Изложението IAA Transportation, провеждано на всеки две години в Хановер, е най-голямото събитие в света на индустриалните превозни средства. На него всеки производител се стреми да покаже най-важното и най-доброто от себе си. Ето защо IAA Transportation e е мястото, където се очертават тенденциите в този бранш.
Екип на КАМИОНИ прекара два дни на изложението в Хановер и ето няколко общи тенденции при автомобилите за работа, които забелязахме:
- Производителите на камиони са готови с електрическите си камиони и предлагат варианти за почти всякакви приложения. Техническите решения, които са избрали, се различават както по силовите си линии, така и по типа на избраните батерии. Някои производители са малко по-напред по отношение на серийното производство, при други предстои от следващата година.
- Тясното място за електрификацията на транспорта е публичната инфраструктура. Както каза Карин Родстрьом, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Truck: За да се постигнат целите за декарбонизация на транспорта, до 2030 г. в Европа трябва да има 35000 публични зарядни станции. Спрямо сегашното състояние това означава, че всеки месец е необходимо да се изграждат по 400 станции. Така че главните изпълнителни директори на всички големи европейски производители на товарни автомобили изпратиха послания към политиците да се ускори изграждането на мрежата от бързи зарядни станции за товарни автомобили.
- Водородът присъства все повече и повече като необходимото гориво, за се изпълнят целите за намаляване на въглеродния отпечатък от транспорта. При това се работи, както върху варианти на двигатели с вътрешно горене, които работят с водород, така и за камиони с горивни клетки и водород. Серийното производство на такива камиони ще видим най-рано през 2027 г.
- Най-напреднали в електрификацията са лекотоварните автомобили. В Хановер със солидни експозиции се представиха всички големи европейски производители на ванове, като електрически версии имат почти всичките им модели. Хибридите също все още са застъпени сериозно, а водородните задвижвания напредват все повече. Трябва да се отбележи сериозната конкуренция на китайските марки, както и на малки и все още неизвестни компании, които в лекотоварния сегмент залагат само и единствено на електрически задвижвания, които навлизат вече дори и при пикапите им.
- За първи път на изложението има толкова много производители от Китай и Далечния Изток, при това както на камиони и ванове, така и на различни компоненти
- Европейските производители на камиони изграждат ключови партньорства, както помежду си, така и с IT и стартъп компании, които да им помогнат при трансформацията към транспорт с нулеви емисии. Целта е да се фокусира ноу-хау, да се организира производство за основни елементи като горивни клетки и батерии в Европа, както и да се стимулира развитието на зарядната инфраструктура.
- Наредъкът при електрификацията на ремаркетата и полуремаркетата също е ясно забележим. Докато преди по отношение на електрификацията се говореше повече за концептуални идеи, сега вече се предлагат готови продукти. Освен това телематичните услуги включват все повече и повече възможности.