17 години работа в най-голямата транспортно-логистична компания в България, много натрупан опит на различни позиции, воля, борбеност, дисциплина и хъс за постигане на решения и отлични крайни резултати.
Това е Христо Апостолов, директор „Автомобилна спедиция България“ в DISCORDIA, с когото разговаряме за промените и предизвикателствата в работата на спедитора, трудно или лесно е да бъдеш ръководител и за дигиталната трансформация, която в момента тече в DISCORDIA.
Христо Апостолов от първо лице
Към момента заемам позицията директор „Автомобилна спедиция България“ в DISCORDIA. Роден съм в София, но първите 20 години от живота си съм прекарал в Пловдив, където завърших езиковата гимназия „Иван Вазов“. След това следвах в УНСС – София, „Счетоводство и контрол“ и „Финансов контрол“. През 2006 г. започнах работа като стажант в Дискордиа АД.
За тези 17 години преминах през почти всички нива в компанията – спедитор, търговски представител, ръководител „Търговски отдел“ и директор „Автомобилна спедиция България“. Впоследствие поех и отговорността за автомобилната спедиция в Румъния. Заемането на различни позиции ми даде възможността да получа по-добър поглед върху процесите и цялостната работа в отделите.
В личен аспект бих добавил, че обичам спорта и през живота си съм тренирал различни дисциплини. Смятам, че спортът изгражда много ценни личностни качества, като борбеност, целеустременост, дисциплина и воля да се бориш до последно за постигане на целта си. Всички те са основни и за успешното развиване на бизнес като нашия.
– Г-н Апостолов, какво харесвате на сегашната си работа и какво Ви привлече в нея?
– Отговорът на този въпрос винаги е бил един и същ – динамичното и интересно ежедневие. Нуждата от вземане на бързи решения, навременно адаптиране към пазара, дори бих казал и стресът (в добрия смисъл на думата) са достатъчно силни мотиватори за мен в професионален план. В такава среда човек мисли по-съсредоточено и фокусирано и често стига и до по-фундаментални и правилни изводи.
В последните години дори бих казал, че тази динамика се увеличава и това още повече ме мотивира. Пазарът премина през забавяне при веригите на доставки, липсваха достатъчно товари, дойде и COVID-19, после се установи и липсата на достатъчно превозни средства и така нататък. Имаше седмици, които започваха по един начин, а свършваха по друг. Ние успяхме да се адаптираме и успешно да преминем през този период, като в действителност това бяха много силни години за DISCORDIA.
– Ако трябва да опишете с няколко думи DISCORDIA, кои ще са те?
– Иновативна, гъвкава, успешна, адаптивна, клиентски ориентирана и коректна компания.
– DISCORDIA е най-известна с транспортната си дейност и характерните жълти камиони, които често се виждат из Европа, но сякаш по-малко се знае за спедиторската є дейност. Кога е създаден отделът „Автоспедиция“ и какви са основните му функции?
– Така е, жълтите камиони се забелязват навсякъде и аз съм щастлив, че ни разпознават в цяла Европа.
Отдел „Автоспедиция България“ е създаден през 1992 г. През тези 31 години той е преминал през различни периоди, променял е мащаба си, приоритетите и целите си. Откакто поех отдела, целта винаги е била свързана с растеж и продуктивност. Всички сме наясно, че клиентът е най-важният, но в процеса на работа разбираме много ясно, че превозвачът е с не по-малко значение. Поради спецификата на работата екипът ни е разделен в основата си на две подразделения – колеги, които работят с директни клиенти, и колеги, които работят с превозвачите. Благодарение на този подход на работа ние успяваме да предоставим 24/7 обслужване и на двете страни. Това ни помага и да модерираме много добре комуникацията между тях, като запазваме отношенията и добрия тон.
Отдел „Автоспедиция България“ предоставя цялостно логистични решения на клиентите си – от FTL и LTL от всяка една точка в Европа до извънгабаритни товари и експресни пратки. В резултат на дългогодишния си опит и партньорство с много от превозвачите в България успяваме да бъдем гъвкави и ефективни. Работим както със спот товари, които са основна част от бизнеса ни, така и с договори за регулярни такива.
Близкото ни сътрудничество с колегите от офисите ни в Румъния и Украйна, както и отделът ни „Международен Автотранспорт“ със собствени камиони допринасят изключително за това да бъдем наистина адаптивни, достъпни и да предлагаме успешни решения според нуждите на клиентите.
– През последните години в спедицията като дейност се случиха множество промени. Как се адаптирахте към тях?
– Промените са неизменна част от всяка бизнес среда, но различното е бързината, с която те се случват. Основната причина за това са напредъкът на технологиите, свързаността и лесният достъп до информация на хората. Когато промените са твърде динамични, това, което ни помага да не загубим фокус, са ясната визия и ценности, които сплотяват екипа. Когато гледаме в една посока, предизвикателствата се превръщат във възможности. Убеден съм, че чрез високата ангажираност на хората в компанията, високите стандарти, по които работят, както и чрез стремежа им за постигането на резултати ще успяваме все по-бързо и адекватно да посрещаме промените от външната среда.
– А ако погледнем напред към бъдещето, какво очаквате от него? Ще се променя ли още професията на спедитора?
– Със сигурност ни очаква трудно, но интересно бъдеще. Възможностите за дигитализация и автоматизация, Зелената сделка, навлизането на AI отварят нови хоризонти.
Основният фактор за промените в бъдещето е дали, кога и до каква степен стандартните транспортни решения ще бъдат изместени от напреднали технологични платформи, обединяващи основни участници на регионални пазари. И към момента има множество различни решения, но те далеч не дават на товародателите нужното покритие и прозрачност. Транспортно-логистичната услуга е все още комплексна и сложна. Въпреки това, според мен този процес, макар и бавен, ще се развива и е важно всички участници в него да са не само в крак с последните технологични решения, но и да са правилно пазарно позиционирани. Ролята на спедитора ще е от изключителна важност в конструирането на по-комплексни логистични решения.
Що се отнася до професията спедитор, от една страна, дигитализацията, AI и технологиите ще я направят по-атрактивна за привличането на нови кадри и с повече възможности за реализация. От друга страна, с навлизането на нови технологии в професията придобиването на експертиза ще се ускори и задълбочи, ще достига високи нива на развитие за по-кратко време и това ще доведе до по-качествена спедиторска услуга и повече добавена стойност за клиентите.
В DISCORDIA винаги сме се стремили да следваме най-новите тенденции и дори да бъдем пионери. В процес на дигитална трансформация сме, като инвестираме усилено в софтуерни решения на лидерите в световен мащаб – SAP и Oracle. Това е особено важно в логистичната индустрия, защото произтича от икономиката в реално време, където скоростта и ефективността са високо ценени. В DISCORDIA внедряваме решения, които използват последните технологии, като IoT (интернет на нещата), сензори, роботика и анализ на данни. TMS системата на Oracle (ОТМ), която имплементираме, предоставя централизиран достъп до данните за всички участници във веригата за доставки и по този начин подобрява цялостната проследяемост на процеса. Това води до по-ефективна комуникация между екипите, както и опростява отношенията с партньори и клиенти, за да насърчи сътрудничеството и да повиши клиентското преживяване.
За да бъдем още по-успешни, избрахме ERP системата на SAP (RISE SAP S/4HANA Private Cloud), която ще подсигури финансовите процеси на компанията и ще изгради солидна база за растежа и развитието є.
– Ръководите отдели от 70 души. Лесно или трудно е да бъде човек ръководител?
– Когато започнах да управлявам отдела в България, той беше не повече от 15–20 души, с които бяхме работили рамо до рамо и имахме изградени отношения. В началото исках да участвам във всеки един процес, казус и решение, но с увеличаване на екипа осъзнах, че това е грешка. Нямаше как да покрия всеки аспект от бизнеса и започнах да делегирам повече отговорности на колегите. Те станаха по-уверени и решителни, което помогна за сплотяването на екипа. Не е лесно да управляваш хора и всеки стъпва на различни принципи и ценности, когато носи такава отговорност.
– Какъв е Вашият стил на мениджмънт? Какво изисквате най-вече от хората, които управлявате? Доколко им давате свобода при вземането на решения?
– За мен стилът на ръководене трябва да се базира на справедливост, честност и етика. Аз я изисквам от хората си и се придържам към нея и като личност, и като ръководител. Старая се да бъда максимално справедлив с хората от екипа си, подкрепям ги и им давам възможност да вземат решения. Дори да грешат, важното е да се поучат от грешките си. Уча служителите си да бъдат отговорни и най-вече да работят етично.
Не толерирам фаворитизма, защото той пречи на екипността. За да се изгради здраво ядро, здрав гръбнак на отдела, трябва да има добра основа от хора, които са ангажирани и мотивирани от общия успех, а не само от личния.
– Кои според Вас са най-важните качества, които човек трябва да притежава, за да бъде успешен ръководител?
– Според мен е изключително важно хората да имат доверие в ръководителя си и да знаят, че разполагат с неговата подкрепа. Веднага ми изскача в ума един случай отпреди години. Служител с 2-годишен опит в компанията направи техническа грешка, която костваше немалка сума на отдела. В същото време колегата беше добър служител – силно мотивиран и работеше с голямо желание. Тогава реших да подходя към ситуацията с голямо разбиране, а не агресивно, водейки се от идеята той да се поучи от случилото се и да може да избягва подобни ситуации в бъдеще. Вместо да го порицая публично, проведох индивидуален разговор с него, за да анализираме грешката и той да си извади необходимите изводи. Щастлив съм да споделя, че въпросният колега е вече 10 години в отдела, заема по-отговорна позиция и аз нямам съмнение в неговата отдаденост и лоялност.
Разбира се, не всеки път може да се реагира по подобен начин. Грешките не трябва да се оправдават и подминават, но в конкретния случай това бе правилното решение. И подкрепата, която този човек получи, го мотивира и стимулира да бъде по-внимателен, по-добър професионалист и засили лоялността му.
Тук бих вметнал и едно клише, което обаче е безспорен факт. Добрият ръководител трябва да бъде и лидер. Най-лесно е да налагаш идеите и стратегиите си на своите служители, но успехът в реализацията им би бил много по-голям, ако успееш да ангажираш тези хора, да ги въвлечеш от самото начало на процеса и да ги накараш да се борят с теб за постигането на крайните цели.
– Спедиторската дейност е динамична и изисква бързи решения. Каква е Вашата рецепта за разтоварване на стреса след ден, в който сте разрешили множество казуси?
– Не знам дали има такава рецепта. Познавам колеги, които след 18:00 ч, по някакъв начин, буквално като „роботи“, се изключват от работния процес и преминават бързо към личния си живот. Не знам как го правят, но за съжаление, аз не съм от тях. Една част от мозъка ми винаги работи на спедиторска вълна.
Но със сигурност прибирането при съпругата и децата ми, колкото и да е клиширано, винаги е разтоварващо и успокояващо. Като добавим и малко спорт и някоя бира с приятели, нещата се балансират.
– С какво се гордеете най-много от постиженията си в компанията за тези 17 години?
– Най-голямото ми постижение е изграждането на екипа. Това е екип от 50 служители в България и 20 в Румъния, които са ангажирани и заедно са преминали през различни сложни ситуации през всички тези години. Гордея се, че съм помогнал за създаването на силен тим и здраво ядро, около което ще продължим да градим бъдещето на спедиторския екип в автотранспорта.