Водородна електромобилност в действие видяха столичани. В понеделник на площад „Княз Александър Батенберг“ бяха представени 12-метров автобус с горивна клетка и лек автомобил Hyundai Nexo със същия тип задвижване.
При тази технология смесването в горивната клетка на водород от резервоарите на превозното
средства с кислород от въздуха генерира електричество, съпроводено от отделяне и на вода. В
случая водородът е „зелен“, т.е. добит чрез електролиза на вода с използване на „100% чиста“
електроенергия.
Автобусът Toyota Caetano H2.City е 12-метров, с две врати. Задвижва го електродвигател с
мощност 180 кВт, захранван от горивна клетка с мощност 60 кВт и LTO батерии с капацитет 44
кВтч. Запасът от водород на автобуса е достатъчен за пробег около 450 км, а пълното му
зареждане отнема по-малко от 9 минути.
За желаещите Toyota Caetano H2.City направи няколко кратки обиколки из центъра на София.
На 18, 19 и 20 юни той ще се движи в столицата, по линията на тролейбус № 9 от 12 до 20 ч; на
21 юни ще бъде в Пазарджик, а от 24 до 26 юни и старозагорци ще могат на практика да се
убедят в неговите качества.
Дните на водородната електромобилност у нас са организирани в рамките на проекти JIVE 1 и
2, финансирани от Съвместното предприятие „Чист водород“ и с подкрепата на Програмата за
научни изследвания и нововъведения на ЕС „Хоризонт 2020“, Водород Европа и Водород –
европейски изследвания.
Сегашният етап от кампанията за популяризиране на водородните технологии в транспорта обхваща България, Босна и Херцеговина, Гърция и Румъния. В етапа, осъществен преди година и половина в Словения, Хърватия, Чехия, Словакия и Унгария (1641 км), средният разход е бил 7,6 кг/100 км, докато през септември и октомври м.г. в Полша, Литва, Латвия и Естония е 5,04 кг/100 км при общ пробег 1450 км.