Хладилният транспорт зависи от много фактори. Затова е още по-важно да имате на своя страна застрахователен брокер, който разбира рисковете на този бизнес и знае как да ви защити.
Многобройни стандарти и задължения
През последните години броят на правните стандарти в областта на хладилния транспорт значително нарасна – както на национално, така и на международно ниво, главно по инициатива на Европейския съюз, който се фокусира основно върху защитата на потребителите.
Ако вземем за пример превозвачите на фармацевтични продукти (регулациите в сектора на хранителните продукти се различават минимално), ето няколко примера за това колко разнообразни са настоящите задължения: eтикетирането на стоките като фармацевтични продукти трябва да бъде гарантирано по всяко време, необходима е допълнителна информация в товарителницата, стоките не трябва да се замърсяват с допълнителни товари, изискват се документирано почистване на транспортните средства и местата за обработка, предпазни мерки срещу изтичане, повреда, кражба/достъп на трети лица и т.н. Освен това редовно трябва да се обучава ангажираният персонал, включително в спазването на изискванията за дълъг период на съхранение.
На практика малцина, особено малките и средните предприятия, успяват да изпълнят всички тези задължения и поради това се излагат на голям риск за носене на отговорност. В случай на иск ищците лесно могат да обосноват искането си за обезщетение с „груба небрежност“ от страна на превозвача – в крайна сметка той не е изпълнил всички законови задължения.
Стимулът на ищеца да обоснове грубо небрежно поведение от страна на превозвача винаги е много голям във фармацевтичния сектор, тъй като въпросните стоки обикновено са с висока стойност и ниско тегло. Ето защо превозвачите трябва да проверят дали тяхната действаща застрахователна ЧМР полица покрива и отговорността за груба небрежност.
Предположението за щета е достатъчно
Споменатата цел за защита на потребителите изисква в посочените правни норми да не се допускат на пазара „опасни стоки“, особено храни и фармацевтични продукти. А тази цел се постига и чрез забрана на получателите да приемат такива „опасни стоки“, като се предвиждат санкции. Но какво прави една стока „опасна“, или с други думи „стока, за която има основателни съмнения, че съдържа вредни елементи“, въпреки че може да няма външни признаци за това?
Достатъчно е пристигането на камиона с температура, несъответстваща на заявката за превоз или с отклонения от поръчаната транспортна температура, която да се отчете на температурния регистър. Краткотрайните отклонения (обикновено необходими за процесите на товарене и разтоварване) са разрешени от закона, но какво все още е „краткотрайно“ и какво надхвърля тази граница, е въпрос, който редовно се оспорва в съда. Няма универсален отговор на този въпрос, затова следва да се вземат предвид обстоятелствата на всеки отделен случай. Съдебната практика често е ориентирана към отделни казуси.
В действителност това означава, че например замразени стоки (които по принцип трябва да се транспортират при -18 °С, но законът допуска отклонение до 3°), които според температурния регистър са били изложени само на температура -14 °С в товарното помещение в продължение на половин час, могат да бъдат обект на възражение и в най-лошия случай да бъдат отхвърлени от получателя. Напълно възможно е да се очаква тотална щета…
Освобождаване от отговорност на превозвача по чл. 17 (4) от CMR и доказателствена тежест съгласно чл. 18 (4) от CMR
В случай на превоз с превозно средство със специално оборудване за защита на товара от въздействието на топлина, студ, температурни колебания или влажност превозвачът може да се позове на член 17, параграф 4, буква г) само ако докаже, че е взел всички мерки, които са му били необходими при дадените обстоятелства, по отношение на избора, поддръжката и използването на специалното оборудване и че е спазил всички дадени му специални инструкции.
Този член, който се позовава на оправдателната причина „естествено състояние на определени стоки“ (забележете, не става въпрос за щети, дължащи се на дефекти на превозното средство!), показва само с определението си, че не е лесно доказуем.
Превозвачите трябва да могат да докажат поне следното, когато се позовават на споменатия параграф от CMR: идентификация на водача и дадените му инструкции (които са били спазвани!), разпечатки на температурата на ремаркето, в идеалния случай с доказателство за предварително охлаждане, дневници за техническо обслужване, фактури за ремонт, софтуерни записи, например разпечатка от ремаркето (изисква се специализиран сервиз), GPS данни, запазени сертификати за обучение, писмени организационни мерки, насочени към спазване на законовите изисквания.
Софтуерните записи могат да бъдат особено информативни и полезни, когато става въпрос за обяснение на температурните колебания. Например от регистрационния файл на ремаркето се вижда, че промяната на температурата е настъпила в резултат на естествен/необходим процес на размразяване на агрегата – обстоятелство, за което превозвачът по принцип не може да бъде държан отговорен; или пък данните от GPS показват, че по време на въпросните температурни колебания камионът е бил на граничната митница, проверила товарното помещение (очевидно е, че тогава топлината прониква в ремаркето).
Дефекти на превозното средство
Лошата новина е, че чл. 17(3) от CMR, за съжаление, не позволява превозвачът да бъде освободен от отговорност за дефекти на превозното средство. Врати на полуремаркета, които не уплътняват правилно поради амортизация на материала; вътрешни стени на ремаркетата, притиснати и превърнали се в пропускливи поради работата на мотокарите по време на товаро-разтоварните процеси; дефектни температурни датчици; повредени вентилационни тръби по тавана – това са все примери, с които Lutz Assekuranz се сблъсква в ежедневната си практика.
Товарене/разтоварване
Циркулацията на въздуха в полуремаркето е един от най-важните фактори. Накратко, студеният въздух се вкарва в предната част отгоре, пада надолу в задната част на полуремаркето, пренася се отново напред чрез смукателния механизъм на уреда на нивото на пода на полуремаркето и се изхвърля навън.
Ето защо правилното натоварване на ремаркето е много важно. Кардиналните грешки, които могат да се допуснат тук, са по-специално: прекъсване на вентилационните канали на тавана чрез подреждане на стоките (предната част на ремаркето става много студена, а задната – много топла); натоварване на задната част на ремаркето до тавана със стоки (въздухът не може да циркулира изобщо или да циркулира достатъчно добре); обвиване на палета със стреч фолио и пробиването му с вилиците на мотокара (нарушена рециркулация на въздуха на пода).
Както виждате, хладилният транспорт зависи от много фактори. Затова е още по-важно да имате на своя страна застрахователен брокер, който разбира рисковете на този бизнес и знае как да ви защити. Лутц Асекуранц от десетилетия се грижи за голям брой международно опериращи превозвачи в областта на хладилния бизнес. Служителите на Lutz Assekuranz с удоволствие споделят своя професионален опит с нашите читатели.
Bilyana Lazarova
Sales Manager BG
Lutz Assekuranz Versicherungsvermittlung Ges.m.b.H. – клон България
country: БЪЛГАРИЯ
Phone: +359 882 607 540
Email: bilyana.lazarova@lutz-assekuranz.eu
www.lutz-assekuranz.eu