Докладът на IRU за недостига на шофьори за 2023 г. е установил, че над три милиона работни места за шофьори на камиони са незаети, което е 7% от общите позиции в 36-те изследвани държави.
С огромната разлика между броя на младите и стари шофьори, която нараства, ще стане много по-лошо през следващите пет години, ако не бъдат предприети решителни действия.
Проучвайки над 4700 транспортни компании в Америка, Азия и Европа, представляващи 72% от световния БВП, IRU е установила, че недостигът на шофьори на камиони се е увеличил в световен мащаб през 2023 г.
Двете изключения са Европа и Съединените щати, където недостигът леко е намалял през 2023 г. поради по-слабото търсене на транспорт в резултат на инфлацията и по-строгата финансова политика, ограничаваща потреблението и инвестициите.
Прогнозите са, че недостигът ще се разрастне значително през следващите години. Без решителни действия за привличането и задържането на шофьори, над 7 милиона позиции за шофьори на камиони може да бъдат незаети до 2028 г. в изследваните страни, включително 4,9 милиона в Китай (20% от общите позиции), 745 000 в Европа (17% от общите позиции) и 200 000 в Турция (28% от общите позиции).
Генералният секретар на IRU Умберто де Прето каза: „Структурните проблеми, стоящи зад недостига на шофьори на камиони, продължават да оказват влияние върху транспортните услуги. Тъй като всяка година делът на новодошлите е значително по-нисък от пенсиониращите се шофьори, спешните действия са необходими още сега.
„Липсват ни над 3 милиона шофьори на камиони в страните, които изследвахме. Като се има предвид демографията на професията, прогнозираме, че недостигът може да се удвои в рамките на пет години.
„Последиците от подобен недостиг вече вредят на общностите, на веригите за доставки и на икономиките, които зависят от нашата индустрия.
„Не можем да позволим недостигът на шофьори да се увеличи. Операторите изпълняват своята роля, но правителствата и властите трябва да увеличат усилията си за подобряване на условията на труд и на достъпа до професията.“
Най-малко 50% от автомобилните транспортни оператори имат сериозни проблеми с наемането на квалифицирани шофьори в повечето изследвани страни. Много от тях не могат да разширят бизнеса си и губят съществуващи клиенти и приходи.
Постоянни демографски колебания
Професията шофьор на камион е застаряваща: по-малко от 12% от шофьорите на камиони са под 25 години, а в Европа те са едва 5%. Единствените две изследвани страни с по-висок дял на шофьори под 25 години са Китай (17%) и Узбекистан (25%).
Делът на жените шофьори на камиони също продължава да остава нисък – само 6%, от целия транспортен отрасъл. Китай (6%) и Съединените щати (8%) имат най-висок дял жени шофьори на камиони сред изследваните страни.
Улесняване на достъпа до професията
Пропастта „от училище до волана“ е ключово предизвикателство пред индустрията. Минималната възраст за шофиране за международния товарен транспорт все още е между 21 и 26 години в някои страни.
Високите разходи за обучение, лицензи и застраховки също оскъпяват професията шофьор на камион. Във Франция, например, средната цена за получаване на шофьорска книжка на камион и сертификат за професионална компетентност е 5250 евро, или над три пъти минималната месечна заплата.
Правителствата трябва да улеснят достъпа до професията чрез намаляване на минималната възраст за шофиране и чрез субсидиране на разходите за квалификация.
Шофьори от трети страни
Застаряващото население – особено в Европа и Съединените щати, където по-малко от 13% от работниците са под 25 години – частично обяснява недостига на водачи, което предполага, че наличният набор от работници не е достатъчен, за да покрие празнината.
Достъпът на квалифицирани шофьори от трети страни до професията следва да бъде улеснен, като се позволи на страните с излишък от професионални шофьори да помогнат за покриване на липсите, когато е необходимо.