• Вход
No Result
View All Result
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание Камиони » След 13 години преговори – България и Румъния са пълноправни членове на Шенген

След 13 години преговори – България и Румъния са пълноправни членове на Шенген


12.12.2024
A A
logistika.bg
Reading Time: 1 min read
След 13 години преговори – България и Румъния са пълноправни членове на Шенген

Какво означава това за бизнеса? Вижте позициите на НСБС и СМП за историческото събитие.

Страните членки на ЕС решиха да премахнат проверките по вътрешните сухопътни граници за България и Румъния от началото на следващата година. От 00:01 ч. на 1 януари 2025 г. на граничните пунктове с Гърция няма да се извършват проверки. Същевременно на северната ни граница регламентът ще позволява при „възникнала необходимост“ да се поиска частичен граничен контрол, но той ще е на база метода „анализ на риска“, а не за всяко превозно средство. Това се посочва в официално съобщение на Агенция Митници.

Ето и първите коментари за сп. Логистика от водещи фигури и организации в индустрията.

Цветин Тодоров, председател на УС на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС):

Очакваме намаляване на транспортните разходи

Приемането на България в Шенгенското пространство има положителен ефект за транспорта и логистиката. Предимствата са очевидни, но ще спомена някой от тях.
На първо място – улесняване на преминаването на транспортните средства през граничните пунктове, поради премахване на граничните проверки. Транспортът на стоки би станал по-бърз и по-ефективен. Ще се намалят разходите, поради по-малкото време за преминаване на границите. Това може да доведе до намаляване на транспортните разходи и по-ниски цени за крайния потребител.
Ефект ще бъде и увеличаване на търговията: по-добрата свързаност и улесненият достъп до други европейски пазари могат да стимулират търговията и инвестициите.
Подобряване на конкурентоспособността – българските компании в сектора на логистиката биха могли да станат по-конкурентоспособни на международно ниво.
Развитие на инфраструктурата – приемането в Шенген може да насърчи инвестиции в транспортната инфраструктура на страната.
В обобщение, членството в Шенген ще подобри значително условията за транспорт и логистика в България, което би имало положителен ефект върху икономиката.

Ще има ли общ контрол на границата с Румъния?

Въпросът, който вълнува бранша, е какъв ще бъде граничният контрол на северната ни граница – дали ще бъде български и румънски или ще бъде общ. Все още официално съобщение от властите по тази тема няма, посочи в коментар за сп. Логистика Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи (СМП). По думите му на този етап информация може да се очаква единствено от МВР. „За нас най-добрият модел би бил да има общ контрол, тоест една точка на проверяване, а не както до момента – две страни да проверяват едно и също нещо“.

Николай Рашков, Съюз на международните превозвачи (СМП):

Индустрията е абсолютно готова

Преговорите за сухопътен Шенген се водят от 2011 г. Тогава за първи път ЕК ясно заяви, че България и Румъния отговарят на изискванията да бъдат пълноправни членове. Последваха дискусии, вето на държавите-членки, смяна на позициите. Беше крайно време да станем част от Шенгенското пространство. Индустрията е абсолютно готова за това – българските превозвачи оперират без граничен контрол в Западна Европа от години. Загубите за нашата икономика от неприемането ни в Шенген възлизат на над 1 млрд. лв.
Граничните пунктове Дунав мост 1 (при Русе) и Дунав мост 2 са най-натоварените вътрешни граници на България. Заради ремонта на съоръжението при Русе трафикът се отклонява към Видин. Изграждането на отсечката от Ботевград към Мездра се бави, което ни поставя в кошмарна ситуация. Всеки превозвач, който пътува по маршрута София-Видин, прави допълнителни 100-150 км, за да може да стигне до пункта.
Оказваме се в ситуация на прага да влезем в Шенген, но с инфраструктура, която може би не е най-подготвената.
Видин е най-натовареният пункт с почти 30 000 преминавания на месец. В момента има български и румънски контрол на тежкотоварния трафик. Средното чакане на камион там според доклад на СМП от началото на 2024 г. е 17 часа. Очакванията са този престой да се намали на половина след приема ни в Шенген, след което ще се надяваме за обработка до един час. Това е съвсем достижимо и в крайна сметка жизнено важно за нашата икономика.
По отношение на инфраструктурата – пунктовете са изграждани във времена, в които товарният трафик не е бил на нивата, които са в момента. Нужни са повече ленти за тежкотоварен контрол, за което трябва и воля от страна на държавната администрация, за да се ускори процесът.
Транспортните компании, като доставчик на услуги за превоз, ще създадат предпоставки цената на стоките за крайния потребител да се намали, но в крайна сметка това зависи от търговците“. (изказването на Рашков бе направено и в ефира на Euronews на 12.12).

100 служители от Австрия, Румъния, Унгария ще участват в граничния контрол

Атанас Илков, министър на вътрешните работи

„От 1 януари контролът по сухопътната ни граница отпада и ще се извършва на случаен принцип, по метода за анализ на риска, като автомобилите ще бъдат извеждани от потока и така движението няма да се затруднява. Надявам се  промените от януари да са в полза на дейността на транспортните фирми и постепенно да доведат до заличаване на загубите им от сухопътния контрол“, каза вътрешният министър Атанас Илков.
Той увери, че вече се работи за създаване на необходимата организация по отношение на компенсаторните мерки за граничен контрол. „Екипно, с колегите от Гърция и Румъния, съвместните ни отговорности продължават. Засилваме дейността и усилията за гарантиране на сигурността, като от 1 януари в контрола ще участва и контингент от 100 служители от Австрия, Румъния, Унгария, български гранични полицаи, колегите от Гърция също заявиха желание за участие. През идните шест месеца граничният контрол ще е в сила, като междувременно ще следим и анализираме процесите така, че да не допуснем влошаване на средата за сигурност  по границата и като цяло в Шенгенското  пространство“, допълни министър Илков.

Георги Димов, директор на Агенция Митници

Контролът няма да се занижава

„Агенция Митници е напълно готова за Шенген по суша“, заяви пред журналисти в Брюксел директорът на Агенция Митници Георги Димов. „Контролът няма да се занижава и Агенция Митници ще продължи да изпълнява стриктно своите ангажименти по външните граници на ЕС и във вътрешността на страната, за да се гарантира сигурността на гражданите, икономическите оператори и фиска на България и ЕС“, посочи още той като уточни, че в Европейския съюз „няма друга такава пресечна точка каквато е България в ЕС“ с най-големия в Европа и втори в света сухопътен граничен пункт – ГКПП Капитан Андреево, както и пет трансгранични коридора и над 4,5 млн. товарни превозни средства, преминаващи за година.
По думите на Димов България ще продължава да изпълнява ключова роля в доставките към Европа и ефективно ще противодейства на митническите, акцизните и валутните нарушения и престъпления.

Шандор Пинтер, министър на вътрешните работи на Унгария:

Това е исторически момент

„Това е исторически момент – най-накрая ще приветстваме България и Румъния като пълноправни членове на Шенген. Това бе топ приоритет за Унгарското председателство и днес ние го превърнахме в реалност. Тази стъпка ще бъде от полза не само за българските и румънските граждани, но и за ЕС като цяло“, заяви Шандор Пинтер, министър на вътрешните работи на Унгария, цитиран от прес службата на Съвета на ЕС.

29 страни и 420 милиона души

Шенген е най-голямата зона за свободно пътуване в света. През 1985 г. за първи път падат граничните проверки между Франция, Германия, Белгия, Нидерландия и Люксембург. Шенген вече обхваща 29 страни (25 от 27-те страни членки, плюс Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария) и 240 милиона души.

Някои от държавите напоследък въвеждат обратно граничен контрол, но на много места той е селективен – зависи от преценката на граничните власти.

Припомняме, че контролът по вътрешните граници с Кипър все още не е отменен, а Ирландия не е част от Шенгенското пространство.

Tags: вносизносмитници

Други публикации от категорията

ИА ”Автомобилна администрация” започва акция срещу претоварените камиони

21.05.2025

Новият Volvo FH Aero Electric е с 600 км пробег и свръхбързо зареждане

20.05.2025

Scania представя по-лекия и ефективен двигател Super 11

20.05.2025

Социална ангажираност и отговорност при избора на камион Volvo

20.05.2025

ЕС даде зелена светлина за намаляване на възрастта за шофьори на камиони

19.05.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
От 2026 г. всички услуги на ИА „Автомобилна администрация“ стават електронни

ИА ”Автомобилна администрация” започва акция срещу претоварените камиони

21.05.2025
Новият Volvo FH Aero Electric е с 600 км пробег и свръхбързо зареждане

Новият Volvo FH Aero Electric е с 600 км пробег и свръхбързо зареждане

20.05.2025
Scania представя по-лекия и ефективен двигател Super 11

Scania представя по-лекия и ефективен двигател Super 11

20.05.2025
Социална ангажираност и отговорност при избора на камион Volvo

Социална ангажираност и отговорност при избора на камион Volvo

20.05.2025
ЕС увеличава финансирането за защитени паркинги за камиони с 60 млн. евро

ЕС даде зелена светлина за намаляване на възрастта за шофьори на камиони

19.05.2025
Frotcom Road Show 2025 стартира от Свиленград

Frotcom Road Show 2025 стартира от Свиленград

19.05.2025
Затруднения при извършването на доставки – как да реагираме?

Затруднения при извършването на доставки – как да реагираме?

03.12.2024
Губим до 1,3 млрд. лв. годишно заради частичното ни приемане в Шенген

Губим до 1,3 млрд. лв. годишно заради частичното ни приемане в Шенген

09.07.2024
Първа доставка на Volvo FH16 Aero 780 в България

Първа доставка на Volvo FH16 Aero 780 в България

24.04.2025
Шест нови Mercedes-Benz Tourismo за Карат-С

Шест нови Mercedes-Benz Tourismo за Карат-С

24.04.2025
Scania и ОРН Вакейшънс с ключово споразумение за доставка на 64 премиум туристически автобуса

Scania и ОРН Вакейшънс с ключово споразумение за доставка на 64 премиум туристически автобуса

22.04.2025
FOTON излезе на българския пазар

FOTON излезе на българския пазар

24.04.2025
CTE Трейлърс България е официален вносител на гумите Krone

CTE Трейлърс България е официален вносител на гумите Krone

30.04.2025
Knorr-Bremse TruckServices: стабилен цикъл и високоефективни сервизи

Knorr-Bremse TruckServices: стабилен цикъл и високоефективни сервизи

05.05.2025
затвори
затвори
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Ново в БГ
  • Пазари
  • За бизнеса
  • Н.В. Клиентът
  • Борса Камиони
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Интересно
  • Е-списания
  • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Кат. Авт. за работа
  • спр. Кой какъв е
  • bageri.bg
  • logistika.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с kamioni.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Начало
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Ванове
  • Камиони
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Н.В. Клиентът
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Bageri.bg
  • Logistika.bg
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Каталог Автомобили за работа
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Борса Камиони
  • Абонамент
  • Интересно

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT