Реплика на престижната Международна награда за пикап 2024/25 (IPUA 2024/25) получи Moto-Pfohe, официален вносител на Ford за България. Носител на приза е безкомпромисният Ford Ranger, а оригиналната статуетка бе връчена от Лъчезар Апостолов, българският представител в международното жури Ван на годината, присъждащо наградата. Наградата прие Петя Табакова, бранд мениджър на Ford за България.
Награждаването на Ranger се състоя на 2376 м надморска височина на покрива на Стара Планина, след няколкочасов епичен преход по 40-километровия офроуд маршрут между Калофер и връх Ботев. Два пикапа Ford Ranger от едно от най-високите и многофункционални нива на оборудване за модела – Wildtrak безкомпромисно преодоляха трасето в нетипични за края на лятото условия – видимост не повече от 3 метра, заради непрогледна мъгла, силен и бръснещ страничен вятър, постоянен проливен дъжд, падащи с височината температури, които на върха не надвишаваха 6 градуса…
В тричасовата експедиция нагоре двата пикапа разполагаха и със серозен ескорт, съставен от най-безкомпромисните офроудъри в гамата на синия овал – хищният пикап Ford Ranger Raptor и Ford Bronco – тежката артилерия SUV-портфолиото на производителя.
Стартът на изкачването на връх Ботев, станало вече традиционно за офроуд гамата на Ford, представена у нас, бе на централния площад в Калофер. Там почти летните температури – около 20 градуса с нищо не предвещаваха драмата която предстои.
Колоната уверено напредваше по тесния и виещ се към върха път, осеян с големи остри камъни и прорязан от дълбоки коловози. Всичко беше като детска игра за четирите машини. Двата пикапа Wildtrak, оборудвани с могъщия 3-литров, V6 двигател с максимална мощност 240 к.с. и чудовищен въртящ момент от 600 Нм не признаваха никакви препятствия по пътя. 10-степенната автоматична предавателна кутия избираше и сменяше прецизно предавките в точния момент, за да осигури максимална тяга, винаги когато е необходимо. Във всеки един момент електронно управляемите офроуд системи на пикапите бяха в помощ на водачите им. Шестте, предварително настроени и избираеми от водача режими на силовата линия пък бяха готови да посрещнат всякакви условия и да държат всъдеходите в перфектна кондиция, независимо от настилката и терена.
На височина от около 1500 м, обаче най-капризният връх в българските планини показа сприхавия си нрав. Буквално за няколко минути зимата дойде и адреналинът се вдигна. Не че четирите машини изпитаха някакви затруднения, но истинското изпитание беше за водачите им.
При почти пълната липса на видимост в отделни моменти, те трябваше да удържат и водят уверено машините по виещия се нагоре тесен път. Почти през цялото време от едната страна на трасето имаше пропаст или стръмен сипей, а от другата остри и назъбени скали. Връх на изпитанието беше преминаването през някой от десетките обратни завои и множеството серпентини по пътя нагоре.
На връх Ботев участниците в конвоя бяха посрещнати от традиционната паница боб в столовата на малката туристическа спалня и от дъжд, примесен със сняг.
След връчването на наградата колоната тръгна надолу. Слизането към Калофер в непроменените и неочакваните зимни условия изискваше не по-малко концентрация, но оборудването на автомобилите отново оказа неоценима помощ на водачите им при удържането на тежките машини по наклона. Така след още два часа и половина офроуд ескортът бе в Калофер.
Международната награда за пикап се присъжда на всеки две години от секция на експертното международно жури Ван на годината. В него участват 24 журналисти, специализирани в лекотоварните автомобили. Те идват от 24 европейски държави. 17 от тях формират секцията, която присъжда IPUA, след провеждане на паралелни тестове на кандидатите за приза. Тридневният тест, след който Ranger бе избран за победител се проведе в областта Атика в Гърция. Така в седмото издание на IPUA, шестото поколение на бестселъра Ranger, допълни колекцията от титли в надпреварата, спечелени от предходните генерации на модела през 2013 г. и 2020 г.
Новото поколение на най-успешния еднотонен пикап на европейския пазар стъпва на традициите на предишните генерации на модела, надгражда ги сериозно, като заявява, че ще продължи да бъде лидер. За това говори и големия брой деривати на Ranger, които се предлагат при новото поколение на модела.
За новото поколение на Ford Ranger с пълна сила важи максимата „Колкото повече, толкова повече“. Моделът вече има не просто нива на оборудване, а цели 7 деривата, без броим Raptor. Оборудването на всяко от тях, конфигурацията на силовата линия и дори основните светлини, броните и външните декорации, както и материалите, използвани в салона, са съобразени с това към каква употреба е ориентиран повече конкретния вариант – като работна кола, предимно като офроудър, за комфортно пътуване на дълги разстояния, за свободното време…
В Гърция Ford представи Ranger с два типични офроудъра – Wildtrak X и Tremor и с две от ориентираните към повече лукс, но без компромис с проходимостта, изпълнения – Wildtrak и върховото, оборудвано с много хром и лъскави елементи ниво Platinum. Отсъстваха първите три нива – XL, който е с единична кабина, XLT – с двойна къса кабина и четиривратият Limited. Raptor, както споменахме, в това състезание е самостоятелен играч.
На пътя всички варианти на Ranger впечатлиха журито с удобство, ергономия за водача, комфорт на високо ниво, материалите и изработката на елементите в салона, множеството системи за сигурност… Луксозните Wildtrak и Platinum разчитаха на новия 3-литров V6 турбодизел на Ford с мощност 240 к.с и максимален въртящ момент от 600 Нм. При новия Ranger се предлага и 4-цилиндровият редови 2-литров битурбодизел с мощност 210 к.с., който е предпочетен при всички офроуд фокусирани версии, заради по-лесната дистрибуция на теглото в пикапа.
Много са ъпгрейдите при новото поколение на Ranger – от далеч по-внушителния външен вид, през увеличената следа, новата електронно контролирана система 4WD с предварително зададени избираеми режими за офроуд при Wildtrak X и Tremor, до изцяло обновения кокпит с 12-инчов сензорен екран на централната конзола.
Извън пътя всички версии на Ranger са отлични и безотказни. Предлагат достатъчно мощ и изход от всяка ситуация. Безспорно най-многофункционален е Wildtrak X, за който производителят казва, че е фокусиран върху всички възможни приложения. А комфортът дори в по-спартанския Tremor е на високо ниво.
Следващият тест за определяне на носителя на Международната награда за пикап 2026/27 ще се проведе през есента на следващата година в една от страните, участващи в журито. За журито – https://van-of-the-year.com/.
Видео от изкачването на връх Ботев – в YouTube канала на Българска транспортна преса.