Новият доклад на IRU за недостига на водачи на камиони в Европа установява, че повече от половината компании, опериращи с камиони, не могат да разширят бизнеса си поради липсата на шофьори.
Повече от половината европейски транспортни компании не са в състояние да разширят бизнеса си, защото не могат да намерят квалифицирани работници, според проучване на IRU от 2023 г., включващо анкета с над 1000 европейски оператори за автомобилен транспорт на стоки.
Друга последица от недостига е намалената производителност за близо 50% от компаниите и спад в приходите им от средно 39%. В ЕС, Норвегия и Обединеното кралство общо липсват над 233 000 шофьори на камиони. Предвижда се цифрата да надхвърли 745 000 до 2028 г. поради пенсионирането на много шофьори, ако не се предприемат сериозни действия.
Европейската професия шофьор на камион застарява със средна възраст от 47 години. Една трета от шофьорите на камиони са над 55 години и се очаква да се пенсионират през следващите десет години, докато по-малко от 5% са на възраст под 25 години.
Компаниите търсят решения
Повече от 70% от европейските компании предприемат мерки за задържането на своите и привличане на нови водачи. Повече от половината оператори дават бонуси за добро представяне и увеличават заплатите, за да задържат и привлекат по-добри водачи. В Европа средно брутната заплата на шофьор на камион е с 55% по-висока от националните минимални заплати, което достига до 233% в Нидерландия.
Сред останалите мерки, прилагани от операторите, се включват инвестиции в по-добри превозни средства (44%), покриване на разходите за достъп до професията (35%) и предоставяне на възможности за повишаване на уменията (25%).
Високата цена за получаване на шофьорска книжка и професионална квалификация в Европа, средно 3,7 пъти по-висока от средната месечна минимална работна заплата, представлява значителна бариера за привличането на хора към професията, особено на младите хора.
Директорът на IRU за застъпничество в ЕС Ралука Мариан каза: „Последният доклад на IRU за недостига на водачи на камиони в Европа ясно показва, че компаниите за автомобилен превоз на товари, следователно и търговията в ЕС, са засегнати от недостига на шофьори. Също така е ясно, че компаниите правят всичко възможно, за да привлекат и задържат повече шофьори.
„Въпреки че причините за недостига на шофьори са много, ЕС и правителствата трябва да изиграят ролята си за премахване на бариерите за създаване на по-привлекателни условия на труд.
„По отношение на бариерите, например, „пътят от училище до волана“ трябва да бъде улеснен, като се позволи на 17-годишните да придобият шофьорски опит заедно с обучаващ, а признаването на шофьорски книжки и квалификации от трети страни трябва да се хармонизира на ниво ЕС. Условията за почивка на водачите също трябва да бъдат подобрени, включително чрез изграждане на по-безопасни и сигурни паркинги.
Слаб интерес от страна на жените
Само 4% от шофьорите на камиони в Европа са жени. Германия (7,2%), Румъния (6,1%) и Франция (4,5%) имат най-висок дял жени шофьори на камиони. Наличието на сигурни условия на труд и достъп до добре оборудвани зони за почивка са основните проблеми за жените. Подобряването им е от ключово значение за привличането на повече жени към професията.