Производителите на автобуси се събраха в Милано, за да покажат своите иновации на Next Mobility Exhibition. Имаше за всекиго по нещо – от големи, до средни и малки превозни средства.
Представени бяха множество модерни автобуси, но също и микробуси и мидибуси – които ще поведат обществения транспорт и сектора на пътуванията на дълги разстояния към „зелената революция“, както и галактика от компоненти, които вървят паралелно с тях.
Общата тема, обединила всички изложители от автобусния сектор, бе чистата енергия и дигиталния преход. Предизвикателство, с което индустриалният се справя добре от известно време, представяйки на пазарите устойчиви и високотехнологични продукти.
Сред автобусните производители, присъстващи на NME в Милано, е логично да започнем с „домакините“ от Iveco Bus, пазарен лидер в Италия за 2023 г. с 1782 регистрирани превозни средства. Компанията представи водещите модели от своята гама, която включва електрически, водородни и хибридни автобуси с дължина от 8 до 18 метра. Една от атракциите на щанда бе брандираният с логата на Metallica пътнически минибус Iveco eDaily. Да припомним, че IVECO реши да поеме по пътя на електрификацията заедно с Metallica, и ще подкрепи европейската част от мащабното световно турне M72 World Tour на световноизвестната рок група, предоставяйки й камиони и ванове за транспортните преходи.
Лъвът на MAN – Lion, „изрева“ с Lion’s City E в „късата“ му 10,5-метрова версия, която е по-малкият брат на 12-метровия модел с батерии, който доминира пазара на електрическите градски превозни средства в Европа. На щанда бе и туристическият 12-метров автобус Neoplan Tourliner.
Solaris докара в Милано 12-метровия Urbino, задвижван от водород. Нeoтдавна представен в Берлин на Mobility Move 2024, новото поколение na Urbino 12 electric е с модулна трансмисия и нов батериен пакет до 600 кВтч.
Otokar, който се разраства бързо на европейските пазари, имаше сериозно присъствие на NME. В допълнение към Kent с дизелов двигател, на щанда на турската компания бяха показани три електрически модела: в клас I – 12-метровият E-Kent и късият eCentro C, докато в клас II за първи път в Италия дойде E-Territo.
Друг турски производител – Anadolu Isuzu, изложи на щанда си NovoCiti Volt, CitiVolt и NovoCiti Life от клас II. Големият турски контингент включваше и участието на Karsan. Компанията от Бурса съсредоточи участието си върху 8-метровия самоуправляващ се e-Atak, но също на щанда присъстваха изцяло електрическите 12-метровия и 6-метровия e-Ata Hydrogen и e-Jest.
Да се насочим към Китай. Yutong привлече вниманието на присъстващите с четири автобуса, всичките електрически: E7, U12 и U18, плюс междуградския ICE 12.
Китайският производител на е-автобуси BYD демонстрира чисто новия 12-метров модел B12, включващ батерии тип „острие“, разположени вътре в шасито, и както и модела на e-bus върху корпус на Nelec – също в стандартен 12-метров размер, произведен в Испания от иберийския партньор Castrosua.
Друга китайска компания на Next Mobility Exhibition, King Long, чрез своя дилър за Италия Dierre Dimensione Ricambi, акцентира на своята електрическа гама за градски транспорт.
И накрая, китайският производител Zonson бе на изложението в Милано с изцяло електрическия си „тризъбец“, съставен от 6-метровия Pure Electric City Bus, 8,5-метровия Euro Lights и 12-метровия City Joy.
Междувременно Ayats, чрез дилъра си Officine Di Maio, показа две изненади: Horizon във версия с две оси (11,60 метра) и версия с три оси (13,35 метра).
Indcar също присъства със задвижвания с метан Mobi, и 6-метров електробус, направен в сътрудничество с Bluebus.
Tecnobus работи за повторното пускане на своя водещ продукт – невероятно късият електрически Gulliver, исторически микробус, дълъг само 5320 милиметра.
Industria Italiana Autobus се фокусира върху своя водещ модел – Citymood 12e, който отчете всичките 55 регистрации на компанията в Италия за миналата година.
На Next Mobility Exhibition ZF показа новата електрическа ос AxTrax 2 LF, изложена за първи път в Италия. Нископодовата AxTrax 2 LF на ZF се предлага с два самостоятелни инвертора от силициев карбид (SiC) и високоефективен електрически контролен блок с цялостна система за е-задвижване за градски автобуси.
Високоефективна и мощна, AxTrax 2 LF се предлага в два варианта – с постоянна изходна мощност от 260 кВт и 360 кВт, и пикови въртящи моменти от 22700 Нм и 37300 Нм. С по-мощния вариант е възможно да се постигне подобрение в способността за изкачване от 20%, дори при съчленени автобуси до 29 тона.
Повече по темата четете в следващия брой на сп. Камиони.