Кой е най-добрият пикап? На този въпрос трябва да отговори груповият тест за пикапи International Pick-Up Award Group Test 2025, проведен в края на септември и началото на октомври. За пръв път в историята тестът, който се организира на всеки две години, се проведе в България, а домакини на тридневното събитие бяха списание КАМИОНИ и Българска Транспортна Преса.
Тестът, проведен в България от 29 септември до 1 октомври, ще излъчи поредния носител на престижната награда International Pick-Up Award 2026/27. За приза се състезаваха пет нови, модерни и високотехнологични пикапа, идващи от четирима производители. По азбучен ред списъкът на претендентите включва Ford Ranger PHEV, Foton TUNLAND G7, Foton TUNLAND V9 Mild Hybrid, Ineos Grenadier Quartermaster, Maxus T60.
Тестът
International Pick-Up Award Group Test се организира от международното жури International Van of The Year. Организацията е съставена от 26 специализирани в сектора на лекотоварните автомобили журналисти, идващи от 26 европейски държави. Представител на България в журито е Лъчезар Апостолов, главен редактор на списание КАМИОНИ.
През 2010 г. част от участниците в журито International Van of The Year (IVOTY) формират в рамките на организацията секция с фокус върху пикапите и учредяват приза International Pick-Up Award. Оттогава на всеки две години в една от страните членки в журито се провежда паралелен тест на кандидатите за наградата. След обстойни тестове на пикапите, включващи шофиране на пътя и извън пътя, измервания и анализи, с явно гласуване в рамките на журито се определя победителят, който получава наградата и правото да се брандира с логото IPUA.
Така през тази година дойде ред на България да бъде домакин на теста, а в края на септември в София пристигнаха 19 от членовете на международното жури, готови да изпробват кандидатите на асфалт и по черни пътища по склоновете на Верила планина, в живописните околности на Белчински бани, Клисура, Самоков и Боровец.
Кандидатите за славата
Подготовката и организацията на International Pick-Up Award Group Test 2025 в България стартираха на пълни обороти още в началото на годината. Още тогава интересът към участие в надпреварата, заявен от производителите на пикапи, бе доста сериозен. Поради различни причини някои от заявилите участие в началото се отказаха, но в крайна сметка броят на марките и пикапите, пристигнали в България, остана доста серозен.
На практика през трите дни на теста членовете на журито имаха на разположение за шофиране на пътя и извън пътя 12 пикапа. В надпреварата, както споменахме, участваха пет модела от четирима производители. Някои от марките осигуриха по повече от един автомобил от модела, а по традиция в теста, без да се състезава, се представя и актуалният носител на наградата. В случая имахме двама победители от предишния International Pick-Up Award Group Test 2023, тъй като е известно, че настоящото поколение на Ford Ranger и Volkswagen Amarok споделя обща платформа и силова линия.
Впечатляващо беше, че трима от петимата претенденти идваха от Азия, по-точно от Китай. Това не се бе случвало в досегашните седем издания на International Pick-Up Award Group Test и показва, че пазарът на еднотонни пикапи в Европа става все по-глобален и интересен за производителите от цял свят. За пръв път в надпреварата имаше хибридни пикапи, а малко не достигна в нея да се включат и изцяло електрически превозни средства. Така че новата мобилност също вече излиза извън пътя.
Казаното дотук вече бе предпоставка за оспорвана надпревара и поредният интересен паралелен тест след последното, изключително успешно издание на International Pick-Up Award Group Test, проведено преди две години в Гърция.
Спонсорите
В крайна сметка тестът в България се оказа интересен и изключително успешен. За това своя роля имаха и фирмите, и организациите, подкрепили събитието: Главболгарстрой – една от най-големите строителни групи в България и Югоизточна Европа; един от символите на Земята на розите – Българска роза – Карлово; кметството в с. Белчин и община Самоков; хотел Белчин Гардън, който осигури уют и гостоприемство на около петдесетте участници в събитието, дошли от България и Европа; историческият комплекс Цари Мали Град, разкрил пред гостите късче от историята на региона и България; производителят на сладки изкушения Победа – Бургас; Мото-Пфое и Порше БГ, които подпомогнаха логистиката на събитието.
Как протече тестът
Всичко започна на 29 септември от паркинга на софийското летище „Васил Левски“. По-голямата част от пикапите, участващи в надпреварата, пристигнаха в България още в дните преди теста. Сутринта в леко хладния септемврийски понеделник те бяха подредени край летището и изчакваха пристигането на журналистите от международното жури Ван на годината. Общо 19 от членуващите в журито журналисти се включиха в International Pick-Up Award Group Test 2025. Това са представителите в организацията на 19 европейски държави, сред които и България, чийто представител е Лъчезар Апостолов, главен редактор на списание КАМИОНИ.
С пристигането на летището започваше шофирането по пътя. Изборът беше между три маршрута с дължина 50, 131 и 135 километра. Маршрутите включваха градско движение, магистрала, двупосочен планински път, като всички финишираха в хотел Белчин Гардън в курорта Белчински бани. Тестовите шофирания на асфалт и измерванията на различни параметри на пикапите продължиха през целия следобед на първия ден от теста. Конкурентите за наградата можеха да бъдат изпробвани в околностите на Белчински бани и Белчин или по живописния път до Боровец и Бели Искър и обратно.
Денят приключи с подробни технически презентации на четирите марки и петимата кандидати, участващи в теста, последвани от сесия въпроси и отговори. Един от основните спонсори на събитието Главболгарстрой имаше възможността да представи пред залата мащабния си проект, свързан с автомобилите, който е на финалната права и значението му излиза извън границите на България. Става въпрос за пистата ЛАРА – първата сертифицирана писта за състезания от Formula 3 в България, чието строителство завършва край Самоков.
Преди вечерята в хотела Светослав Дойчинов и екипът му, подготвили офроуд трасето, проведоха задължителния инструктаж преди предизвикателството, което очакваше участниците на следващия ден.
А след първия ден и шофирането на асфалт изненади нямаше. Пикапите от тестовата програма се представиха според очакванията – съвременни, достатъчно мощни и комфортни автомобили, стабилни и сигурни на пътя, оборудвани с всички познати интелигентни системи за безопасност и в помощ на водача.
На офроуд като на офроуд
На следващата сутрин колоната от пикапи, преминавайки през село Белчин, започна изкачване към комплекса Цари Мали Град. На паркинга пред бариерата на историческия комплекс с импровизирана кратка церемония бе даден официалният старт на Pick-Up Award Group Test 2025. Участниците бяха приветствани и получиха пожелание за успешен тест от Венета Спасова, кмет на Белчин, и от Джарлат Суини, председател на журито IVOTY.
От тук колоната потегли по черен път нагоре към планината и преминавайки покрай хижа Белчински рай, достигна началната и крайната точка на тестовите шофирания извън пътя – разположения над село Клисура връх Свети Петър (1191,1 м). Денят, за разлика от края на изминалата седмица, когато над района не спря да вали, бе слънчев и тих и предвещаваше вълнуващо преживяване за участниците в теста.
Тестовият маршрут бе кръгов с дължина около 15 км и се изминаваше за около 30 минути. Първият му участък започваше от връх Свети Петър и се спускаше стръмно надолу, право на юг, като излизаше на асфалтовия път между Самоков и Дупница, малко преди Клисура. Следваха около 900 м по асфалт в западна посока и веднага след центъра на Клисура пикапите отново напускаха асфалта. От там започваше изкачване на северозапад и след няколко километра, с почти обратен и много стръмен завой, започваше впечатляващо изкачване обратно към връх Свети Петър, като черният пътя навлизаше дълбоко в гората.
Предизвикателният маршрут предлагаше всичко, от което се нуждае един групов тест на пикапи – главоломни спускания за тестване работата на функцията за удържане по наклон (decent control), участъци с дълбока и хлъзгава кал, дълбоки оврази и груби коловози, стръмни изкачвания по сипеи – за изпробване мощта на двигателите, на работата на трансмисията и системите 4×4 и сцеплението на колелата и отново дълбоки коловози, тестващи стабилността на шасито на усукване и работата на окачването… Тестовете извън пътя продължиха до следобеда, като журналистите изпробваха всички кандидати за наградата. По време на тестовете и между обиколките по трасето журито сне данни за разхода на гориво, измери радиусите на завиване и размерите на товарните зони на пикапите.
След края на тестовите шофирания извън пътя внушителната и вече доста поизкаляна колона от пикапи пое обратно към Цари Мали Град, където пикапите позираха за последни снимки пред крепостните стени под светлината на залеза, а участниците в събитието имаха удоволствието да направят едночасова обиколка с екскурзовод на историческия комплекс.
Последва последно шофиране до хотел Белчин Гардън, а денят завърши с официална и вълнуваща вечеря в механа „Хайдути“ в парка на Самоков. Там освен до някои от традициите на българската национална кухня гостите от цяла Европа се докоснаха и до непреходния български фолклор с изпълнения на живо на детски танцов ансамбъл от Самоков.
Претендентите
Европейският бестселър Ford Ranger Plug-in Hybrid пристигна в най-новата си PHEV версия, съчетаваща 2,3-литров бензинов EcoBoost двигател с електродвигател с мощност 75 кВт и батерия с използваем капацитет 11,8 кВтч, която се зарежда от външен източник или при рекуперация и позволява до около 45 км пробег на ток. Предавателната кутия е познатата 10-степенна автоматична трансмисия на Ford. Сумарната мощност и въртящият момент са 281 к.с. и 697 Нм, като това е най-мощният Ranger досега, предлагащ повече конски сили дори от версията с 3-литровия V6 турбодизел. В теста на разположение за шофиране бяха два Ranger Wildtrak и един от по-украсената с визуални елементи Stormtrak. Ranger си е Ranger. Комфорт, ергономия, сигурност, мощ, функционалност и впечатляваща работа на всички системи на пътя и извън пътя. Допълнителната мощност от PHEV се усеща веднага, особено при офроуд, където боравенето с различните режими на силовата линия е интуитивно, а работата прецизна.

Foton Tunland G7 може да се похвали с корав 2-литров турбодизелов двигател Cummins (164 к.с. и 390 Нм), познатата от много европейски автомобили 8-степенна автоматична предавателна кутия ZF. Задвижването на четирите колела идва от BorgWarner и има няколко режима за различен терен. На пътя G7 се усеща мощен и стабилен, а в кабината му откриваме всичко, което сме свикнали да има в съвременните автомобили от този клас. Моделът се понрави и извън пътя, където преодоля всички препятствия безпроблемно. Изключително прецизна е работата на системата за контролирано спускане по наклон. Като цяло Tunland G7 впечатлява и с качеството на материалите, изработката и напасването на детайлите. Когато към това се прибави и най-голямото му предимство пред конкурентите – цената, се вижда, че на европейския пазар на работни пикапи има сериозен играч, който предлага доста приемливо съотношение между цена и качество.

Foton Tunland V9 Mild Hybrid също разполага с 2-литров турбодизелов двигател Cummins (175 к.с. и 450 Нм), комбиниран с 48-волтов хибриден модул, който подпомага при нужда ДВГ и способства за намаляване на разхода на гориво. Осемстепенната предавателна кутия отново е познатата ZF, като на волана откриваме и пера за превключване в ръчен режим. Още на пръв поглед се вижда, че заради размерите си Tunland V9 се причислява към по-горната група на 1,5-тонните пикапи. По-широк, по-дълъг и по-масивен като цяло от останалите този модел е разработен освен с мисъл за работа и с насоченост към комфортни дълги пътувания и активности в свободното време. Може би затова и работата на окачването му бе на толкова високо ниво. Пътниците и на предната, и на задната седалка се чувстват комфортно дори при преминаване на скорост през неравностите и над 30-сантиметрови оврази на офроуд трасето. За това допринася и независимото окачване с двойни носачи отпред. Иначе моделът предлага предостатъчно мощ и на пътя, и извън него и богато оборудване със системи за сигурност и в помощ на водача. А качеството на материалите и изработката на детайлите в купето са достойни за луксозен автомобил от най-висок клас.

Пикапът INEOS Grenadier Quartermaster ползва директно утилитарната 4×4 ДНК на SUV всъдехода на марката INEOS Grenadier. Просто в задната част е добавено товарно пространство, достатъчно голямо да побере стандартен европалет. Под предния капак се намират 3-литрови редови 6-цилиндрови бензинови (286 к.с. при 4750 об/мин и 450 Нм при 1750–4000 об/мин) или дизелови (249 к.с. при 3250–4200 об/мин и 550 Нм при 1250–3000 об/мин) двигатели BMW с турбокомпресор. И в двата случая предавателната кутия е отново познатата 8-степенна автоматична трансмисия от ZF. Масивен и дори грубоват външен вид, шаси с надлъжни и напречни греди, мостове Carraro, електроника Bosch и кабина, пълна с превключватели, някои от които разположени дори на тавана пред водача, ясно показват, че в случая имаме един силен, здрав и надежден работен кон. Всъщност, ако в теста над Белчин имаше истински и безкомпромисен офроудър, който не познава препятствия, това беше точно INEOS Grenadier Quartermaster. И това е обяснимо, защото освен достатъчно мощ под капака моделът впечатлява с пътен просвет от 264 мм, дълбочина на газене 800 мм, ъгъл на подход 35,5 градуса, ъгъл на рампата 26,2 градуса, ъгъл на отпътуване 22,6 градуса, максимален страничен ъгъл 45 градуса, отклонение на предния мост 9 градуса, отклонение на задния мост 12 градуса, ход на колелата 585 мм. Всичко това се усещаше извън пътя, а впечатляваща бе и възможността за използване в критични ситуации на режим на силовата линия с общо предавателно число 53,81, при което автомобилът пълзи с 2,04 км/ч.

Maxus T60 Max се представи в теста оборудван с 2-литров битурбодизелов двигател (216 к.с., 500 Нм) и 8-степенна автоматична предавателна кутия. За съжаление, плановете на китайския производител да се включи в теста и с напълно електрическия пикап eTERRON 9 не се осъществиха и участниците в теста трябваше да се задоволят с нещо по-класическо. Размерите и междуосието при T60 осигуряват щедро товарно пространство. Капацитетът на теглене от 3500 кг е сходен с този на всички останали пикапи. На асфалта T60 се държеше сигурно и се управляваше с лекота. При модела се нрави оборудването на купето: доста високотехнологично с големи – дигитални, над 12-инчови приборен панел и дисплей на централната конзола. T60 Max се държи абсолютно адекватно, като един съвременен пикап и на офроуд трасето, и преминава без стрес за водача през всякакви ситуации. Може да се каже, че продуктът на SAIC Motors с оглед на съотношението между възможности – качество – практичност – цена има всички шансове да се конкурира с доказаните марки. А иначе всички сме любопитни да видим какво би показал електрическият eTERRON 9.

Кой е най-добрият?
След вълнуващото преживяване в България членовете на журито имат време за размисъл и за гласуване. Официалното обявяване и награждаване на победителя и носител на приза IVOTY 2026/27 ще бъде по време на специална церемония в EurExpo на 19 ноември в Лион (Франция) в рамките на изложението Solutrans 2025.
Още на пръв поглед се вижда, че надпреварата е оспорвана, а всеки от конкурентите има силни козове в нея. Ranger PHEV впечатлява с иновативното си задвижване и вграждането на хибридната технология в доказаната силова линия на модела. Дуетът на Foton, освен всичко, каквото се изисква от един съвременен пикап, плюс оборудването на високо ниво, предлага най-доброто съотношение между цена и качество. Grenadier Quartermaster сякаш е проектиран и създаден специално за безкомпромисни акции извън пътя. Maxus T60 Max пък предложи отлична комбинация между производителност и практичност.
Това, което тестовете в района на Белчин и Клисура показаха, е, че пикапите се развиват глобално – електрификацията навлиза и в техния сегмент, а концепцията на традиционните шасита и окачвания се надгражда постоянно. Резултатът е съвременни превозни средства, справящи се еднакво добре и с магистрали, и с озъбени планински пътища.
Писта ЛАРА
Уникалният за България проект на Главболгарстрой бе представен пред участниците в International Pick-Up Award Group Test 2025 от Зара Кизирян-Калчева, изпълнителен директор на ГБС Енерджи Сълюшънс ЕАД и ръководител на амбициозния проект. В дните на теста в България по трасето на писта ЛАРА вече се полагаше асфалт. Новото съоръжение е на излизане от Самоков, вдясно от пътя към Бели Искър и Говедарци.
Това е най-новата писта на Балканите, сертифицирана от FIA Grade 3 и FIM Grade C, което означава, че може да приема стартове от Formula 3. Местоположението е стратегическо – на 10 км и на 12 минути от Боровец, на 15 км и 15 минути от Белчин, на 60 км и 1 час от София, на 80 км и 1 час от Благоевград. Пистата е на 55 км от летището на София, на 290 км от летището на Солун и на 440 км от това на Букурещ.

Дължината на пистата е 4 км, по трасето има 15 завоя, най-дългата права от 900 м позволява ускорение до скорости над 280 км/ч. А благодарение на връзки между отделните участъци на трасето, според спецификата на провежданите състезания, е възможно да бъдат обособени 9 различни контура с различна дължани на обиколката – от 1,09 до 3,93 километра. Съоръжението се изгражда по всички стандарти и има паркинги, множество зрителски зони, тераси, хеликоптерна площадка, падок, кафета, рецепция, магазин, ресторант, тренировъчна зона, медицински център…
Писта ЛАРА разполага с 6 единични бокса (7 по 15 м), 2 двойни бокса (14 по 15 м) и 3 технически бокса (20 по 15 м). Само падокът и тренировъчната зона са върху 20 800 кв.м. Близките населени места на отстояние под 30 минути (Боровец, Самоков, Белчин, Сапарева баня, Мальовица, Говедарци) предлагат предостатъчно възможности за настаняването нaа участници, гости и зрители в проявите, които ще се организират на пистата, като легловата база е над 20 хиляди легла. Капацитетът на съоръжението е за 30 хиляди зрители, а през първия сезон се очакват около 360 хиляди зрители. Пистата вече се готви да приеме през следващите няколко сезона национални и балкански кръгове от мотоциклетни и автомобилни надпревари, дрифт фестивали, тест драйв прояви, ретрофестивали и прояви на членовете на клубовете на всички автомобилни марки.
Снимки: Марин АПОСТОЛОВ
Четете и в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.































