Антидъмпинговите и изравнителните мита върху китайските гуми за камиони и автобуси бяха удължени с още пет години.
Европейската комисия публикува окончателното си решение за разширяване на антидъмпинговите и антисубсидийните мита върху гумите за камиони и автобуси, произведени в Китай.
Новите тарифи варират от 21,12 евро до 78,90 евро на гума и влизат в сила веднага след публикуването (16 януари) на Регламента за изпълнение (ЕС) 2025/58 на Комисията и Регламента за изпълнение (ЕС) 2025/61 на Комисията, и двата от 15 януари 2025 г. Временните мита са удължени до 16 януари 2030 г.
Мярката бе въведена за първи път от Брюксел през май 2018 г. Регламентът, който първоначално обхващаше само определени марки, бе в отговор на жалба на „Коалицията срещу нелоялната конкуренция в индустрията за гуми“. Коалицията искаше определение дали гумите, внесени от Китайската народна република, се продават на цени, по-ниски от цените на вътрешния пазар, или дори под производствените разходи. Подобни практики се считат за дъмпинг в рамките на Европейския съюз и са забранени.
Това доведе до окончателно решение (Регламент за изпълнение на ЕС 2018/1579) относно антидъмпинговите мита на 18 октомври 2018 г., с последващо изменение относно изравнителните мита (Регламент за изпълнение на ЕС 2018/1690) на 9 ноември 2018 г. По-късно обаче тези регламенти бяха анулирани от Съда на Европейския съюз на 4 май 2022 г., след a жалба, подадена от Китайската асоциация на каучуковата промишленост (CRIA) и Китайската търговска камара на вносителите и износителите на метали, минерали и химикали (CCCMC).
След допълнително разследване Европейската комисия наложи отново митата върху китайските гуми на 4 април 2023 г. чрез Регламент за изпълнение (ЕС) 2023/737 на Комисията (антидъмпингови мита) и 2023/738 (изравнителни мита). Приложими до 16 януари 2025 г., изравнителните мита досега варираха от 3,75 до 57,28 евро за единица.
Европейската комисия посочи следните причини за разширяване на митата:
Продължаване на дъмпинга и субсидиите: китайските държавни политики, като 14-ия петгодишен план и стратегията Made in China 2025, продължават да насърчават производството и износа чрез субсидии и нелоялни практики.
Риск за европейската индустрия: Липсата на мита вероятно ще доведе до значително увеличение на вноса на несправедливи цени, което ще се отрази негативно на работните места, инвестициите и конкурентоспособността в Европа.
Защита на вътрешния пазар: Намаляването на пазарния дял на Китай от 21,3% на 5,4% демонстрира положителното въздействие на митата върху европейската индустрия.