Повече от 50 000 румънски превозвачи са изложени на риск да загубят достъп до пазара на ЕС, тъй като трябва спешно да преоборудват превозните си средства с второ поколение интелигентни тахографи.
Остават по-малко от три месеца до крайния срок за съответствие – 1 януари 2025 г., и десетки хиляди превозни средства все още остават несъответстващи, което застрашава позицията на Румъния като ключов играч в европейската логистика.
Според скорошно съобщение за пресата от румънската транспортна организация UNTRR, само 10 000 от приблизително 60 000 румънски превозни средства, предназначени за транспорт в рамките на общността, са били оборудвани с необходимия интелигентен тахограф версия 2. Допълнителни 17 000 са били оборудвани с по-ранната версия 1, но те имат само с три оставащи месеца до крайния срок, а десетки хиляди превозни средства остават несъответстващи. Този дефицит заплашва да отстрани значителна част от транспортния флот на Румъния от пазара на ЕС.
Крайният срок, установен в Пакет Мобилност на ЕС и залегнал в Регламент 1054/2020, налага всички камиони, участващи в международен превоз на товари, да бъдат оборудвани с интелигентни тахографи от второ поколение до края на 2024 г. Неспазването на изискването може да доведе до сериозни санкции, включително солидни глоби, блокиране на превозни средства и скъпоструващи закъснения за преоборудване в оторизирани сервизи.
Германия третира подобни нарушения като тежки, докато във Франция операторите, които не отговарят на изискванията, са изправени пред глоби до 30 000 евро и потенциално една година затвор, според UNTRR.