Съветът на Европейския съюз прие преработения регламент относно стандартите за емисии на CO2 за тежкотоварни превозни средства.
Новият регламент очертава по-строг график за намаляване на емисиите от първоначално планирания, като целта е 90% намаление на емисиите от нови камиони, автобуси и междуградски автобуси до 2040 г. в сравнение с нивата от 2019 г.
Новите правила, официално приети от Съвета на Европейския съюз на 13 май 2024 г., определят по-строги цели за намаляване на емисиите за камиони, междуградски и градски автобуси. Тези цели са предназначени да насърчат разработването и приемането на технологии с нулеви емисии в сектора на тежкотоварните превозни средства, който понастоящем е отговорен за над една четвърт от емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт в ЕС.
Първоначално само тежките камиони над 16 тона бяха обхванати от целите за намаляване на CO2. Ревизираният регламент вече обхваща по-широка гама от превозни средства, включително по-малки камиони, градски автобуси, туристически автобуси и ремаркета.
Целта за намаление от 15% за 2025 г. остава непроменена. За следващите години обаче е предвидено значително ускорение на темпото на декарбонизация:
– 45% намаление на емисиите от 2030 г. (спрямо предложени по-рано 30%).
– 65% намаление на емисиите от 2035 г.
– 90% намаление на емисиите от 2040 г.
За по-нататъшната декарбонизация на градския транспорт регламентът въвежда доста амбициозна цел за градските автобуси. До 2030 г. 90% от всички нови градски автобуси трябва да бъдат с нулеви емисии, а конвенционалните модели трябва да бъдат напълно премахнати до 2035 г.
ЕС признава необходимостта от намирането на баланс между намаляването на емисиите и запазването на конкурентоспособността на индустрията. Регламентът има за цел да стимулира иновациите в чистите технологии, като същевременно гарантира плавен преход за производителите, изтъкват от Брюксел.
Регламентът ще бъде официално публикуван в правния вестник на ЕС и ще влезе в сила 20 дни по-късно. Европейската комисия ще направи ревизия на ефективността на новите мерки през 2027 г. Тази ревизия може да включва разработването на стандартизиран метод за оценка на емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл на тежкотоварните превозни средства.
По-строгите стандарти за емисии са част от по-широкия законодателен пакет на ЕС „Fit for 55“, който има за цел да постигне нетно намаление на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. Крайната цел е ЕС да стане неутрален по отношение на климата до 2050 г.