• Вход
No Result
View All Result
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание Камиони » Още митове и истини за товарните автомобили

Още митове и истини за товарните автомобили


01.02.2009
A A
BTP
Reading Time: 1 min read
Още митове и истини за товарните автомобили

Читател яростно ме обвини по телефона в пристрастно представяне на ПТП у нас, че и в манипулиране на данните за „оневиняване на камионджиите”. Повод бе материалът „Митове и истини за товарните автомобили” (бр. 10/2008 на КАМИОНИ). Телефонният ми опонент не пожела да се представи, но ще му отговоря, за да се знае кой какъв принос има в самоизтреблението по пътищата.

Читател яростно ме обвини по телефона в пристрастно представяне на  ПТП у нас, че и в манипулиране на данните за „оневиняване на камионджиите”. Повод бе материалът „Митове и истини за товарните автомобили” (бр. 10/2008 на КАМИОНИ). Телефонният ми опонент не пожела да се представи, но ще му отговоря, за да се знае кой какъв принос има в самоизтреблението по пътищата.

Да, пристрђстен съм, както и цялото ни издание, към истината. Затова намерих официална информация за ПТП през последните 3 години – периода, през който неспирният внос основно на стари автомобили накара и без това тясната „дрешка“ на пътната инфраструктура да пука по всички шевове. Благодаря за любезното съдействие на пресцентъра на МВР и на ръководството на Пътна полиция за предоставените официални данни, които ползвам по-нататък.
И така: към края на 2008 г. в страната са били регистрирани в движение 2 340 000 леки автомобила, 270 000 товарни автомобила (с допустима пълна маса над 3,5 тона) и 25 000 влекача. Да прибавим всички останали МПС, вкл. за обществен транспорт, и ето, че средно на всеки двама от българите, постоянно живеещи в страната, се пада почти едно превозно средство. Прекалено много за слабо развитата пътна мрежа.
Средно за страната през последните 3 години* от водачите на пътни превозни средства, загинали при ПТП, тези на товарни автомобили, влекачи с полуремаркета и ремаркета и специални автомобили са между 4% и 7,49%. При това налице е намаляване и на абсолютния брой загинали водачи на товарни автомобили, и на относителния им дял. През същите 3 години от загиналите водачи тези на леки автомобили са между 67,5% и 70,8%.
Следователно при съотношение на автомобилите „леки/товарни“ 8:1 смъртността при водачите на леки автомобили е по-висока (от порядъка на 10 до 17:1). В действителност картината е още по-неблагоприятна,защото почти всички от регистрираните товарни автомобили участват интензивно в движението, докато много от леките се използват епизодично – факт, който статистиката няма как да отчете. 
Още по-висок е рискът при ПТП за пътниците в леките автомобили: през 2006 г. 80% от убитите пътници са пътували именно с леки автомобили, през 2007 г. делът им вече е над 88%. Тук „приносът“ на товарните автомобили е значително по-малък: между 6,3% и 4,8%.

Кой как разбира ограниченията

Организаторите на кампанията за ограничаване на тежките товарни превози я сочат като решение. Всъщност те отклоняват вниманието от основния проблем: държавната администрация не успява дори да поддържа съществуващата пътна мрежа, да не говорим за разширяването и модернизирането й.
Това е, което създава проблемите на десетки селища, през които транзитното движение изобщо не трябва да минава – нито в почивни, нито в работни дни. Другият тежък проблем е, че повечето пътища нямат капацитет да пропускат автомобилни потоци със силно различаваща се динамика, каквито са леките и товарните.
За разлика от кампанията много разумно и балансирано е предложението на началника на Пътна полиция, комисар Стратиев. Становището му е в полза на гъвкаво решение, а не за тотална забрана на движението на товарните автомобили през почивните дни. Той е за ограничаване на товарния трафик във времето на интензивното движение на граждани с леки автомобили, напр. петък следобед и неделя следобед и привечер, което би облекчило движението и ще намали ненужните рискове.
Мнението на комисар Стратиев е, че в събота пътищата са пусти от леки автомобили и товарните спокойно биха могли да се движат, като и в неделя до обяд. Сходна е и ситуацията при повече почивни дни: проблемни са първият и последният. Освен това се има предвид не спиране в цялата страна, а по отделни направления и участъци, съобразно  условията както за лятото, така и през зимата. По магистралите движението на товарни автомобили да не се ограничава, но да е разрешено само в 1 лента. Комисарят е привърженик на решения, съобразени с конкретните условия, а не на „твърди“ схеми, които са безсмислени, а ще създадат и проблеми.  Изключение от ограниченията, както навсякъде по света, ще се прави за автомобилите, превозващи бързоразвалящи се товари. 
„Трябва да се избере най-гъвкавото решение, което удовлетворява водачите и на леките, и на товарните автомобили, а при този вариант няма никакъв конфликт“, казва комисар Стратиев. И допълва: „Като говорим, че в България към момента няма ограничения, трябва да си дадем сметка, че всички транзитно пътуващи през страната се стремят да влязат у нас, за да се движат точно в почивните дни – нещо, за което в съседните страни има едни или други ограничения. По този начин привличаме товарни автомобили в почивните дни“.


Други публикации от категорията

Great Wall Motor представи нова гама от автомобили за българския пазар

10.11.2025

Мисия и тест с новия Ford Е-Transit Courier

07.11.2025

Видео - КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

06.11.2025

Видео - Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

06.11.2025

Новият брой 9 за 2025 г. на списание КАМИОНИ е на пазара

05.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
MAN с премиерен TGS камион за земеделие на Agritechnica 2025

MAN с премиерен TGS камион за земеделие на Agritechnica 2025

10.11.2025
Great Wall Motor представи нова гама от автомобили за българския пазар

Great Wall Motor представи нова гама от автомобили за българския пазар

10.11.2025
Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

07.11.2025
Мисия и тест с новия Ford Е-Transit Courier

Мисия и тест с новия Ford Е-Transit Courier

07.11.2025
КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

Видео – КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

06.11.2025
Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

Видео – Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

06.11.2025
В момента няма други публикации по темата.
Новият брой 9 за 2025 г. на списание КАМИОНИ е на пазара

Новият брой 9 за 2025 г. на списание КАМИОНИ е на пазара

05.11.2025
MAN Truck & Bus отчете стабилни резултати за първите 9 месеца на 2025 г.

MAN Truck & Bus отчете стабилни резултати за първите 9 месеца на 2025 г.

04.11.2025
КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

20.10.2025
Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

Видео – Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

06.11.2025
Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

26.10.2025
Mercedes-Benz Vans преоткрива транспортера с бъдещия Sprinter

Mercedes-Benz Vans преоткрива транспортера с бъдещия Sprinter

27.10.2025
затвори
затвори
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Ново в БГ
  • Пазари
  • За бизнеса
  • Н.В. Клиентът
  • Борса Камиони
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Интересно
  • Е-списания
  • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Кат. Авт. за работа
  • спр. Кой какъв е
  • bageri.bg
  • logistika.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с kamioni.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Начало
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Ванове
  • Камиони
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Н.В. Клиентът
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Bageri.bg
  • Logistika.bg
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Каталог Автомобили за работа
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Борса Камиони
  • Абонамент
  • Интересно

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT