Основният камък на Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) в Швейцария беше положен на изложението IAA в Хановер преди шест години, и все още е уникален в света. 50-те камиона с горивни клетки от Hyundai вече са изминали над 10 милиона километра в Швейцария, а разширяването на проекта в Европа набира скорост.
Енергийният преход не е просто празна фраза в транспортния сектор, а се превърна в неразделна част от стратегиите на транспортните компании и производителите на превозни средства. През последните няколко години TIR transNews все повече съобщава за интензивните усилия, които се полагат в сектора на автомобилите за работа. Във времена на климатични промени, много от тези, които разчитат на транспортните услуги, също са разработили свои собствени цели за устойчивост и отправят съответните изисквания към транспортните компании. Нарастващата наличност на батерийни електрически камиони помага. „Electric“ обаче работи и с водород и горивни клетки, като генерира електричество директно от водорода, превозван в резервоара на камиона.
За разлика от батерийните електрически камиони (BEV), където практически всеки производител в Европа е готов със серийно решение, в момента има само един производител в света, който може да предложи хомологирани и серийно произведени водородни камиони, тоест камиони с горивни клетки. След няколко години опит в сектора на леките автомобили, Hyundai навлезе и в сектора на тежкотоварните автомобили през 2020 г. с камиона си Xcient Fuel Cell. И то не къде да е, а в Швейцария. Оттогава TIR transNews следи процеса подробно и отбелязва най-важните стъпки в развитието на проекта:
След интензивно преговори, H2energy от Цюрих и Hyundai подписват писмо за намерения по време на IAA Хановер през септември 2018 г., което поставя основите за установяване на настоящата кръгова водородна икономика в Швейцария (TIR 10/2018). През юни 2019 е основана Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) със седалище в Цюрих. Началото на производството на водород във водноелектрическата централа Niedergösgen е в края на 2019 г. Изградени са първите седем станции за зареждане с водород още през 2020 г., като през ляятото на 2024 г. те вече са 18. През есента на 2020 г. цикълът H2 започва да се върти, когато първите камиони Hyundai се предават за тестове на транспортни компании и големи дистрибутори.
Проект в преход
Днес по пътищата на Швейцария има около 50 камиона, които са изминали повече от 10 милиона километра от пускането им в употреба. За същия пробег конвенционални дизелови камиони биха изразходвали около 3,2 милиона литра дизел. Това означава, че камионите Hyundai са спестили над 8500 тона CO2. Автомобилите работят много надеждно и – въпреки новите технологии – почти не дават повод за критики.
„Много сме доволни от надеждността им“, казва Беат Хирши, главен изпълнителен директор на HHM в Цюрих. С този проект Hyundai ясно демонстрира колко осъществимо на практика е използването на горивни клетки. „Магията се крие в конфигурацията на батерията и горивната клетка за тежкотоварен транспорт“ – казва Хирши – „корейците са свършили страхотна работа тук.“ Ако включите и четвърт век опит с леки автомобили (започнал през 1998 г.), корейският производител вече има над 300 милиона километра опит с горивни клетки.
Независимо от това, според първоначалната идея на проекта, ще има 1000 и повече водородни камиони в движение в Швейцария. Фактът, че броят им засега остава 50, многократно е карал външни хора да спекулират за края на проекта и за оттегляне на корейската група от HHM. Беат Хирши обаче коментира, че компанията работи активно за по-нататъшното укрепване на своите структури и за развитие на предлагането си.
Основните причини, поради които проектът е започнал да придобива различна форма от първоначално планираната, са катаклизмите, причинени от пандемията и от войната на Русия срещу Украйна, както и енергийната ситуация в резултат на спирането на въглищни и атомни електроцентрали в Европа.
„Вече нямаме същата стартова позиция, която имахме през 2020 г.“, казва Хирши. Вместо първоначално очакваното намаление на цената на водорода, сегашната цена на енергията, която почти се удвои от началото, причинява значителни допълнителни разходи. „Те оказват незабавно въздействие върху нас.“ Общият разходен натиск върху крайните клиенти също е голям, поради което те се затрудняват да закупят по-скъпи нови технологии.
Нови възможности за приложение
HHM е ограничен за дълго време и от много ограничените опции за конфигурация на автомобилите. Първоначалната конфигурация на камионите е само от шаси кабина с 4×2 междуосие, 19 тона, с надстройка фургон. Вече се предлагат и опции като 6×2 (27 тона), с брезент и със сменяема настройка, като е наличен избор от четири междуосия за двете версии на осите. В близко бъдеще към Hyundai Xcient Fuel Cell ще бъдат добавени и решения за кранове и задни товарачи, както и ePTO интерфейс. По този начин HHM се насочва към потребители като градовете и общините, в които постигането на целите за устойчивост е по-важно от покупната цена на превозните средства.
Експанзията в европейските страни е част от стратегията на HHM още от самото начало. Това е ускорено от бавния растеж на проекта в Швейцария. HHM Германия е основана през април 2022 г. като изцяло притежавано дъщерно дружество от HHM Цюрих. Екипът от девет души, ръководен от управляващия директор Шарл Камбурне разширява сервизната мрежа, която вече се състои от 15 дилъра със 75 сертифицирани сервизни механици в цяла Германия.
Бизнес моделът в Германия е различен от този в Швейцария, и камионите се продават на клиенти. Когато проектът стартира през 2019 г., не е ясно колко надеждни ще бъдат камионите, поради което за Швейцария е избран модел с плащане при използване, за да се минимизира рискът за крайния клиент. Освен това, единствената държавна мярка за субсидиране е и все остава освобождаването от данък върху тежкотоварните превозни средства, зависим от километража и теглото – Leistungsabhängige Schwerverkehrsabgabe. Докато в Германия са налице значителни субсидии още през 2022 г. Около 50 камиона вече са доставени в Германия клиенти. Камбурне очаква този брой да се увеличи до около 100 до края на годината. Над 1 милион километра вече са изминати с автомобилите в Германия, в допълнение към 10-те милиона в Швейцария.
Повече по темата четете в следващия брой на сп. КАМИОНИ.