• Вход
No Result
View All Result
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание Камиони » Хладилен транспорт с Lutz – съществена информация за отговорността и застраховката по CMR

Хладилен транспорт с Lutz – съществена информация за отговорността и застраховката по CMR


10.09.2024
A A
Калоян Атанасов
Reading Time: 1 min read
Хладилен транспорт с Lutz – съществена информация за отговорността и застраховката по CMR

Хладилният транспорт зависи от много фактори. Затова е още по-важно да имате на своя страна застрахователен брокер, който разбира рисковете на този бизнес и знае как да ви защити.

Многобройни стандарти и задължения

 През последните години броят на правните стандарти в областта на хладилния транспорт значително нарасна – както на национално, така и на международно ниво, главно по инициатива на Европейския съюз, който се фокусира основно върху защитата на потребителите.

Ако вземем за пример превозвачите на фармацевтични продукти (регулациите в сектора на хранителните продукти се различават минимално), ето няколко примера за това колко разнообразни са настоящите задължения: eтикетирането на стоките като фармацевтични продукти трябва да бъде гарантирано по всяко време, необходима е допълнителна информация в товарителницата, стоките не трябва да се замърсяват с допълнителни товари, изискват се документирано почистване на транспортните средства и местата за обработка, предпазни мерки срещу изтичане, повреда, кражба/достъп на трети лица и т.н. Освен това редовно трябва да се обучава ангажираният персонал, включително в спазването на изискванията за дълъг период на съхранение.

На практика малцина, особено малките и средните предприятия, успяват да изпълнят всички тези задължения и поради това се излагат на голям риск за носене на отговорност. В случай на иск ищците лесно могат да обосноват искането си за обезщетение с „груба небрежност“ от страна на превозвача – в крайна сметка той не е изпълнил всички законови задължения.

Стимулът на ищеца да обоснове грубо небрежно поведение от страна на превозвача винаги е много голям във фармацевтичния сектор, тъй като въпросните стоки обикновено са с висока стойност и ниско тегло. Ето защо превозвачите трябва да проверят дали тяхната действаща застрахователна ЧМР полица покрива и отговорността за груба небрежност.

Предположението за щета е достатъчно

Споменатата цел за защита на потребителите изисква в посочените правни норми да не се допускат на пазара „опасни стоки“, особено храни и фармацевтични продукти. А тази цел се постига и чрез забрана на получателите да приемат такива „опасни стоки“, като се предвиждат санкции. Но какво прави една стока „опасна“, или с други думи „стока, за която има основателни съмнения, че съдържа вредни елементи“, въпреки че може да няма външни признаци за това?

Достатъчно е пристигането на камиона с температура, несъответстваща на заявката за превоз или с отклонения от поръчаната транспортна температура, която да се отчете на температурния регистър. Краткотрайните отклонения (обикновено необходими за процесите на товарене и разтоварване) са разрешени от закона, но какво все още е „краткотрайно“ и какво надхвърля тази граница, е въпрос, който редовно се оспорва в съда. Няма универсален отговор на този въпрос, затова следва да се вземат предвид обстоятелствата на всеки отделен случай. Съдебната практика често е ориентирана към отделни казуси.

В действителност това означава, че например замразени стоки (които по принцип трябва да се транспортират при -18 °С, но законът допуска отклонение до 3°), които според температурния регистър са били изложени само на температура -14 °С в товарното помещение в продължение на половин час, могат да бъдат обект на възражение и в най-лошия случай да бъдат отхвърлени от получателя. Напълно възможно е да се очаква тотална щета…

Освобождаване от отговорност на превозвача по чл. 17 (4) от CMR и доказателствена тежест съгласно чл. 18 (4) от CMR

В случай на превоз с превозно средство със специално оборудване за защита на товара от въздействието на топлина, студ, температурни колебания или влажност превозвачът може да се позове на член 17, параграф 4, буква г) само ако докаже, че е взел всички мерки, които са му били необходими при дадените обстоятелства, по отношение на избора, поддръжката и използването на специалното оборудване и че е спазил всички дадени му специални инструкции.

Този член, който се позовава на оправдателната причина „естествено състояние на определени стоки“ (забележете, не става въпрос за щети, дължащи се на дефекти на превозното средство!), показва само с определението си, че не е лесно доказуем.

Превозвачите трябва да могат да докажат поне следното, когато се позовават на споменатия параграф от CMR: идентификация на водача и дадените му инструкции (които са били спазвани!), разпечатки на температурата на ремаркето, в идеалния случай с доказателство за предварително охлаждане, дневници за техническо обслужване, фактури за ремонт, софтуерни записи, например разпечатка от ремаркето (изисква се специализиран сервиз), GPS данни, запазени сертификати за обучение, писмени организационни мерки, насочени към спазване на законовите изисквания.

Софтуерните записи могат да бъдат особено информативни и полезни, когато става въпрос за обяснение на температурните колебания. Например от регистрационния файл на ремаркето се вижда, че промяната на температурата е настъпила в резултат на естествен/необходим процес на размразяване на агрегата – обстоятелство, за което превозвачът по принцип не може да бъде държан отговорен; или пък данните от GPS показват, че по време на въпросните температурни колебания камионът е бил на граничната митница, проверила товарното помещение (очевидно е, че тогава топлината прониква в ремаркето).

Дефекти на превозното средство

Лошата новина е, че чл. 17(3) от CMR, за съжаление, не позволява превозвачът да бъде освободен от отговорност за дефекти на превозното средство. Врати на полуремаркета, които не уплътняват правилно поради амортизация на материала; вътрешни стени на ремаркетата, притиснати и превърнали се в пропускливи поради работата на мотокарите по време на товаро-разтоварните процеси; дефектни температурни датчици; повредени вентилационни тръби по тавана – това са все примери, с които Lutz Assekuranz се сблъсква в ежедневната си практика.

Товарене/разтоварване

Циркулацията на въздуха в полуремаркето е един от най-важните фактори. Накратко, студеният въздух се вкарва в предната част отгоре, пада надолу в задната част на полуремаркето, пренася се отново напред чрез смукателния механизъм на уреда на нивото на пода на полуремаркето и се изхвърля навън.

Ето защо правилното натоварване на ремаркето е много важно. Кардиналните грешки, които могат да се допуснат тук, са по-специално: прекъсване на вентилационните канали на тавана чрез подреждане на стоките (предната част на ремаркето става много студена, а задната – много топла); натоварване на задната част на ремаркето до тавана със стоки (въздухът не може да циркулира изобщо или да циркулира достатъчно добре); обвиване на палета със стреч фолио и пробиването му с вилиците на мотокара (нарушена рециркулация на въздуха на пода).

 

Както виждате, хладилният транспорт зависи от много фактори. Затова е още по-важно да имате на своя страна застрахователен брокер, който разбира рисковете на този бизнес и знае как да ви защити. Лутц Асекуранц от десетилетия се грижи за голям брой международно опериращи превозвачи в областта на хладилния бизнес. Служителите на Lutz Assekuranz с удоволствие споделят своя професионален опит с нашите читатели.

 

 

Bilyana Lazarova
Sales Manager BG
Lutz Assekuranz Versicherungsvermittlung Ges.m.b.H. – клон България
country: БЪЛГАРИЯ
Phone: +359 882 607 540
Email: bilyana.lazarova@lutz-assekuranz.eu
www.lutz-assekuranz.eu

 


Други публикации от категорията

Ford Trucks с нова сервизна точка в България

11.07.2025

1144 нови ремаркета са регистрирани за първите 6 месеца на 2025 г.

10.07.2025

1807 нови тежки камиони са регистрирани у нас за полугодието на 2025 г.

10.07.2025

Всички асове имат амбиции да спечелят на Нюрбургринг

10.07.2025

Daimler Truck обяви нова стратегия за развитие Stronger 2030

09.07.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
Ford Trucks с нова сервизна точка в България

Ford Trucks с нова сервизна точка в България

11.07.2025
2288 нови ремаркета са регистрирани до края на октомври 2023 г.

1144 нови ремаркета са регистрирани за първите 6 месеца на 2025 г.

10.07.2025
3654 нови тежки камиони регистрирани в България до края на ноември 2023 г.

1807 нови тежки камиони са регистрирани у нас за полугодието на 2025 г.

10.07.2025
Всички асове имат амбиции да спечелят на Нюрбургринг

Всички асове имат амбиции да спечелят на Нюрбургринг

10.07.2025
Daimler Truck обяви нова стратегия за развитие Stronger 2030

Daimler Truck обяви нова стратегия за развитие Stronger 2030

09.07.2025
Тест: MAN TGE Next Level – малкото лъвче скочи на горното ниво

Тест: MAN TGE Next Level – малкото лъвче скочи на горното ниво

09.07.2025
В момента няма други публикации по темата.
ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

18.06.2025
IVECO отбеляза 50 години с новия IVECO S-eWay Artic

IVECO отбеляза 50 години с новия IVECO S-eWay Artic

12.06.2025
2288 нови ремаркета са регистрирани до края на октомври 2023 г.

1144 нови ремаркета са регистрирани за първите 6 месеца на 2025 г.

10.07.2025
Schmitz Cargobull и GT Trailers обявиха стратегическо партньорство

Schmitz Cargobull и GT Trailers обявиха стратегическо партньорство

18.06.2025
Unimog и Arocs – готови за офроуд приключения

Unimog и Arocs – готови за офроуд приключения

18.06.2025
Григор Бъров е големият шампион във Volvo Aero Trucker 2025

Григор Бъров е големият шампион във Volvo Aero Trucker 2025

04.07.2025
затвори
затвори
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Ново в БГ
  • Пазари
  • За бизнеса
  • Н.В. Клиентът
  • Борса Камиони
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Интересно
  • Е-списания
  • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Кат. Авт. за работа
  • спр. Кой какъв е
  • bageri.bg
  • logistika.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с kamioni.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Начало
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Ванове
  • Камиони
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Н.В. Клиентът
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Bageri.bg
  • Logistika.bg
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Каталог Автомобили за работа
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Борса Камиони
  • Абонамент
  • Интересно

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT