Историята на TRANSPRESS започва преди 30 години като фамилен бизнес с няколко транспортни автомобила за доставка на вестници и списания от Европа до България. Днес TRANSPRESS е водеща българска транспортно-логистична компания, а нейният ръководител Веселин Стоянов е успешен бизнесмен, уважаван от всички в бранша. С Веселин Стоянов разговаряме за уроците от изминатия път, за днешните предизвикателства и за това накъде ще се развиват транспортът и логистиката в бъдещето
– Г-н Стоянов, кои са повратните моменти в историята на TRANSPRESS, които я направиха една от водещите транспортни и логистични компании на българския пазар? Кои са ключовите фактори за успех?
– Да, наистина започнахме преди 30 години с няколко автомобила, с които доставяхме чужди вестници и списания от Европа до България. Целта беше да изпреварим доставките по въздух, които към онзи момент не бяха достатъчно бързи. И екипът ни успя въпреки всички предизвикателства. Рекордният срок за доставка бързо започна да печели и други клиенти, които имаха нужда от услугата. Така автопаркът и екипът ни започнаха да растат. Постепенно открихме собствени логистични центрове в страната, а през 2008 г. станахме и официален партньор на международния лидер DACHSER за България, Република Северна Македония, Албания и Косово. Така днес предлагаме пълно портфолио от транспортни и логистични услуги на хиляди клиенти в България и по света и извършваме доставки от и до пет континента. Днес посоката ни е: по-ефективни, по-зелени, по-близо до клиентите и екипа.
Вече 30 години най-сериозният ни актив е екипът. Нашите 1000 професионалисти с експертиза, мотивация и сърце са моторът на компанията. Освен това ние винаги сме били пионери и залагаме на иновациите във всичко – от организацията на работата, през избора на транспортни автомобили и технологични решения за автоматизация в складовете до дигитализацията и софтуерните решения, които въведохме първи в България. От ключово значение е и дългогодишното ни стабилно партньорство с международния лидер DACHSER и възможността да оперираме в глобална мрежа от над 400 точки.
– Ако трябва да опишете TRANSPRESS с една дума, коя ще е тя?
– Ефективност. Защото колкото по-ефективни сме, толкова по-полезни сме на клиентите със сроковете и условията, които можем да им предложим. Толкова по-щадящи сме и към природата. А днес това е голямата задача и отговорност пред всички бизнеси.
– Как TRANSPRESS извървя пътя от предлагането на конкретни транспортни задачи до цялостни решения?
– TRANSPRESS изпълнява конкретни транспортни и логистични задачи, складиране и митническо обслужване според нуждите на клиента. През последните години обаче все по-търсени са цялостните решения за контрактна логистика. Компанията ни предлага професионално съдействие от А до Я по целия път на стоката от производителя до крайния клиент – доставка, митническо оформяне на стоки, деконтейнеризация на контейнер и проверка на стоката, въвеждане на стоката в склада и във WMS системата, доставка до крайните клиенти в Европа. Предлагаме и допълнителни услуги, като организиране на стоката по цвят, по азбучен ред, по вид, преопаковане, етикетиране, опис на серийни номера, организация на допълнителни документи (фактури, гаранционни карти, стокови карти, описи и др.).
Използването на цялостни решения може да оптимизира разхода за клиентите с до 30%
За всичко това са нужни професионалисти със силна експертиза в тяхната област, които обаче могат да работят дори още по-добре в екип, за да предложат консултация и комплексно решение на партньорите. Това се стремим да развиваме с индивидуални и екипни обучения, насърчаваме го и го подкрепяме с корпоративната култура в компанията.
– Всяка годишнина е повод освен за равносметка и за поглед в бъдещето. Как ще се променят транспортът и логистиката в следващите 5 години?
– Транспортът и логистиката ще стават все повече въглеродно неутрални, силно дигитализирани и с високо ниво на качество и сигурност на работата.
– В този смисъл кои ще са следващите стъпки в развитието на TRANSPRESS?
– Ще развиваме политиката си да бъдем много близко до бизнеса на клиентите си и да действаме не просто като доставчик на услуги, а като техен консултант, който може да им помогне да подобрят резултатите си и да оптимизират разходите. През последните години основен приоритет за нас е въвеждането на зелени решения във всичко, което правим. Това е важна част от нашата ESG визия. Ще продължим да инвестираме в хората и новите технологии, за да бъдем още по-ефективни по пътя на устойчивото развитие.
– Декарбонизирането на транспорта е една от основните теми на днешното време. Има ли магическа формула за това и как в TRANSPRESS планирате да го направите?
Грижата към околната среда е пряко свързана със спецификата на бизнеса ни и е наш основен приоритет. Както казах, търсим „зелените“ решения във всичко. Ето конкретно какво означава това:
– Намаляваме разхода на гориво и съответно вредните емисии чрез инвестиции в модерен и екологичен автопарк, контрол на отработените вредни емисии и иновативни решения.
– Продължаващото обучение на водачи за по-безопасно, по-икономично и проактивно шофиране е друга от екологично ориентираните инициативи на компанията.
– Използваме по-ефективно автомобилите, като включваме гигалайнери, сменяеми ремаркета и двуредово товарене на палета.
През последните три години сме намалили вредните емисии с 30%, като в стратегията ни е заложена допълнителна редукция с 15% до 2025 г. спрямо 2019 г. и с 30% до 2030 г.
– Инвестираме в енергийна ефективност на сградите и базите, рециклиране и оптимално управление на отпадъците, софтуер, повишаване компетенциите и мотивацията на служителите, подкрепа на обществено значими кампании с екологична насоченост в България.
Преследваме холистична стратегия, която сме разделили на конкретни действия. Има ли магическа формула, която да направи логистиката по-щадяща климата? Не. Честно казано, това е дълъг и неравен път, който трябва да извървим стъпка по стъпка – всички заедно с нашите клиенти, партньори, превозвачи и доставчици.
– Кое е най-голямото лично предизвикателство за Вас сега като лидер и мениджър?
– Аз съм привърженик на учението през целия живот, най-важното за мен е да мога да мотивирам и вдъхновявам хората около себе си, да се развиваме заедно и да бъдем по-любопитни.
Стремежът към постигането на целите и изпълнението на проектите е важен, но също толкова важно е да се грижим за добруването, мотивацията и развитието на хората, с които работим заедно. Този баланс изисква внимание към двете сфери и умение да се намери оптималният начин за поддържане на мотивацията и ангажираността на екипа, докато се постигат бизнес целите.
В момента предизвикателството ми е да развивам екипа така, че да се адаптира към бързо променящата се работна среда и да се справя с новите предизвикателства и възможности, които възникват. Екипната динамика и поддържането на високо ниво на мотивация и ангажираност са от решаващо значение в този контекст.
Развитието на уменията за емоционална интелигентност, комуникация и управление на времето са от съществено значение за успешното преодоляване на тези предизвикателства и постигането на баланс между управлението на процесите и грижата за хората.
Пълното интервю можете да прочетете в декемврийските броеве на списания КАМИОНИ и ЛОГИСТИКА