Scania се е представила силно през 2023 година, увеличавайки значително, както продажбите, така и приходите си. Изводите са от Годишния доклад за устойчивост на Scania, в който подробно се описват финансовите, социални и екологични резултати на компанията през 2023 г.
Обобщени данни за цялата 2023 година:
Нетните продажби на Scania Group са нараснали с 28 процента до 204,1 милиарда SEK (159,2), или 18,10 млрд. евро. Коригираният оперативен доход достига 26,0 млрд. шведски крони (14,0), или 2,31 млрд. евро, а коригираният оперативен е 12,7 процента (8,8). Доставките се увеличават с 13 процента до 96 727 превозни средства, от които превозните средства с нулеви емисии (ZEV) възлизат на 246 единици (262). Приходите от бизнеса с услуги се увеличават с 11 процента. Приемът на поръчки се е увеличил с 2 процента до 84 080 автомобила.
Обобщение на четвъртото тримесечие на 2023 г.:
Нетните продажби на Scania Group са нараснали с 21 процента до 60,0 милиарда SEK (49,7), или 5,32 млрд. евро. Коригираният оперативен доход достига 7,4 милиарда шведски крони (5,3), или 656 млн. евро, а коригираният оперативен е 12,3 процента (10,7). Доставките се увеличават с 8 процента до 28 984 превозни средства, от които превозните средства с нулеви емисии възлизат на 57 единици (115). Приходите от бизнеса с услуги се увеличават с 6 процента. Приемът на поръчки е намалял с 5 процента до 22 299 автомобила.
Силен завършек на рекордна година
2023 г. бе поредната година, в която геополитическата и макроикономическата нестабилност оказаха влияние върху бизнес средата. Въпреки това Scania успява да се справи с това, доказвайки своята финансова стабилност и способност да осигури устойчив растеж. През 2023 г. продажбите на Scania са за над 18 млрд. евро, което означава удвояване на приходите от продажби само в рамките на седем години.
Търсенето на продукти и услугите на Scania остава високо през 2023 г., въпреки че на някои ключови пазари е намаляло спрямо предишните много високи нива. Scania успява да стабилизира значително потока от поръчки за превозни средства и увеличава доставките с 13 процента в сравнение с предходната година. Печалбите достигат рекордни нива, повлияни положително от по-големия обем на превозните средства и услугите, от силната ценова и продуктова комбинация и от валутните ефекти. Инфлацията, по-високите цени на суровините и някои смущения във веригата на доставки са се отразили негативно върху приходите.
Четвъртото тримесечие е силно, като доставките на превозни средства се увеличават с 8 процента, а бизнесът с услуги – с 6 процента в местна валута, в сравнение със същия период на миналата година. Приемът на поръчки за превозни средства през четвъртото тримесечие намалява с 5 процента, отразявайки по-нормалните нива на търсене на някои от ключовите пазари за Scania в Европа.
„Както много други бизнеси, и Scania се адаптира към свят, в който „новото нормално“ означава несигурност и постоянни смущения. Въпреки че успяхме да стабилизираме потоците през 2023 г. и да осигурим силно финансово представяне, ние все още работим усилено заедно с партньорите и бодибилдърите, за да подобрим прецизността на доставките за нашите клиенти“, казва Главният изпълнителен директор на Scania Кристиан Левин.
Важни етапи към устойчивост и нови предизвикателства
Scania преминава през много важни моменти по пътя си към устойчива транспортна система през 2023 г., включително: откриването на завод за сглобяване на батерии, за да се даде възможност за широкомащабно производство на електрически камиони; инвестиции и разширяване на портфолиото от електрически продукти; превръщане на целите за декарбонизация на веригата за доставки във формални изисквания.
Всяка голяма трансформация идва със своите предизвикателства. Scania е първата в индустрията, която се ангажира с научно базираните цели и предприема смелата стъпка да постави глобални цели за 2025 г. и да направи тези цели приложими. Въпреки че Scania е на път да постигне целите за етапи 1 и 2, при намаление от 42 процента към целта от 50 процента до 2025 г., декарбонизирането на автопарка в движение, откъдето идва лъвският дял от въглеродните емисии, е по-голямото предизвикателство.
В рамките на етап 3, когато превозните средства на Scania се използват, целта е да се постигне 20 процента намаление на емисиите до 2025 г. В момента намалението е малко под 3 процента от базовата 2015 година. Отчетеното намаление за етап 3 се основава на обеми от 2022 г., тъй като входящите данни се основават на използваните превозни средства. Това означава, че пълното въздействие на инициативи като Super powertrain на Scania все още не е отразено.
Цел за етап 3 за 2025 г. остава предизвикателство, но и води до положителна промяна. През 2024 г. Scania ще съсредоточи усилията си върху ефективността на водачите, оптимизирането на спецификациите на превозните средства, насърчаване използването на възобновяемите горива и разширяването на портфолиото от електрифицирани решения, за да продължи да постига напредък с целите си за намаляване на емисиите.
„Въпреки че електрификацията е най-добрият отговор и ние правим всичко възможно, за да увеличим производството на батерийни електрически камиони, които да доставяме на нашите клиенти, действията за икономия на гориво и използването на възобновяеми горива са решаващи за декарбонизацията тук и сега“, казва Кристиан Левин .