Безспорно 2008-а беше добра година за бизнеса с нови автобуси в България. Представените на нашия пазар 16 марки автобуси и 9 марки микробуси се справиха с предизвикателствата є с различен успех, но като цяло резултатите им сочат, че автобусният бранш засега е един от най-малко засегнатите от финансовата криза.
Безспорно 2008-а беше добра година за бизнеса с нови автобуси в България. Представените на нашия пазар 16 марки автобуси и 9 марки микробуси се справиха с предизвикателствата й с различен успех, но като цяло резултатите им сочат, че автобусният бранш засега е един от най-малко засегнатите от финансовата криза.
Застой в туристическия клас
2008 г. потръгна устремно за българските търговци на туристически автобуси. Само за първото шестмесечие те декларираха, че са успели да пласират на пазара 172 нови автобуса, с което почти изравниха резултата от пред-ходната 2007 година (190 бр.). На тази база можеше да се очаква, че ръстът за цялата 2008-а може да достигне дори 100%. Уви, това не само че не се случи, но и с реализираните 185 бр. даже не се достигна нивото от 2007 г.
Възниква въпросът, възможно ли е за цялото второ полугодие в страната да се продадат само 13 туристически лайнера? Кратка справка със статистиката ни от бр. 7/2008 на АВТОБУСИ сочи нещо крайно любопитно – тогава трима от вносителите на нови автобуси са се похвалили с такива продажби за периода януари-юни, каквито така и не са успели да достигнат чак до декември?! Други пък са ни подали противоречащи си данни за разпределението на продажбите си между двете категории – туристически и междуградски.
В крайна сметка се оказва, че реалното съотношение в продажбите между първата и втората половина на годината е от порядъка на 4:1. Основната причина за това неравномерно разпределение е в изпълнението на няколко големи поръчки през пролетта, например 23 бр. Noge от моделите Touring и Titanium и още 13 бр. Cobra GL-9L за превозвача Юнион-Ивкони.
Благодарение на мащабното пазаруване на Юнион-Ивкони Noge Touring оглавява ранглистата на най-продаваните туристически модели (с дължина над 10 м) с общо 26 доставки през цялата 2008 г. След него се нарежда Mercedes-Benz Tourismo с 20 бр., които обаче са били предпочетени от доста повече транспортни фирми (най-големият клиент на Mercedes-Benz е фирма Ентуртранс с 5 бр. Tourismo).
На трета позиция е Bova Futura FHD с 16 продажби, което представлява почти двойно намаление за марката в сравнение с предходната година. Все пак и това е достатъчно на холандския модел, за да излезе с едни гърди пред дългогодишния бестселър у нас Temsa Safari HD (14 бр.).
Сред туристическите автобуси с дължина под 10 м се открояват Isuzu Turquoise (28 бр.) и Temsa Opalin (8 бр.). Новият 7-метров BMC Midilux L (3 бр.) само за последните 2–3 месеца от годината успя да се изравни по популярност с вече доказания 9-метров модел BMC Probus 850 (4 бр.).
66% повече регистрации на междуградски автобуси
През 2008 година в страната бяха продадени 208 нови междуградски автобуса, което е с 2/3 повече спрямо 2007 г. За съжаление този успех не се дължи на добрата воля на превозвачите и на автобусните дилъри от различни региони на България за обновяване на парковете, а най-вече на големите търгове на Министерството на образованието и науката, което през изминалите 12 месеца се сдоби със 146 бр. Isuzu Turquoise.
Още 51 междуградски автобуса към статистиката ни добави и другият традиционно силен участник в търговете на МОН – Hyundai. Въпреки че конструкцията на модела County е леко морално остаряла, особено по стандартите на Европейския съюз, явно корейският производител има какво да предложи на българския пазар.
Продажбите на останалите, представени у нас, марки бяха съвсем епизодични – 3 бр. Temsa Tourmalin, 2 бр. Tedom L12G, още 2 бр. Otokar Navigo и 1 бр. MAN Lion’s Regio.
Големи търгове за градски автобуси
Дългоочакваните конкурси за градски автобусни линии в София и Пловдив, провели се през 2008 г., се отразиха изключително благотворно върху пазара на нови градски автобуси, който нарасна с над 80%. Най-голям дял в реализираните общо 147 продажби има BMC с 50 доставки от модела Belde 250, повечето от които са изцяло нископодови. За отбелязване е, че само 10 от тях са в продължение на голямата (за 50 бр.) миналогодишна поръчка на Градски транспорт – Пловдив, а останалите 40 са разпределени между по-малки превозвачи.
Въпреки че само столичната общинска фирма СКГТ закупи наведнъж 35 бр. Mercedes-Benz Conecto, щутгартският модел остана на второ място в класацията по продажби на градски автобуси. Другата фирма, чийто предпочитан модел е Conecto – Карат С, се сдоби с още 6 броя от него, но даде сериозна заявка за още много покупки през 2009 г.,
спечелвайки два от трите лота на конкурса за 49 линии в София (за трите лота ще са нужни около 200 нови автобуса).
Третият ключов играч в градския сегмент – Cobra, реализира 30 продажби от модела GD-272, предимно за Юнион-Ивкони. 19 автобуса към статистиката добави и чешкият „новобранец“ Tedom, чийто метанов модел C12G беше избран от СКГТ (9 бр.) и от бургаската фирма за обществен транспорт (10 бр.). Големият губещ в така създадената ситуация на „глад“ за нови градски автобуси беше Temsa, чийто нов нископодов модел Avenue ще дебютира у нас през т.г.
Повече регистрации на нови микробуси
714-те реализирани на българския пазар нови микробуси през 2008 г. отговарят на увеличение със 75% спрямо предходните 12 месеца. С най-голяма заслуга за това отлично постижение е новият лидер на пазара в този сегмент – Citroën, чийто модел Jumper регистрира 266 продажби (+220,5%). Ръстът на досегашния първенец в класа на микробусите – Peugeot Boxer, също беше сериозен (+70,2% до 223 бр.), но това му достигна само за второто място в тазгодишната класация.
Ford Transit (102 бр., +21,4%) и Irisbus IVECO Daily (64 бр., +20,8%) запазиха водещите си позиции на пазара, но не успяха да се възползват по най-добрия начин от нарасналото търсене на пътнически автомобили за обслужване на маршрутни линии. Булавто – фирмата, отговаряща за пътническите трансформации на Irisbus IVECO Daily, може да се похвали и с 36 трансформирани микробуса Renault Master.
Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter, Opel Movano и FIAT Ducato не промениха отрицателното си отношение към извършваните в България транс-
формации и през 2008 г. продължиха да предлагат на нашия пазар само заводски пътнически модификации на своите модели. Естествено, по-високите им цени не им помогнаха в битката за по-голям пазарен дял.
Какво ни чака през 2009-а
Въпреки че автобусите са най-скъпите превозни средства на пътя (затова и осигуряването на финансови средства за покупката им е най-трудно), повечето от техните дилъри очакват продажбите им да запазят темповете си на развитие и през 2009 г. Оптимизмът им се дължи на няколко комплексни фактора: провеждането на нови конкурси за градски линии, неизбежното обновяване на тотално остарелия автобусен парк за междуградски превози, конструирането и очакваното пускане в производство на редица нови модели.
От друга страна, въпросните нови модели задължително ще трябва да отговарят на строгите екологични изисквания Евро-4 (а от догодина и на Евро-5) и това неизбежно ще отрази и на цената им. При действащото в момента законодателство, толериращо безпрепятствения внос на употребявани превозни средства, мнозина превозвачи ще бъдат изправени пред дилемата дали да купят нови или употребявани автобуси. Дано по-малко от тях да решат да пестят за сметка на безопасността и комфорта на пътниците!