Пробег от 500 км с едно зареждане, възможност за дневен пробег от 1000 км, с междинно зареждане, батерия от над 600 кВтч, полезен товар – 22 тона и допустима максимална маса на композицията – 44 тона… Това са само част от впечатляващите характеристики на новия изцяло електрически тежкотоварен камион Mercedes-Benz eActros 600, който идва с амбицията да прекрои тотално стандартите за технологии, устойчивост, дизайн и рентабилност в превозите на дълги разстояния.
Бляскавата световна премиера на новия Mercedes-Benz eActros 600 се състоя на плаца на Break Autohof & Lunch – една от най-новите и най-модерни стоянки за тежки камиони, разположена на около 60 км южно от Хамбург, край магистралата водеща към Хановер. Мястото бе избрано неслучайно. Освен, че това е едно от най-модерните и съвременни съоръжения, обслужващи тежкотоварния трафик в Германия, тук, освен просторен паркинг, бензиностанция, тоалетни с душове, хотел, ресторант има монтирани вече и доста електрически зарядни, като част от тях са с мощност 300 кВт и са готови да посрещнат електрическите камиони.
Завесата пред новия eActros 600 бе вдигната в специално изградена за случая зала с амфитеатрален салон, пред стотици журналисти от цял свят и може би – хиляди следящи премиерата на живо по интернет. А след официалната премиера на отделни работни групи, поканените журналисти имаха възможност да се запознаят с основните детайли при различните компоненти, системи и функции на новия електрически флагман на Mercedes-Benz. Ден преди премиерата пък членовете на международното жури Камион на годината, сред които и редактор от списание КАМИОНИ не само да разгледаха детайлно електрическия камион, но и го усетиха на пътя като пасажери в половинчасова обиколка на района. Като водачи пък те изпробваха останалите електрически камиони в гамата на Mercedes-Benz, които вече се произвеждат или са готови за производство в серии – еActros CITY 300, еActros 400, еEconic.
Charged To Change
Зареден за промяна – под това мото мина премиерата на новия eActros 600. Защото с показателите си, недостигани до сега от друг електрически камион на марката, eActros 600 трябва да зададе нови стандарти – по отношение на технология, устойчивост, дизайн и рентабилност в сферата на автомобилния транспорт и в трансформацията му към безкарбоново бъдеще. За това при премиерата Карин Радстрьом, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Trucks отбеляза: „eActros 600 символизира трансформацията на автомобилния товарен транспорт към въглеродна неутралност както никой друг камион с трилъчевата звезда. Той притежава изключително иновативна задвижваща технология, която може да предложи на нашите клиенти висока енергийна ефективност и следователно рентабилност. Това прави навлизането в е-мобилността още по-привлекателна за операторите на автопаркове.“
eActros 600
Означението на модела идва от високият капацитет на батерията – 621 кВтч. Батериите са три, с общо тегло около 4,5 т, разположени напряко в долната част на шасито, зад кабината. За да се осигури пространство за монтажа им колесната база е пораснала до 4 м, при 3,7 м за стандартния дизелов влекач. Задвижваща е задната ос, която е електрическа, 800-волтова и е собствена разработка и производство на Mercedes-Benz. Към стандартен заден мост на марката са интегрирани двата електродвигателя. Ситуирани са пред главното предаване и всеки от тях е с планетарна предавателна кутия с 4 предавки. Двата електродвигателя работят едновременно и заедно задвижват и двете двигателни колела. Мощността им е 400 кВт, при пикова мощност 600 кВт. Характерно е, че когато не е необходима голяма мощност, системата изключва единия или двата електродвигателя и придвижването да става с намалена консумация на енергия.
Тази конфигурация позволява еActros 600 да постигне пробег с едно зареждане до 500 км, което е абсолютно възможно, след като при тестовите пътувания преди премиерата се видя, че средният разход на енергия – при общо тегло на композицията от 32 т, дъждовно време и мокра настилка, се движи около 120 кВтч/100 км. Изводът е, че eActros 600 ще може да има дневен пробег от над 1000 км, ако регулярните почивка на водача от 45 минути на всеки 4,5 часа се използват за бързо дозареждане на батериите, дори зарядната станция да не е мегаватова.
Защото батериите позволяват бързо зареждане с постоянен ток (DC) с мощност до 400 кВт, а около 60 на сто от превозите на дълги разстояния на клиентите на Mercedes-Benz Trucks в Европа са под 500 км. За останалите 40%, обаче отчитат от Mercedes-Benz Trucks е жизненоважно непрекъснатото разширяване и усъвършенстване на обществената инфраструктура за зареждане. Стандартно eActros 600 идва с куплунг за зареждане CCS. Камионът обаче е подготвен и може да има втори куплунг за мегаватово зареждане (MCS) с мощност над 1 мВт, веднага след като тази технология бъде стандартизирана. Тогава батериите на камиона могат да се зареждат от 20 до 80 процента за около 30 мин.
Ефективна LFP технология за батериите
eActros 600 има три батерии, всяка с 207 кВтч. Те предлагат общ инсталиран капацитет от 621 кВтч с 95 на сто използваем капацитет. Батериите са базирани на литиево-желязо-фосфатна клетъчна технология (LFP) и се характеризират с дълъг експлоатационен живот. Инженерите по разработката в Mercedes-Benz Trucks са проектирали eActros 600, да отговори на същите изисквания за издръжливост на превозното средство и компонентите като конвенционалния Actros за дълги разстояния – или до 1,2 милиона км за 10 години експлоатация. След този период на използване състоянието на батерията трябва да е над 80 процента.
Приложената иновативна технология за задвижване Predictive Powertrain Control повишава ефективността на рекуперацията на енергия по време на движение. В зависимост от ситуацията водачът може да избира между пет различни нива на рекуперация. Шофирането с един педал се активира опционално на сензорния екран в цифровия кокпит. При този режим отпускането на газта забавя автомобила и рекуперира енергия при минимално задействане на механичната спирачка.
eActros 600 разполага с изпитаната функция за предвидливо шофиране PPC, която е адаптирана към електрическо задвижването. Системата отчита топографията, кръстовищата, пътните знаци и прилага най-ефективния стил на шофиране. Тя вече използва информация за маршрута от навигационната система, което улеснява предвиждането на ситуацията напред. Това позволява на водача да избягва ненужни спирания и ускорявания, а батерията се използва възможно най-ефективно.
Mercedes-Benz Trucks предлага две силоотводни точки при eActros 600. Електро-механичният силоотвод е за управление на хидравлично или механично работно оборудване при самосвални ремаркета, ремаркета с плъзгащи се подове или силозни полуремаркета. Освен това е налична и електрическа силоотводна точка за постоянен или променлив ток, предназначена за захранване на хладилни надстройки и ремаркета. Мощността й може да бъда от 22 до 90 кВт.
Рентабилност на превозите
Новият eActros 600 е проектиран технически за брутна максимална маса до 44 т. В комбинация със стандартно полуремарке влекачът може да превозва полезен товар до 22 т в ЕС, като в някои случаи националното законодателство може да разрешава и по-висок полезен товар. Въпреки теглото на батериите да е 4,5 т, eActros 600 тежи около 10 т и е само с около 3 т по-тежък от конвенционалния дизелов модел. Това е постигнато, както с олекотяване на конструкцията, така и заради липсата на дизеловия двигател и трансмисията към него. Окачването е стандартно, но товароносимостта и на предния и на задния мост е повишена. В резултата полезният товар е само с около 3 т по-нисък от максималния товар, който пренася композиция със стандартен влекач.
Според производителя електрическият ще постави нови стандарти в превозите и в дългосрочен план ще замени повечето дизелови камиони във важния сегмент на транспорта на дълги разстояния. Концепцията на Mercedes-Benz Trucks е да предложи на клиентите холистично решение, състоящо се от технология за електрически превозни средства, консултации, инфраструктура за зареждане и сервизни услуги.
Цената на електроенергията и тол системата са обаче решаващи за рентабилността на eActros 600 при сравнението с дизеловите камиони, отчитат от Mercedes-Benz Trucks. Както и за периода от време, за който операторите на автопаркове могат да постигнат паритет на разходите със сравним дизелов камион. В големите транзитни държави като Франция и Германия ниската цена на електроенергията и съответно таксата за камиони, базирана на емисиите CO2, имат положителен ефект върху оперативните разходи на електрическите камиони.
Това означава, че eActros 600 може да бъде по-печеливш от дизелов камион при превози на дълги разстояния в рамките на средния период на използване на превозното средство от около 5 години или около 600 000 км – въпреки покупната му цена, която е около два до два и половина пъти по-висока от тази на дизелов еквивалент. Правителственото субсидиране на електрически камиони и инфраструктура за зареждане са ключови в подкрепа за разширяване електрическата мобилност в транспорта. Изчисленията на Mercedes-Benz Trucks показват, че с eActros е възможно да се спестят над 80% CO2 в сравнение с дизелов камион за целия жизнен цикъл на превозното средство. Този отпечатък обаче зависи от произхода на електрическата енергия, с която се зареждат камионите. При сегашния европейски енергиен микс eActros 600 би постигнал около 40% спестяване на CO2 в сравнение с дизелов Actros и, което съответства на около 370 т CO2.
ProCabin – дизайн подчинен на аеродинамиката
Визуално eActros 600 се характеризира с фундаментално нов, изчистен дизайн с ясни линии и аеродинамична форма. Във външния дизайн на новия камион отчетливо се долавят черти от представения преди години иновативен прототип Mercedes-Benz FutureTrucks. Предната част на кабината е заоблена и изнесена с 80 мм напред. Основните матрични LED-светлини са изцяло нови и са в общи блокове. Големия, напълно затворен и заоблен преден капак, оптимизираните броня и обшивка под кабината, въздушните дефлектори на А-колоните, допълнителен спойлер на покрива допълват аеродинамичните подобрения на кабината, чийто коефициент на въздушно съпротивление е с 9% по-нисък от този на сегашната кабина.
Mercedes-Benz Trucks ще предлага на пазара тази кабината под името ProCabin. На комфорта е посветен и вътрешния дизайн на кабината, която е с равен под и се предлага с няколко височини на тавана. Познатият интериор от актуалното поколение на Actros e претърпял леки промени, а приборният панел и огромният дисплей на централната конзола са изцяло дигитални.
Чрез Multimedia Cockpit Interactive 2, инсталиран като стандарт в eActros 600, водачът непрекъснато се информира за нивото на заряд на батериите, оставащия пробег, както и текущата и средната консумация на енергия. Мениджърите на автопаркове могат да използват цифрови решения за ефективно управление на своя автопарк чрез портала Fleetboard. Още от самото начало те ще включват индивидуално разработена система за управление на зареждането, като интелигентен контрол на всички процеси между eActros 600 и инфраструктурата за зареждане, както и дневник с подробна информация за времето на шофиране, престой и зареждане, както и данни за потреблението. Ще има и инструмент за картографиране, който показва в реално време къде в момента се намира превозното средство, дали се движи, неподвижно или се зарежда и колко високо е нивото на заряд на батерията.
Нови етапи при системите за безопасност
Концепцията за безопасност на eActros 600 се основава на по-нататъшното развитие на изпитани и тествани системи за подпомагане на безопасността. Основата за това е изцяло новата електронна платформа, която включва обединяване на данни от радари и камери за още по-широк изглед към пътя отпред и встрани. Новата платформата предлага 20 пъти по-голяма и бърза обработка на данни. Общо шестте монтирани сензора – 4 радара с малък обхват и един радар с голям обсег – както и мултифункционалната камера на предното стъкло покриват ъгъл от 270 градуса около автомобила.
Това повишава ефективността на познатите системи – Active Brake Assist 6 (ABA 6), Frontguard Assist, Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2) и Active Drive Assist 3 (ADA 3). При скорост до 60 км/ч спирачният асистент ABA 6 е в състояние да реагира с автоматизирано спиране не само на движещи се хора и велосипедисти, независимо дали са в същата лента, пресичащи или насрещни, но също и на неподвижни пешеходци. Новият Frontguard Assist може да предупреждава водача визуално и акустично за уязвими участници в движението пред камиона.
Системата ASGA 1 следеше дължината на цялата композиция плюс два метра отпред и до един метър отзад, както и до 3,75 м вдясно до превозното средство. Сега обхвата на наблюдение на ASGA 2 е до 7 м отпред, 30 ма отзад и 4,25 м отдясно. В допълнение, ASGA 2 има нова зона на наблюдение от страната на водача. Инсталираната функция ADA 3 вече предлага автономно шофиране от трето ниво, като е в състояние автоматично да върне камиона обратно в неговата лента, ако има риск от сблъсък при предприета маневра вляво.
eActros 600 е много тих на пътя. За да се гарантира, че уязвими участници в движението като пешеходци или велосипедисти ще забележат електрическия камион, той е оборудван с външна акустична система за предупреждение (AVAS). В зависимост от условията на шофиране се възпроизвеждат звуци за движение напред или назад, като звукът варира в зависимост от скоростта на автомобила и позицията на педала на газта.
Стартът
Продажбите на еActros 600 започват тази година. Стартът на серийното производство и първите доставки са планирани за края на 2024 г. В момента се изгражда флотилия от около петдесет прототипа на модела, някои от които ще бъдат изпробвани в практически тестове с първите клиенти на еActros.
Повече – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.
Хамбург – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ