия транспорт в Европа по-ефективен и устойчив. Втората фаза на AFIF (2024-2025 г.) стартира през февруари 2024 г. с общ бюджет от 1 милиард евро.