Euro NCAP официално обяви, че изготвя схема за тестове за оценка на безопасността на тежкотоварните камиони. Това идва в отговор на статистиката, която показва, че камионите представляват само 3% от всички превозни средства по пътищата на Европа, но участват в почти 15% от всички злополуки, довели до смъртни случаи на пътя в ЕС.
На NCAP 24 пред публика, съставена от международни експерти по пътна безопасност и представители на индустрията, Euro NCAP ще покаже елементите, които организацията разглежда като част от бъдещата оценка за безопасност на камионите, и как възнамерява да оцени и сравни представянето им.
Камионите играят жизненоважна роля в една жизнена и продуктивна икономика. Данните обаче показват, че в Европа има непропорционално голям брой смъртни случаи, свързани с тях. Бъдещата схема за оценка на Euro NCAP е проектирана да отиде по-далеч от настоящите разпоредби за безопасност на камионите в ЕС, като същевременно стимулира иновациите и балансира нуждите на различнитете сектори, използващи автомобили за работа в цяла Европа.
Разработването на схемата за оценка Truck Safe на Euro NCAP вече е в ход. За съжаление, когато камионите участват в катастрофи, поради техните размери и тегло има по-голям риск от смъртни случаи – особено за по-уязвимите участници в движението. Euro NCAP подчертава необходимостта камионите да бъдат по-добре оборудвани с животоспасяващи технологии, особено тези, свързани с избягването на катастрофи, с визията и аспектите на животоспасяващите дейности след катастрофа.
Протоколите, които ще бъдат официално публикувани следващия месец, демонстрират, че методите за изпитване на най-добрите практики, разработени през последното десетилетие за леки автомобили, могат да бъдат превърнати в полезни насоки за проектиране на бъдещите, по-безопасни тежки камиони.
Чрез публичното представяне на процедурите и изискванията преди представянето на рейтинга се надяваме, че индустрията ще ги вземе под внимание и ще реагира по съответния начин. В NCAP24 сме щастливи, че ключови заинтересовани страни в индустрията, и производители на превозни средства, включително DAF, Scania, Volvo и ZF, ще демонстрират своите най-съвременни технологии, каза Д-р Михил ван Ратинген, генерален секретар на Euro NCAP.
През последните 12 месеца ние работихме в тясно сътрудничество с производителите на превозни средства, за да разработим тестовете. Консултирахме се с различни заинтересовани страни в цяла Европа, включително дистрибутори, превозвачи, застрахователи, градски власти, законодатели и стратегически пътни организации, за да разберем напълно сложността на производството на камиони и да направим пътищата по-безопасни.
Бъдещият рейтинг за безопасни камиони ще стимулира фокуса към безопасността, както в градовете, така и на магистралите, и ще позволи оптимизиране на оперативната безопасност и на разходите. Новите регулаторни изисквания принудиха производителите да повишат показателите си за безопасност. Нашата цел е да напредваме към въвеждането на най-добрите практики за безопасност на всички видове превозни средства, а не просто да отговаряме на минимални заложени стандарти. Това е цел, която успешно постигнахме с леките автомобили, добави Матю Ейвъри, директор стратегическо развитие на Euro NCAP.
Инцидентите между камиони и уязвими участници в движението понастоящем представляват 25% от всички смъртни случаи в ЕС; като пешеходците и велосипедистите са в над една четвърт от тях. Инцидентите с камиони варират значително в зависимост от вида на пътната среда (град или магистрала), както и от участника в сблъсъка. Новите тестове ще симулират сблъсъци в реалния свят и ще насърчат производителите да внедрят технологии за избягване на сблъсци и да подобрят видимостта на водача. В бъдеще Euro NCAP ще разшири програмата, за да включи в нея и защита при катастрофа. Подходът, възприет от Euro NCAP, е предназначен да изтъкне технологиите, които са едновременно рентабилни, осигуряват безопасност, и позволяват на операторите да изберат най-безопасното превозно средство за всяка роля.
Пътният транспорт играе неразделна и жизненоважна роля в нашите икономики. По-безопасните пътища също са ключови за това. Но няма едно решение, нужно е възприемане на холистичен подход за постигане на по-безопасни камиони и пътища: от поведението на водача и наблюдението; към пътната инфраструктура; приемане на асистиращи технологии за шофиране, налични в автомобилите; разглеждане на структурата на камионите и как те се представят при инциденти.Колкото по-скоро осъзнаем, че технологиите за безопасност на камионите изостават от тези на леките автомобили, толкова по-бързо ще можем да намалим броя на фаталните инциденти с камиони, добави Улрик Лонгберг, Шведската асоциация на автомобилните транспортни компании.
Докато производителите участват в тестовете, изискванията към тях ще се увеличават. През 2027 г. ще има повишени изисквания за активна безопасност при маневриране; след това през 2030 г. Euro NCAP ще започне тестове за катастрофи при камиони, за да насърчи по-добра пасивна защита на безопасността. Превозните средства ще бъдат тествани по категории: за доставки в градовете; за магистрали; за дълги разстояния; самосвали и камиони за отпадъци. Първото издание на рейтингите ще бъде обявено през ноември 2024 г.
Новата схема за оценка Truck Safe на Euro NCAP ще бъде първата в сектора и ще позволи на всички заинтересовани страни в товарната индустрия да идентифицират и оценят нивото на безопасност на камионите. Това не само ще осигури повишена безопасност за шофьорите, но и ще създаде възможности за тези оператори, които инвестират в най-безопасните превозни средства. Това прави схемата привлекателна, както за застрахователите, така и за превозвачите. Създаването на система за безопасност от Euro NCAP ще насърчи производителите и доставчиците да правят нововъведения, увеличавайки допълнително безопасността, докато рейтингите се развиват.
Градовете и регионалните власти ще могат ясно да идентифицират най-добрите превозни средства за техните пътища и да стимулират приемането им; компаниите ще могат лесно да определят най-безопасното превозно средство, подходящо за определена роля. Новата оценка се основава на успешната схема за безопасност за леки ванове на Euro NCAP под мотото – по-безопасни превозни средства =по-сигурни печалби.