Просрочията у нас и по света продължават да растат. Една от всеки пет компании се разплаща с доставчиците си след 90 дни, сочи доклад на Allianz Trade. В България вече се договорят срокове от 180 дни, най-трудно се издължават фирмите в сектор Транспорт.
Средният срок, в който компаниите по света получават дължимите към тях плащания, през 2023 г. достига рекордните 59 дни или с 3 дни повече в сравнение с 2022 г. За това алармират в регулярния си доклад експертите на глобалния лидер в застраховането на търговски кредити Allianz Trade (преди Euler Hermes). 42% от изследваните фирми са обявили официално, че се разплащат с доставчиците си в срок от 60 дни, а една от всеки пет се издължава за 90 или повече дни.
Наблюденията на експертите по управление на риска на Allianz Trade в България установяват притеснителна тенденция и у нас – през тази година има отчетливи индикации за увеличаване на просрочията и като време, и като брой.
„Въпреки че глобалният доклад на Allianz Trade не разглежда ситуацията в отделните държави, на база на ежедневната ни работа и постоянни наблюдения върху хиляди български компании, ние виждаме задълбочаващи се затруднения в разплащанията тук. Фирмите вече влизат в разговори за удължаване на кредитните периоди на дължимите плащания със своите контрагенти два до три пъти по-често в сравнение с преди година. Ако досега в масовия случай се преговаряше за издължаване в срок от 60 до 90 дни, вече има чести опити той да се удължи и на 180 дни.“, обясняват експертите на Allianz Trade в България.
Мониторингът на българския офис показва още, че въпреки отсрочките давани на длъжниците, расте и делът на пълното неизпълнение на задълженията. Най-притеснителни у нас са индикациите в транспортния бранш, които засягат основно средни и малки фирми, занимаващи се с международен товарен транспорт.
„Компаниите в този бранш удължават масово периода на разплащане от 1-2 месеца преди до 4-6 месеца в настоящия момент. Част от тях заявяват, че не биха могли да обслужат дълга си и не правят вноски. Причините са разнородни, но основните са в намалялата заетост, повишени разходи и съответно свити маржове, както и необслужени публични задължения. Така транспортният сектор се очертава ясно като най-проблематичния по този показател у нас през последната година.”, сочат още наблюденията на екипа на Allianz Trade в България.
Проблеми с просрочията в България се срещат все по-често и при малки и средни фирми в секторите агробизнес, строителство, текстил, горива и храни. Очакванията са това да е по- дълготрайна тенденция, а в строителния бранш и сектор Метали могат да бъдат засегнати и по-големи компании. Според анализаторите причините за затрудненията на бизнеса у нас са комплексни – инфлацията, която макар и намаляваща е все още на сравнително високи нива, вътрешна политическа несигурност, макроикономическа среда (войната в Украйна и конфликта в Близкия Изток), ниската покупателна способност спрямо развитите държави в ЕС, окончателното отпадане на почти всички мерки подпомагащи бизнеса по време на пандемията и др.
Според доклада на Allianz Trade секторите, в които компаниите чакат най-дълго, за да получат дължимите им плащания, в световен мащаб са Машиностроене и производство на оборудване – средно 77 дни през 2023 г. или с 4 повече в сравнение с предходната, Транспортно оборудване – 75 дни и Строителство – 74 дни или с 6 дни повече спрямо 2022 г. Най-бързо пък получават парите си фирмите от хотелиерския и ресторантьорския бранш с 18 дни и Търговия на дребно с 25 дни. И в двата случая основната причина е, че те работят най-често с крайни потребители, които извършват плащането в момента на получаване на стоките и услугите.