На 22 май 2024 г. влязоха в сила значителни промени относно случайния превоз на пътници като част от изменението на Регламент 561/2006 на ЕО. Законодателството също така въвежда съществени промени по отношение на санкциите за нарушения, свързани с тахографите.
Акт 2024/1258 на ЕС, който влезе в сила на 22 май, е първото изменение на EC 561/2006 от 2020 г. насам. Тогава промените бяха наложени от Пакет Мобилност. Настоящите промени са резултат от последваща преоценка на регламента.
Промените се отнасят основно за случайния автомобилен превоз на пътници, но изменението въвежда и някои съществени промени в автомобилния товарен транспорт.
С влизането в сила на наредбата се променя системата от санкции за нарушения, свързани с тахографите. Преди това санкции можеха да се налагат само в страната, в която е извършено нарушението. Съгласно решение на Съда на Европейския съюз (9 септември 2021 г., дело C-906), разпоредбите позволяват налагането на санкции за нарушения на разпоредбите за работното време на водачите, независимо къде е извършено нарушението, но не и за нарушения на Регламент 165/2014 (ЕС), които се отнасят до работата с тахографите.
Вече е възможно да се наложи наказание във всяка страна от Европейския съюз. Например, инспектор във всяка страна от ЕС ще може да санкционира шофьор, който не е регистрирал преминаване на граница между други държави или за нарушения при ръчно въвеждане на преминавамето. Регламент (ЕС) 2024/1258 ще позволи на контролните органи да налагат санкции за нарушения, свързани с тахографи, които са извършени през последните 28 дни, независимо от държавата, в която е извършено нарушението.
Законодателният акт гласи:
„Държавата-членка дава правомощия на компетентните органи да налагат санкции на предприятие или водач за нарушение на настоящия регламент, или на Регламент (ЕС) № 165/2014, открито на нейна територия и за което все още не е наложено наказание, дори когато това нарушение е извършено на територията на друга държава-членка или на трета държава.“
Трябва също така да се отбележи, че от 1 януари 2025 г., т.е. след шест месеца, крайпътните проверки ще обхващат нарушения от последните 56 дни, вместо сегашните 28 дни.