Читател яростно ме обвини по телефона в пристрастно представяне на ПТП у нас, че и в манипулиране на данните за „оневиняване на камионджиите”. Повод бе материалът „Митове и истини за товарните автомобили” (бр. 10/2008 на КАМИОНИ). Телефонният ми опонент не пожела да се представи, но ще му отговоря, за да се знае кой какъв принос има в самоизтреблението по пътищата.
Читател яростно ме обвини по телефона в пристрастно представяне на ПТП у нас, че и в манипулиране на данните за „оневиняване на камионджиите”. Повод бе материалът „Митове и истини за товарните автомобили” (бр. 10/2008 на КАМИОНИ). Телефонният ми опонент не пожела да се представи, но ще му отговоря, за да се знае кой какъв принос има в самоизтреблението по пътищата.
Да, пристрђстен съм, както и цялото ни издание, към истината. Затова намерих официална информация за ПТП през последните 3 години – периода, през който неспирният внос основно на стари автомобили накара и без това тясната „дрешка“ на пътната инфраструктура да пука по всички шевове. Благодаря за любезното съдействие на пресцентъра на МВР и на ръководството на Пътна полиция за предоставените официални данни, които ползвам по-нататък.
И така: към края на 2008 г. в страната са били регистрирани в движение 2 340 000 леки автомобила, 270 000 товарни автомобила (с допустима пълна маса над 3,5 тона) и 25 000 влекача. Да прибавим всички останали МПС, вкл. за обществен транспорт, и ето, че средно на всеки двама от българите, постоянно живеещи в страната, се пада почти едно превозно средство. Прекалено много за слабо развитата пътна мрежа.
Средно за страната през последните 3 години* от водачите на пътни превозни средства, загинали при ПТП, тези на товарни автомобили, влекачи с полуремаркета и ремаркета и специални автомобили са между 4% и 7,49%. При това налице е намаляване и на абсолютния брой загинали водачи на товарни автомобили, и на относителния им дял. През същите 3 години от загиналите водачи тези на леки автомобили са между 67,5% и 70,8%.
Следователно при съотношение на автомобилите „леки/товарни“ 8:1 смъртността при водачите на леки автомобили е по-висока (от порядъка на 10 до 17:1). В действителност картината е още по-неблагоприятна,защото почти всички от регистрираните товарни автомобили участват интензивно в движението, докато много от леките се използват епизодично – факт, който статистиката няма как да отчете.
Още по-висок е рискът при ПТП за пътниците в леките автомобили: през 2006 г. 80% от убитите пътници са пътували именно с леки автомобили, през 2007 г. делът им вече е над 88%. Тук „приносът“ на товарните автомобили е значително по-малък: между 6,3% и 4,8%.
Кой как разбира ограниченията
Организаторите на кампанията за ограничаване на тежките товарни превози я сочат като решение. Всъщност те отклоняват вниманието от основния проблем: държавната администрация не успява дори да поддържа съществуващата пътна мрежа, да не говорим за разширяването и модернизирането й.
Това е, което създава проблемите на десетки селища, през които транзитното движение изобщо не трябва да минава – нито в почивни, нито в работни дни. Другият тежък проблем е, че повечето пътища нямат капацитет да пропускат автомобилни потоци със силно различаваща се динамика, каквито са леките и товарните.
За разлика от кампанията много разумно и балансирано е предложението на началника на Пътна полиция, комисар Стратиев. Становището му е в полза на гъвкаво решение, а не за тотална забрана на движението на товарните автомобили през почивните дни. Той е за ограничаване на товарния трафик във времето на интензивното движение на граждани с леки автомобили, напр. петък следобед и неделя следобед и привечер, което би облекчило движението и ще намали ненужните рискове.
Мнението на комисар Стратиев е, че в събота пътищата са пусти от леки автомобили и товарните спокойно биха могли да се движат, като и в неделя до обяд. Сходна е и ситуацията при повече почивни дни: проблемни са първият и последният. Освен това се има предвид не спиране в цялата страна, а по отделни направления и участъци, съобразно условията както за лятото, така и през зимата. По магистралите движението на товарни автомобили да не се ограничава, но да е разрешено само в 1 лента. Комисарят е привърженик на решения, съобразени с конкретните условия, а не на „твърди“ схеми, които са безсмислени, а ще създадат и проблеми. Изключение от ограниченията, както навсякъде по света, ще се прави за автомобилите, превозващи бързоразвалящи се товари.
„Трябва да се избере най-гъвкавото решение, което удовлетворява водачите и на леките, и на товарните автомобили, а при този вариант няма никакъв конфликт“, казва комисар Стратиев. И допълва: „Като говорим, че в България към момента няма ограничения, трябва да си дадем сметка, че всички транзитно пътуващи през страната се стремят да влязат у нас, за да се движат точно в почивните дни – нещо, за което в съседните страни има едни или други ограничения. По този начин привличаме товарни автомобили в почивните дни“.