На IAA Transportation 2024 компанията поставя фокуса върху превозите на дълги разстояния без CO2. Електрическият батериен камион Mercedes-Benz eActros 600 е връхната точка в усилията на Daimler Truck да осигури екологичен транспорт. Тежкият камион за превози на дълги разстояния доказа, че е максимално енергийно ефективен по време на европейската си обиколка.
Daimler Truck, един от най-големите световни производители на автомобили за работа, представи своята визия за устойчив транспорт в навечерието на IAA Transportation 2024, което се провежда в Хановер.
На събитието Daimler Truck Media Night, посветено на журналистите, отразяващи изложението, компанията постави фокус върху темите декарбонизация и дигитализация. Daimler Truck представи батерийния електрически камион Mercedes-Benz eActros 600 като акцент на IAA Transportation 2024. С новия си е-флагман производителят планира да декарбонизира превозите на дълги разстояния, които съставляват две трети от емисиите на CO2, отделяни от трафика на камионите. Благодарение на високия капацитет на батерията от над 600 киловатчаса и на новата, особено ефективна електрическа задвижваща ос, разработена от компанията, eActros 600 може да постигне пробег от 500 километра без междинно зареждане.
Този пробег се постига в реалистични пътни условия, отразяващи стандартна употреба с 40 тона брутна комбинирана маса на компазицията. Тази цифра може и да бъде значително надвишена в зависимост от стила на шофиране и на използвания маршрут. eActros 600 ще може да изминава много над 1000 километра на ден, което е възможно чрез междинно зареждане по време на законово предписаните почивки на водача. Дори и без бързо мегаватно зареждане, при условие, че има стандартни налични станции за зареждане на камиони.
Това лято два завършени прототипа участваха в 7-седмично тестване, за да демонстрират оперативните характеристики на eActros 600, изминавайки повече от 15 000 километра през 22 европейски страни. Това беше най-мащабният тест в историята на Mercedes-Benz Trucks. Всеки от двата е-камиона е пътувал с 40 тона брутна комбинирана маса и е използвал обществени станции за зареждане. Превозните средства успешно са демонстрирали високата енергийна ефективност на eActros 600 по време на обиколката си: за цялото пътуване прототипът, със специално оборудване за измерване на потреблението на енергия, е успял да постигне среден разход на гориво от 103 киловатчаса на 100 километра.
Съпоставяйки тази цифра с разхода на аналогичен дизелов камион, това би означавало консумация от около 10 литра на 100 километра, което на практика е невъзможно да се постигне с камион с конвенционално задвижване. На множество от ежедневните етапи от обиколката е било теоретично възможно да се постигне пробег от над 600 километра без междинно зареждане. Средно използваната рекуперирана енергия са покрити около 25 процента от общата консумирана задвижваща мощност на eActros 600.
В зависимост от маршрута, топографията и температурата, дневната консумация e варирала между 85 киловатчаса на 100 километра – по време на спускането от Мадрид до Билбао (приблизително 360 километра) при много добри пътни и метеорологични условия – и 140 киловатчаса на 100 километра от Алта до Нордкап (приблизително 240 километра) с най-ниска температура от 7 градуса по Целзий, при част от трасето неасфалтирани пътища. По време на пътуването около 30 журналисти от 20 европейски страни са подложили на изпитание оперативните характеристики на другия прототип – не само по отношение на потреблениетона енергия, но и например по отношение на динамиката на управление. Дори при това превозно средство е отчетено потребление средно само с около 6 процента по-високо. Това означава, че обявеният от компанията пробег от 500 километра с едно зареждане на батерията се оказва реалистичен фактор за планиране на пътуването.
Daimler Truck стартира серийното производство на eActros 600 в края на този ноември в завода на Mercedes-Benz във Вьорт. Първите клиентски превозни средства eActros 600 трябва да бъдат произведени и регистрирани преди края на 2024 г. Освен това заводите na Daimler Truck в Манхайм, Касел и Гагенау също ще играят важна роля тук. Те ще доставят компонентите, необходими за батерийно-електрическото задвижване на eActros 600 – електрическата ос, трансмисионните компоненти и предната кутия, съчетаваща многобройни високоволтови и нисковолтови компоненти, която се намира в досегашното монтажно пространство за двигателите с вътрешно горене.
Мартин Даум, главен изпълнителен директор на Daimler Truck, каза: „Ние вече представихме нашата визия за устойчивия транспорт на бъдещето още преди години. За нас IAA Transportation 2024 е фокусирано около изпълнението на тази визия. Ние ще доставяме батерийно-електрически сериийни превозни средства в количествата, изисквани от нашите клиенти.“
Като част от неделната „Daimler Truck Media Night“ в Хановер, eActros 600 тръгва на нощно пътуване до Берлин и обратно. Първо, за да се направи демонстрация на живо на използваемостта му в ежедневните дейности и, второ, да се изпрати послание към политиците, не само в Берлин, но и в Брюксел: превозните средства с нулеви емисии на Daimler Truck са готови, сега инфраструктурата за зареждане трябва да ги последва .
Откакто са започнали предварителните продажби в края на миналата година, Daimler Truck вече има 2000 поръчки за eActros 600, а и писма за намерение за закупуване също с четирицифрена сума.
За да направи е-мобилността лесна и печеливша за своите клиенти, освен с покупката на електрически камиони, Daimler Truck пуска новата марка TruckCharge в Европа, за да съвпадне промотирането й с началото на IAA. Това име обединява предложенията на компанията, свързани с електрическата инфраструктура и зареждането на електрически камиони, т.е. консултации, инфраструктура и експлоатация на електрифицирани депа за транспортни и индустриални компании. Част от комплексната оферта включва Fleetboard Charge Management, който предоставя цялостен преглед на всички взаимодействия между батерийно-електрическите камиони във флота и собствените станции за зареждане на компанията, а Charging Card позволява безкасово таксуване в движение.
Щандът IAA на Mercedes-Benz Trucks и FUSO се намира в зала 19/20. Възможностите за съвместно и самостоятелно шофиране се предлагат още от щанда, а някои от тестовете ще се провеждат на открито на панаирната площадка, и по обществени пътища. Сред другите акценти на IAA от Daimler Truck са включват FUSO Next Generation eCanter като изцяло електрическо превозно средство за събиране на отпадъци, Mercedes-Benz GenH2 Truck с горивна клетка, задвижвана с водород, новият Mercedes-Benz Actros L с подобрена аеродинамика с премиера на световно изложение, новият батериен градски автобус Mercedes-Benz eCitaro K с по-късо междуосие като световна премиера, и новият Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach като публична премиера. Друга фокусна точка на Daimler Truck Media Night е квантовият скок от дигитализацията – с ключова дума: „софтуерно дефинирано превозно средство“ – което ще бъде следващата технологична революция за производителя.
Съвместната поява на Мартин Даум и Карин Родстрьом на Daimler Truck Media Night е от особено значение. Компанията обяви в началото на септември, че Надзорният съвет на Daimler Truck Holding AG е назначил Карин Родстрьом за нов главен изпълнителен директор на компанията, считано от 1 октомври 2024 г. с мандат до 31 януари 2029 г. Тя ще наследи Мартин Даум, който едновременно ще подаде оставка като главен изпълнителен директор, което проправя пътя за следващата глава от трансформацията на компанията. Мартин Даум ще остане пълноправен член на Управителния съвет до 31 декември 2024 г., за да подпомогне гладкото предаване на ръководната роля. За момента Карин Родстрьом ще остане отговорна за Mercedes-Benz Trucks, докато бъде решено кой да я наследи в компанията.