Как транспортните оператори могат да се защитят при липсата или повредата на товари?
За съжаление, дори сред застрахователите често има напълно погрешни представи за някои от разпоредбите на CMR Конвенцията. В тази статия опитните експерти от Лутц Асекуранц дават разяснения относно т.нар. особени или специални рискове при отговорността и съвети как всъщност превозвачите могат да се защитят при липсата или повредата на товари.
Член 17 (4) от CMR Конвенцията разпорежда следното: „В съответствие с чл. 18, параграф 2–5 превозвачът се освобождава от отговорност, когато липсата или повредата произтичат от особените рискове, дължащи се на един или няколко от следните факти:
А) ползване на отворени, непокрити с брезент превозни средства, когато това е било изрично уговорено и вписано в товарителницата;
Б) липса или дефект на опаковката при стоки, които поради своето естество са изложени на разваляне или повреда, когато не са опаковани или са лошо опаковани;
В) пакетиране, натоварване, подреждане или разтоварване на стоката от изпращача или получателя или от лица, действащи за сметка на изпращача или получателя;
Г) естеството на някои стоки, застрашени било от цялостна или частична загуба, било от повреда, като например счупване, ръжда, вътрешно увреждане, изсушаване, изтичане, нормално разпадане или от действията на червеи или гризачи;
Д) недостатъчност или неточност на маркировката или на номерата на товарните артикули;
Е) превоз на живи животни.
Специалистите от Лутц Асекуранц обръщат внимание, че след настъпил инцидент при транспорта на стоки често в т.нар. „писма за отказ на отговорността на превозвача“ се посочва лаконичното описание: „Стоките са били неправилно натоварени от изпращача, поради което отговорността по чл. 17, параграф 4, буква В) от CMR следва да бъде отхвърлена“. Подобен вид кореспонденция обикновено не съдържа подробни мотиви и често текстът се свежда само до няколко реда. Въпреки това се „пропуска“ (от незнание или от пресметливост), че предпоставка за позоваването на привилегирована причина за освобождаване от отговорност е превозвачът да докаже, че вредата би могла да възникне от специален риск, посочен в чл. 17, ал. 4 CMR. Това обаче означава, че превозвачът или неговият застраховател или застрахователен брокер по CMR първо трябва да докаже, че е съществувал един (или повече) специален риск (рискове). Само т.нар. „твърдение“ не е достатъчно, ето защо е важно, ако е възможно, незабавно да се възложи на комисар/експерт да извърши събирането на доказателства.
Привилегиите на превозвача
Превозвачът от своя страна не е длъжен да доказва, че вредата е причинена конкретно от специален риск, посочен в чл. 17, ал. 4 CMR (в този случай превозвачът – за разлика от фактите по чл. 17, параграф 2 от CMR, има привилегията да не доказва причинно-следствената връзка). Конкретно ал. 4 на чл. 17 предвижда транспортната компания да докаже и покаже достоверно, че според обстоятелствата по случая вредата е настъпила вследствие на доказана причина за освобождаването от отговорност.
След което въз основа на правилото за доказателствената тежест по чл. 18, параграф 2 от CMR – правоимащият върху стоката има възможност чрез т.нар. „насрещни“ доказателства да оспори твърденията на превозвача. Тоест до предоставянето на легитимни, опровергаващи доказателства се приема, че вредата е причинена от специалния риск, на който се е позовал превозвачът.
Кои обаче са тези специални рискове, които дават предимство на превозвача по отношение на доказателствената тежест? Доказателствената тежест е обобщена в чл. 18 от CMR Конвенцията. В тази статия ще изложим двата най-популярни случая от нашата практика.
Припомняме отново:
А) ползване на отворени, непокрити с брезент превозни средства, когато това е било изрично уговорено и вписано в товарителницата.
Превозвачът може да се позове на освобождаване от отговорност например за щети, причинени от метеорологични условия, като дъжд, сняг, градушка, буря и т.н., само ако използването на открито превозно средство е било изрично договорено с изпращача и това е било вписано в товарителницата. В противен случай превозвачът носи отговорност и за такива щети по време на превоза с открити превозни средства, освен ако не докаже наличието на непредотвратимо събитие по смисъла на чл. 17, параграф 2 от CMR.
Учредителното изискване за вписване в товарителницата показва колко важно е издаването на този тип превозен документ. Специалистите на Лутц Асекуранц съветват да не се отказвате от товарителницата по съображения за доказване, въпреки че съгласно чл. 4 CMR договорът за превоз е валиден и без товарителница.
Важно е също така да се знае, че поради разпоредбата на чл. 18, ал. 3 (CMR) презумпцията, че вредата е могла да възникне поради особения риск от използването на открито превозно средство, не се прилага, ако са загубени цели пакети или ако е налице необичайно голяма загуба (например при насипни товари).
Б) липса на опаковка или дефектна опаковка, ако стоките поради своето естество са изложени на загуба или повреда при липса на опаковка или дефектна опаковка.
Ако превозвачът не се е задължил по договор да опакова превозваните стоки, задължението за правилно пакетиране е на изпращача. Член 10 от CMR гласи следното: „Изпращачът носи отговорност пред превозвача за всички вреди, нанесени на лица, оборудване и други стоки, причинени от неправилно опаковане на стоките, както и за всички разходи, причинени от неправилно опаковане, освен ако дефектът е бил очевиден или известен на превозвача в момента на приемане на стоките и превозвачът не е направил никакви резерви в това отношение“. В този смисъл опаковката на превозваните стоки трябва да осигурява защита срещу нормалните въздействия, които се очакват по време на превоза по конкретния маршрут и при дадените пътни условия – в случай на групажни превози. Трябва да се вземат предвид и последиците от операциите по претоварване. В противен случай стоката трябва да се квалифицира като дефектна. При претенция обикновено само опитен специалист по регулиране/експерт по пакетиране може да определи дали опаковката е била дефектна, или не, като вземе предвид и конкретния транспорт.
Експертите на Лутц Асекуранц ще се радват да отговорят на всички Ваши въпроси във връзка с претенции или да Ви осигурят първокласно застрахователно покритие.
За повече информация можете да се свържете с:
Bilyana Lazarova
Sales Manager BG
Lutz Assekuranz Versicherungsvermittlung Ges.m.b.H. – клон България
Phone: +359 882 607 540
e-mail: bilyana.lazarova@lutz-assekuranz.eu
www.lutz-assekuranz.eu
ОЧАКВАЙТЕ В КРАЯ НА МЕСЕЦ МАЙ: Безплатен уебинар на LUTZ за въпроси и отговори относно CMR – щети и застрахователни условия!