2848 нови товарни автомобили от най-тежката категория N3 с допустима максимална маса над 12 т са регистрирани в България през 2024 година, показва официалната статистика на МВР.
Ако направим равносметка на пазара на нови тежкотоварни камиони в България за цялата 2024 г., то той се движеше в по-спокойни темпове в сравнение с динамичната 2023-а, когато бяха регистрирани рекордните 3760 нови тежки камиони.
Спадът в продажбите на камиони през 2024 г. бе глобална тенденция, тъй като годината и за европейските пазари бе белязана от намаление в обема на превозите и от понижение на цените за транспортните услуги. Съответно превозвачите бяха по-предпазливи и отложиха големите си инвестиции за нови камиони. Браншът продължава да се бори с нарастващите оперативни разходи и с недостига на водачи. Последните регулации на ЕС за CO2 емисии и стандартът Евро 7 със сигурност изискват по-голяма далновидност в планирането на покупките на превозни средства.
За изпълнения с празници месец декември логично регистрациите бяха по-малко – само 96 нови тежки камиони. През ноември регистрациите на нови камиони са 265, през октомври новите камиони у нас бяха 273 броя, за септември те са 220 бр., за август също бяха записани 220 нови регистрации, през юли са регистрирани 207 нови тежки камиони. Внесените 350 камиона през юни засега са рекорд на месечна база от началото на годината. Връщайки лентата още по-назад, през януари регистрациите в категория N3 бяха 241, през февруари имаше известен растеж на пазара с отчетени 286 нови тежкотоварни превозни средства. За март новорегистрираните камиони бяха 287 броя, за април те са 172. През месец май 231 нови тежки камиони се сдобиха с българска регистрация.
Пазарните обеми видимо изостанаха от рекордната предходна година. Общо за 12-месечието, в сравнение с 2023 г., спадът е с 912 единици. Като цяло, 2024 г. очаквано бе по-слаба от миналата година в още един аспект, тъй като през 2023 г. производителите изпълняваха множество записани на книга, но забавени в производството доставки. През 2024 г. пазарът се движеше в по-реални измерения.
За сметка на това, надпреварата между вносителите у нас през 2024 г. бе много оспорвана и непредвидима, а марките често сменяха позициите си в челото на своеобразната надпревара по брой регистрации на месечна база.
Към 31 декември 2024 г. лидерската позиция в класацията по внесени автомобили спечели Volvo Trucks с 616 регистрации, на второ място са позиционира Scania с 394 нови камиони, а трети е Renault Trucks с 368 броя. Следва Mercedes-Benz с 360 регистрации, MAN отчита 342 регистрации, DAF има 312 броя, IVECO е с 243, а Ford Trucks е с 204 регистрации.
При влекачите, които са около две трети от дела на регистрациите на камиони в тежката категория в България за 2024 г. – общо 1992 броя, начело е Volvo с 485 броя, следва Scania – 337 броя, а трети е Renault Trucks със 306 нови тежки автомобили. Четвърти е DAF е с 278 броя, MAN е със 218 броя, Mercedes-Benz е със 204, IVECO има 112 регистрации, а Ford Trucks е с 52 броя.
Регистрации на нови камиони от кат. N3 за периода 1 януари – 31 декември 2024 г.:
Volvo Trucks – 616
Scania – 394
Renault Trucks- 368
Mercedes-Benz- 360
MAN- 342
DAF – 312
IVECO – 243
Ford Trucks – 204
Astra – 3
SCHWING – 2
BMC – 2
Liebherr – 2
Общо – 2848
Регистрации на нови влекачи за периода 1 януари – 31 декември 2024 г.:
Volvo Trucks – 485
Scania – 337
Renault Trucks – 306
DAF – 278
MAN – 218
Mercedes-Benz – 204
IVECO – 112
Ford Trucks – 52
Общо – 1992