• Вход
No Result
View All Result
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание Камиони » МРРБ не планира поскъпване на тол таксите и обсъжда отстъпки за превозвачите

МРРБ не планира поскъпване на тол таксите и обсъжда отстъпки за превозвачите


26.01.2024
A A
Калоян Атанасов
Reading Time: 1 min read
МРРБ не планира поскъпване на тол таксите и обсъжда отстъпки за превозвачите

Няма планирано поскъпване на тол таксите. Министерството на регионалното развитие и благоустройството в партньорство с представители на пътно-транспортния бранш работи за въвеждането на механизъм на отстъпки заради влезлия в сила от 1 юли 2023 г. по-висок размер на тол таксите.

Твърденията на членове на Сдружение „Аз имам камион“ за увеличаващи се тол такси са манипулативни и категорично не отговарят на истината, изтъкват от ведомството.

Представителите на сдружението са част от разговорите за въвеждането на отстъпки за превозвачите. Използването на неотговарящ на фактите мотив за провеждане на протест, който възпрепятства нормалното движение по републиканската пътна мрежа, буди недоумение, казват от МРРБ.

По време на състоялото се на 17 януари 2024 г. заседание на парламентарната Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление заседание народният представител и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов е попитал настоящия министър Андрей Цеков какво се случва с предложението за въвеждане на отстъпки за превозвачите на база изминато разстояние, което през миналата година беше обявено за обществено обсъждане.

Министър Цеков е отговорил, че то е оттеглено заради становище на DG Move, тъй като противоречи на европейска директива. Регионалният министър уточнява, че по указание на тази структура на Европейската комисия се разработва алтернатива, която да дава възможност за отстъпки, но само за тези тежкотоварни превозни средства, които са изминали над 4000 километра за един месец, като тази отстъпка, според правилата на ЕК, не трябва да превишава 13%. Андрей Цеков е допълнил, че МРРБ разработва механизъм за държавни помощи за компенсация на превозвачите.

Бихме искали да отбележим, че всички заседания на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в НС се излъчват на интернет страницата на Народното събрание на живо, а след това се публикуват записи и стенограми от тях. Така всеки гражданин може да проследи на живо темата, към която има интерес, или да провери свързаната с нея информация във видеоархива или в стенограмите на Народното събрание, посочват от ведомството

Предвид, че към настоящия момент стенограма от посоченото заседание все още не е публикувана на интернет страницата на парламента, за улеснение на всички, които търсят достоверна информация и държат на коректното представяне и отразяване на фактите, министерството предоставя в текст въпросите на народния представител Гроздан Караджов и отговорите на регионалния министър Андрей Цеков във връзка с тол таксите:

 

Гроздан Караджов: Отстъпките в тол таксите за изминато разстояние, които мисля, че през лятото Вие публикувахте за обществено обсъждане. Тези отстъпки трябва да заработят ретроактивно, т.е. от 1 юли 2023 г. За колегите да припомня този казус. През 2022 г. направихме много рязка стъпка към подобряване на методиката на формиране тол таксите, така че да се възвърне онова, което в Европа е правило – тежкотоварните автомобили да поемат 2/3 от приходите, които се генерират от пътни такси и респективно се инвестират в поддръжката на пътищата и пътните съоръжения, а 1/3 да остане за винетките. Като знак на добра воля половината от това увеличение беше направено от 1 юли 2022 г., а за 1 януари остана останалата половина. Хубаво, ама се намериха добри хора в управлението, служебното, които казаха, че поради войната, поради инфлацията и т.н., въпреки че нямаше кой знае какви икономически данни за такова нещо, ще се търсят отстъпки от предвиденото увеличение и аз бях изключително неприятно изненадан, че това беше потвърдено от новото правителство, които вместо да следват европейската директива, която казва, че който цапа – плаща, който ползва – плаща и кой колкото повече цапа и ползва, повече и плаща. В нарушение на политиката за декарбонизация, която казва, че за да излезем от пътищата и да вървим към електрифициран влаков транспорт на товарите, ние ще трябва да натоварваме все повече таксите за тежкотоварните автомобили, а съответно да намаляваме или да търсим баланс в превоза с електротранспорта. Обаче, пак да кажа, със съжаление, вие потвърдихте с Ваше решение и качихте за обсъждане. Каква ще е съдбата на това Ваше решение, какво ще се случи с това намаление и въобще ако може да ни кажете ще връщаме ли пари от 1 юли, как си го представяте?

Министър Андрей Цеков: Уважаеми господин Караджов, прав сте, да. Това увеличение на тол таксите, което неколкократно беше отлагано, влезе в сила от 1 юли. Чисто като финансов ефект, бих казал, че е много добро отражението и това се вижда от тазгодишните приходи, които за първи път – винетки и тол такси, доближават 800 млн. лв., при всичките резерви, които имаме от гледна точка на събираемост и нужда от подобрения. Т.е. ние започваме да доближаваме сумата, която ни е необходима годишно да поддържаме пътната инфраструктура и това реално може да се случи. Това, което заварихме, беше изключително голямо напрежение от страна на транспортния бранш с предлога за изключително резкия скок, поемани и неизпълнени обещания, за преразглеждане на въпросната тарифа, за възприемане на методи за гъвкаво тарифиране – диференцирано, нощно, уикенд, съответно и за отстъпки. В крайна сметка направихме една работна група, идеята на която беше да се предложи някакво решение. Това, което произлезе от работната група, беше предложение за отстъпки, при това ретроактивни, прав сте, при надвишаване на определен брой километри – ползване на отстъпки. Аз, лично, като юрист съм имал винаги резерви към този подход, т. к. противоречи на принципите на директивата. Поради тази причина беше качен за обществено обсъждане, но паралелно го изпратихме до ЕК за съгласуване с DG Move. Имахме уверения на участници в работната група, че е съобразено с европейското законодателство. Получихме категорично становище, че този подход ще противоречи на директивата, поради което ние оттеглихме акта. В момента, по указания на Комисията разработваме алтернатива, която ни дава възможност евентуално да се дават отстъпки, но само за горницата над определено разстояние, т.е. ако е минал някой над 4000 км, например, да получи някаква отстъпка между 4 и 6 хил. км. Това е практика, има я в другите държави. В известен смисъл е дерогация от принципа „замърсителят плаща и потребителят плаща“. Аз не се ангажирам в момента да дам дефинитивно решение на въпроса, т. к. е работен процес. Това, което е допустимо по правилата на ЕК, е общият размер на отстъпките да не надвишава 13% от нормалната тол такса. В момента извършваме анализ на степента, до която транспортният бранш е засегнат от войната в Украйна, както и от ковид кризата, и имаме разработена схема за държавни помощи, която все още не е утвърдена, която да даде възможност на всеки един превозвач в зависимост от това колко е засегнат, колко са намалени неговите обороти, на база заплатените такси да получи някаква нормална държавна помощ. Това също е нещо, което в следващите месеци ще мога да ви докладвам, когато имаме нещо дефинитивно по темата. Това е.

Гроздан Караджов: Благодаря Ви, господин министър. Първо съм удовлетворен, че в размера до 50% има правилна стъпка в посока на ревизия. Друг е въпросът, че лично не бих в каквато и да е форма правил някаква концесия в плоскостта на намаляване дори с тези 13%. Само ще Ви напомня, че от началото на т.г. съседните на нас държави вдигнаха драстично, докато ние за целия период на съществуването на тол таксите в България, това беше първото – юли 2022 г., вдигане на тол такси. И ако погледнете цената само от Солун до Атина е доста по-висока, отколкото годишната винетка у нас, пък нали трябва да се съизмерваме със съседните нам държави. Това, което искам да поясня, са няколко момента. Защото, ако такава беше работата, както я казахте, нямаше да го задавам този въпрос. Към датата, в която публикува министерството обявлението за обществено обсъждане, становището на ЕК беше вече известно, абсолютно съм сигурен, мога даже да Ви го прочета. Към онази дата казват, че тази директива по никакъв начин не предвижда като една от своите цели да награждава тежкотоварните превозвачи да използват повече тежкотоварни средства, които във Вашето писмо са представени и в съответния анекс. Т.е. във времето, в което го публикувахте, вече имаше яснота по този въпрос. Второто, което бих казал, е, че наистина по-скоро трябва да се мисли към финална формула, защото и това увеличение беше според мен едно междинно увеличение и то не беше тайна за нашите превозвачи, така че годишната поддръжка на българските пътища да може да се удовлетворява, за да бъдат перфектни и добри, изцяло от онова, което събираме от българските и чуждестранните превозвачи, а това винаги е била логиката на тола като концепция и точно с тази цел е създаден и са похарчени всички тези стотици милиони по нейното стартиране и функциониране. Благодаря!

Министър Андрей Цеков: Господин Караджов, по отношение на това кога е получено известието от Комисията аз предполагам, че Вие визирате комуникация към служебното правителство, която за съжаление на мен ми стана ясна в деня, в който трябваше да се гледа в Министерски съвет. И ще Ви кажа истината – в деня, в който въпросната тарифа трябваше да се гледа на Министерски съвет, по време на заседанието на Министерски съвет, главният секретар ме уведоми, че е пристигнала грама от DG Move, в която изразяват мнение относно законосъобразността на  въпросната тарифа. Още в същия момент аз оттеглих точката от дневния ред. В грамата беше цитирана предходна кореспонденция, която тогава разбрах, че съществува. Това е коректната хронология на събитията. Аз съм съгласен, че тол таксите трябва да бъдат в такъв размер, че ние трябва да можем да си плащаме за поддръжката, но от друга страна считам за легитимни някои съображения на превозвачите и те са свързани най-вече със степента, в която сме си изградили пътната инфраструктура. Прав сте. И аз съм пътувал от Солун до Атина. Като тръгне човек от Кулата към София може да види разликата – липсващите ни магистрали, второкласната пътна мрежа, по която се движат. Това трябва да си го признаем. Това трябва да го приемем като легитимен аргумент, който би трябвало да имаме предвид поне до момента, до който сме си изградили редовните трасета за транзита. Това е основното съображение, което ме кара да считам, че има известна логика да имаме някакъв транзитен период. Пак казвам, когато имаме дефинитивно решение, ще бъде представено тук, на комисия.


Други публикации от категорията

ИА ”Автомобилна администрация” започва акция срещу претоварените камиони

21.05.2025

Новият Volvo FH Aero Electric е с 600 км пробег и свръхбързо зареждане

20.05.2025

Scania представя по-лекия и ефективен двигател Super 11

20.05.2025

Социална ангажираност и отговорност при избора на камион Volvo

20.05.2025

ЕС даде зелена светлина за намаляване на възрастта за шофьори на камиони

19.05.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
От 2026 г. всички услуги на ИА „Автомобилна администрация“ стават електронни

ИА ”Автомобилна администрация” започва акция срещу претоварените камиони

21.05.2025
Новият Volvo FH Aero Electric е с 600 км пробег и свръхбързо зареждане

Новият Volvo FH Aero Electric е с 600 км пробег и свръхбързо зареждане

20.05.2025
Scania представя по-лекия и ефективен двигател Super 11

Scania представя по-лекия и ефективен двигател Super 11

20.05.2025
Социална ангажираност и отговорност при избора на камион Volvo

Социална ангажираност и отговорност при избора на камион Volvo

20.05.2025
ЕС увеличава финансирането за защитени паркинги за камиони с 60 млн. евро

ЕС даде зелена светлина за намаляване на възрастта за шофьори на камиони

19.05.2025
Frotcom Road Show 2025 стартира от Свиленград

Frotcom Road Show 2025 стартира от Свиленград

19.05.2025
В момента няма други публикации по темата.
Първа доставка на Volvo FH16 Aero 780 в България

Първа доставка на Volvo FH16 Aero 780 в България

24.04.2025
Шест нови Mercedes-Benz Tourismo за Карат-С

Шест нови Mercedes-Benz Tourismo за Карат-С

24.04.2025
Scania и ОРН Вакейшънс с ключово споразумение за доставка на 64 премиум туристически автобуса

Scania и ОРН Вакейшънс с ключово споразумение за доставка на 64 премиум туристически автобуса

22.04.2025
FOTON излезе на българския пазар

FOTON излезе на българския пазар

24.04.2025
CTE Трейлърс България е официален вносител на гумите Krone

CTE Трейлърс България е официален вносител на гумите Krone

30.04.2025
Knorr-Bremse TruckServices: стабилен цикъл и високоефективни сервизи

Knorr-Bremse TruckServices: стабилен цикъл и високоефективни сервизи

05.05.2025
затвори
затвори
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Ново в БГ
  • Пазари
  • За бизнеса
  • Н.В. Клиентът
  • Борса Камиони
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Интересно
  • Е-списания
  • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Кат. Авт. за работа
  • спр. Кой какъв е
  • bageri.bg
  • logistika.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с kamioni.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Начало
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Ванове
  • Камиони
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Н.В. Клиентът
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Bageri.bg
  • Logistika.bg
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Каталог Автомобили за работа
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Борса Камиони
  • Абонамент
  • Интересно

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT